-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Nok en ladbar BMW
Snart er BMW klar med nok en ladbar hybrid. Denne gangen dreier det seg om en populær SUV.
BMW X3 xDrive30e er betegnelsen på nykommeren som settes i produksjon fra desember og er på plass i markedet våren 2020.
Den blir tredje X-modell med plugg og firehjulsdrift etter X5 (som er klar i andre generasjon med vesentlig økt rekkevidde) og lillebror X1.
Siden elmotoren er integrert i girkassen har bilen automatisk firehjulsdrift ved behov også når man kjører på ren eldrift.
I tillegg blir X3 i løpet av 2020 første BMW som tilbys med tre alternative drivlinjer – fossilmotor, som hybrid og som elbil når produksjonen av sistnevnte starter i Kina neste år.
Den nye X3-varianten får en elektrisk rekkevidde på snaue fem mil – BMW oppgir 46-41 km basert på WLTP.
Bilen får en samlet effekt på inntil 292 hestekrefter, et dreiemoment på 420 Nm og har et oppgitt snittforbruk på 0,22-0,28 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 49-64 gram per kilometer.
Bensinmotoren er en 2,0-liter med TwinPower Turbo-teknologi som alene yter 184 hk. I tillegg supplerer elmotoren 80 kW (109 hk). X3 xDrive30e gjør 0-100 på kjappe 6,1 sekunder og har en toppfart på 210 km/t (135 km/t i elmodus).
Ifølge BMW er batteripakken på 12,0 kWt brutto basert på det siste nye på teknologifronten. Batteriene er plassert under baksetet mens bensintanken er plassert oppå bakakselen.
Det medfører at man «mister» 100 liter i bagasjerommet som likevel har en kapasitet på 450 liter, 1500 når baksetene legges ned.
Den ladbare hybriden blir rimeligste modell i X3-familien med en prislapp på 621.900 kroner, 18.000 rimeligere enn 20d og hele 42.000 under 20i som begge har vesentlig mindre effekt.
Det er med andre ord liten tvil om at dette er modellen som vil toppe X3-salget i Norge – i alle fall frem til den hel-elektriske lanseres.
Til slutt tar vi med at den ladbare hybriden kan dra hengere på inntil to tonn – jeg vet det er viktig for mange av dere.