Kia XCeed plug-in hybrid

Kia XCeed plug-in hybrid

Kia XCeed plug-in hybrid

Kia XCeed plug-in hybrid

Kia XCeed plug-in hybrid

Kia XCeed plug-in hybrid

Kia XCeed plug-in hybrid

Kia XCeed plug-in hybrid

Kia XCeed og Ceed plug-in hybrid

Kia Ceed plug-in hybrid

Kia Ceed plug-in hybrid

Kia Ceed plug-in hybrid

Kia Ceed plug-in hybrid

Kia Ceed plug-in hybrid

Kia Ceed plug-in hybrid

Kia Ceed plug-in hybrid

Kia Ceed plug-in hybrid

Kia Ceed plug-in hybrid

Kia Niro plug-in hybrid

Kia Niro plug-in hybrid

Kia Niro plug-in hybrid

Kia utvider plug-in-utvalget

Kia ruster seg for å møte nye, strengere utslippskrav som innføres fra 2020.

Publisert Sist oppdatert

Både Ceed stasjonsvogn og den nye crossoveren XCeed lanseres i 2020 som ladbare hybrider. I tillegg får bestselgeren Niro oppgraderinger både på design og teknologi.

– Med Ceed stasjonsvogn og nye XCeed kan vi tilby et bredt utvalg av ladbare hybrider til våre kunder. Alle med god elektrisk rekkevidde som betyr at man kan gjøre de fleste kjøreturer kun på eldrift, sier Irene Solstad, adm. direktør for Kia i Bertel O. Steen.

Plug-in variantene av XCeed og Ceed stasjonsvogn lanseres i Norge i februar, mens oppgraderte Niro kommer i butikk i disse dager.

Kia Niro har vært en av volummodellene for Kia etter den ble lansert som hybrid i 2016 og som ladbar hybrid i 2017. Hittil i år er det ifølge OFV registrert 1305 nye Niro, opp 18 prosent fra samme periode i fjor.

Selv om tilgangen på elbilen e-Niro er meget begrenset i forhold til de lange ventelistene utgjør denne 45 prosent av registreringene mens den ladbare hybriden står for 35 prosent. De resterende 20 prosentene er vanlig hybrid.

Niro får nå en oppgradering. Blant nyhetene er digitale instrumenter og en stor skjerm på 10,25” med infotainment og navigasjonssystem. Via appen UVO-connect er bilen hele tiden koblet opp. Elektrisk rekkevidde er 49 km (WLTP).

Nye XCeed og Ceed stasjonsvogn får samme drivlinje som Niro. En batteripakke på 8.9 kWt og en elektrisk motor på 44.5 kW kombineres med en 1.6-liters bensinmotor til en samlet effekt på 141 hk og maks dreiemoment på 265 Nm. Drivlinjen kombineres med en sekstrinns dobbelclutch automatkasse.

Bilene er foreløpig ikke typegodkjent, men elektrisk rekkevidde for begge målsettes til rundt 48-50 km etter WLTP-normen.

Designet på plug-in hybridene skiller seg fra bensin- og diesel-variantene, blant annet med lukket grill for bedre aerodynamikk. Ladeluken er integrert på venstre side foran.

Interiøret har samme design med førerorientert dashboard og lav seteposisjon som resten av Ceed modellene, men plug-in variantene får flere nye funksjoner for enda bedre brukervennlighet.

Ceed-modellene er fra første stund utviklet med tanke på hybrid drivlinje – noe som gjør at innvendig plass påvirkes minimalt. Batteripakken er plassert ved siden av bensintanken under baksetet.

Ceed plug-in stasjonsvogn har et bagasjerom på 437 liter, og 1506 liter med bakseteryggene foldet ned. Setene kan splittes 40:20:40 for best mulig fleksibilitet.

Bagasjerommet i XCeed plug-in er på 291 liter, 1243 liter med baksetene slått ned. Begge modeller har rom for oppbevaring av ladekabler under bagasjeromsgulvet.

Både XCeed og Ceed stasjonsvogn Plug-in Hybrid får mulighet for tilhengerfeste. Vi får ingen detaljer om tilhengervekt, men det er antagelig en pekepinn at Niro plug-in kan trekke 1300 kg.

Powered by Labrador CMS