-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
SUV-kampen - del 1
Endelig er Honda startklar med hybrid CR-V. Samtidig går Toyota til angrep med ny og forbedret RAV4, mens Mitsubishi posisjonerer seg med oppgradert Outlander. Det er duket for SUV-kamp.
Begynte med Mitsubishi
De elektriske innslagene i SUV-klassen begynte med at Mitsubishi tidlig innså at verden kom til å gå i elektrisk retning og derfor allerede i 2014 slapp Outlander som ladbar hybrid. Takket være gunstige engangsavgiftsregler som skulle vise seg å bli enda gunstigere i årene som fulgte, ble Outlander PHEV suksess fra første dag.
Toyota RAV4 har i et par tiår vært en storselger i Norge, og da hetsen mot dieselbilene for alvor eskalerte i 2016, var Toyota klar med hybridvarianten - med takk og farvel til dieselmotorisert RAV4 som konsekvens. 97 prosent av alle som valgte RAV4 allerede i 2016 endte opp med den bensinhybride varianten.
CR-V har i sum vært dette århundrets viktigste bilmodell for Honda i Norge, og selv om salget de siste årene har dabbet såpass av at mange har glemt CR-Vs faktisk eksistens, er modellen like fullt en av bærebjelkene i Hondas verdensomspennende modellprogram. Så langt i år inntar CR-V plassen som USA mest kjøpte SUV og nummer fire uansett bilklasse etter tre pickuper!
Like store
Rent størrelsesmessig er de tre ganske like, altså mellom 4,6 og 4,7 meter lange. Ingen av dem byr på oppsiktsvekkende praktiske løsninger og ingen av de tre inneholder viktige sikkerhetsdetaljer konkurrentene ikke har.
En foreløpig felles konklusjon er at de alle er lette å finne seg til rette i, du sitter høyt med god oversikt i trafikken, de er trivelige på veien, bra utstyrte og ikke spesielt tørste. Fordi SUV-ene stadig blir mindre SUV-aktige og får mer personbilpreg, overtar de også mer og mer stasjonsvognenes rolle som familiebil.
På veien
Med mindre det står Porsche eller noe enda heftigere på hekkluka er det bare å glemme at høybygg har noe som helst sportslig ved seg. Men det betyr ikke at de ikke er morsomme å kjøre og at produsentene bestreber seg på å viske ut forskjellen mellom stasjonsvogner og SUV.
I dette trekløveret har Outlander mest SUV-preg, tung og robust og klar for å trekke 1,5 tonn på tilhengerkroken. En skikkelig arbeidshest, er det umiddelbare inntrykket som forsterkes gjennom 1,9 tonn egenvekt.
Men i hverdagstrafikk er den smidig, og mer enn kjapp nok. 224 hk og mye elektrisk skyv, men hele testteamet spilte seg spørrende til poenget ved å betale 20.000 kroner ekstra for sportsutgaven som gjør bilen direkte ukomfortabel på dårlig vei.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Del 3