-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
Bestillingsklar C-Klasse med plugg
I rundt et år har Mercedes-forhandlerne vært uten en av sine mest populære modeller, men til høsten er den tilbake – med vesentlig lengre rekkevidde.
På disse tider i fjor var det ifølge OFV registrert 2405 Mercedes-Benz med ladbar hybrid drivlinje. Hittil i år er antallet 303, så det er klart dette har påvirket Mercedes-salget i Norge. Men nå er det lys i tunnelen for forhandlerne.
Mercedes-Benz åpner nemlig nå for bestilling av tre nye ladehybrider med bensinmotor og firehjulsdrift.
320 hestekrefter, 700 Nm og en elektrisk rekkevidde på opptil 54 kilometer er hva Mercedes frister med i tre nye varianter av C 300 e. Modellene ankommer Norge i oktober og prisene starter på 452.000 kroner.
Da Mercedes for en drøy måned siden presenterte sine nye ladbare modeller i C-Klassen, snakket de kun om diesel. Men nå kommer altså alternativer for dem som foretrekker bensinmotor også.
– Antallet ladehybrider vokser stadig, og nå tilbyr vi totalt fem ulike versjoner av C-Klasse plug-in hybrid. Kundene kan velge mellom sedan og stasjonsvogn i kombinasjon med både bensin og diesel. Det mest spennende sett med norske øyne er likevel introduksjonen av 4MATIC firehjulsdrift, sier Kjetil Myhre, direktør i Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.
Les også: Nå kommer ladbar A- og B-Klasse
Firehjulsdrift leveres i første omgang i kombinasjon med sedan, men det er vel lov å håpe at stasjonsvognen følger etter.
Godt utstyrt
Som dieselversjonen er naturlig nok C 300 e også basert på den oppgraderte C-Klasse som ble lansert i fjor sommer.
Det betyr over 6000 nye deler, der det mest iøynefallende er et nytt digitalt førermiljø, ratt med touchknapper og et mer aggressivt design.
Ladbare E-Klasse er allerede på plass i markedet
Det som i stor grad skiller plug-in hybridene fra modellene med konvensjonell drivlinje er mengden standardutstyr og ytelse per krone.
Her er blant annet Avantgarde eksteriør, LED High Performance-lys, 9-trinns automatgir, ryggekamera, elektrisk bakluke og forvarming/-kjøling inkludert i prisen.
Kraftpakke
Den elektriske motoren er integrert i drivlinjen og leverer hele 440 Newtonmeter fra start. Sammen med bensinmotoren gir det en systemeffekt på 320 hk og 700 Nm for de tre nykommerne.
Sprinten fra stillestående til 100 km/t går unna på 5,4 sekunder takket være det heftige dreiemomentet, mens forbruket er oppgitt til 0,14-0,21 l/mil etter WLTP målemetoden.
Doblet batterikapasitet
I den nyutviklede batteripakken er kapasiteten økt fra 6,4 kWt til 13,5 uten å ta opp mer plass. Dette er mulig takket være endret cellekjemi med betraktelig høyere energitetthet.
Ved hjelp av en ny vannavkjølt ombordlader er ladekapasiteten økt fra 3,6 kW til 7,4 kW, noe som medfører at batteriet lades fra 10 til 100 prosent SoC (State of Charge) på ca. 1,5 time fra en ladeboks, og rundt fem timer fra vanlig strømuttak.
C 300 e sedan | C 300 e 4MATIC sedan | C 300 e stasjonsvogn | |
Systemeffekt (kW/hk) | 235/320 | 235/320 | 235/320 |
Systemmoment (Nm) | 700 | 700 | 700 |
Akselerasjon 0-100 km/t (s) | 5,4 | 5,4 | 5,5 |
Toppfart (km/t) | 250 | 250 | 250 |
Blandet forbruk (l/mil) | 0,14-0,19 | 0,15-0,21 | 0,15-0,20 |
Blandet CO2-utslipp(g/km) | 36-42 | 41-47 | 39-45 |
Elektrisk rekkevidde WLTP (inntil km) | 54 | 50 | 52 |
Batterikapasitet (kWt) | 13,5 | 13,5 | 13,5 |
Hengervekt (kg) | 1800 | 1800 | 1800 |
Pris eks. lev. | kr 452.000 | kr 470.000 | kr 465.000 |