-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Nissan, kanskje på alvor
Den konseptbilen Nissan har lagt voldsom vekt på, i forkant av Tokyo-utstillingen, sender ut mange signaler på at den er ment på alvor.
Bare en slik detalj som at dette er en virkelig gjennomført forhåndspresentasjon, med virkelige velgjorte renderinger, tyder på at her har vi et prosjekt som kan bli til noe.
At den står i Tokyo som en Kei-bil betyr heller ikke nødvendigvis at den bare skal fordøyes av japanere. Med litt smart modulvirksomhet kan en slik bil enkelt bygges opp til å møte Europa-krav.
Bilen skal hete iMk concept. En skikkelig kasse, men med individuelle trekk og sterk personlighet. Fire dører, batterielektrisk fra bunnen av og en plattform som skal underbygge alle gruppens A-segmentbiler heretter.
Det skulle ikke forundre meg om det også inkluderer Renaulter, selv om det ikke er mye hjertelighet mellom disse to Alliance-partnerne akkurat nå.
Selve utseendet skal på et eller annet vis reflektere Nissans nye designspråk – står det i pressemeldingen. Men der melder jeg pass.
Jeg aner jo ikke engang hva en Mizuhiki er, men den skal altså renne sakte fordi den er det den er. Og akkurat på samme måte er flyten skap i sidene og foran og bak …. o.s.v.
Men, for å komme ned på jorden: jeg syns den ser kul ut.
Og den underlige fronten, som altså erstatter forbrenningsmotorbilenes grill, går det sikkert an å gjøre om til noe man kan venne seg til.
Interiøret er hel-japansk – men positivt – lyst og luftig og helt anti-stress med tre-elementer og detaljer i kopper-kulører. Benker i full bredde og et dashbord er bare transmisjonsvelgeren og en power-knott er fysiske organer. Resten ligger i en ikke veldig dominerende skjerm med Alexa funksjonalitet.
Timeless Japanese Futurism, er det corny navnet Nissans designere har satt på sitt nye «designspråk». Hvorfor må de på død og live kalle det noe?
Og kanskje må jeg en gang også finne ut hva mizuhiki egentlig er, det viser seg nemlig på slutten av presentasjonen at både hjul, støtfangere, dekk, vinduer, baklys, taket og spoileren høyt der oppe bak er inspirert av dette. Høres ut som et skikkelig spennende fenomen.
Det som også er litt spennende er at interiørdesignerne åpenbart har jobbet mer for å gi området et trivelig preg, enn å gjøre det maksimalt nyttig ved å sikre optimale innvendige mål. Ganske mange av flatene har svake kurver i stedet for å være effektivt flate – det er også med på å gi stuen preg.
Utvilsomt noe vi kommer til å se enda mer av i de autonome konseptene som garantert vil dukke opp på Nissan-standen de neste dagene.
Men det jeg virkelig lurer på er om Nissan har funnet en måte å krympe bilene sine på. Det står nemlig at denne måler 3.434 millimeter ganger 1.512. I lengden er det 34 mm lenger enn Kei-standarder og i bredden ryker den på 32 mm.
Vi får gå ut fra at de har tenkt på det også.