-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Helt ny Skoda Octavia
Skoda har i kveld avduket en helt ny generasjon Octavia i to karosseriformer, som kombikupe og stasjonsvogn. En viktig nyhet for Norge er at den kommer som ladbar hybrid.
Octavia er en av svært få modeller med kun konvensjonelle drivlinjer som har holdt populariteten oppe i et norsk marked som skriker etter elbiler og ladbare hybrider. Med drøye 2500 registreringer hittil i år er den klar nummer én foran modeller som T-Roc og Focus.
– Octavia har vært vår viktigste bil i mange år. For mange av våre kunder er Octavia selve symbolet på Skoda og alt vi står for, med smarte løsninger, klasseledende plass og mye bil for pengene, sier Thomas Meiner, direktør for Skoda Norge hos Harald A. Møller.
– Nye Octavia tar dette enda et steg videre når den ved lansering sommeren 2020 også blir tilgjengelig som ladbar hybrid. I tillegg har designet også fått et betydelig løft.
Vi har allerede kjørt en pre-produksjonsmodell av nye Octavia – les vår omtale her.
Octavia blir for første gang tilgjengelig med full-LED Matrix frontlykter. LED-kjørelys og baklykter blir standard. Innvendig vil et helt nytt interiør med mer påkostede materialer og en ny generasjon infotainment-system løfte modellen til nye høyder.
– Alt ligger til rette for at Octavia fremover forblir en av våre mest attraktive modeller, både som ladbar hybrid, men også med tradisjonell drivlinje, sier Meiner.
Bedre plass
Fjerde generasjon Octavia vokser i forhold til sin forgjenger. Med en lengde på 4,689 mm og en bredde på 1,829 mm blir stasjonsvognen 22 mm lengre og 15 mm bredere enn dagens modell. Akselavstanden er 2,686 mm.
Benplassen i baksetet økes med hele 78 mm og bagasjerommet i stasjonsvognen øker til klasseledende 640 liter.
Interiøret har fått nytt design, med et to-eiket ratt, to 10-tommers skjermer, og en midtkonsoll som følger linjene til den nye grillen.
Nye og mer ergonomiske seter tilbys for første gang, og i tillegg til setevarme blir disse også tilgjengelig med både kjøling og massasje som ekstrautstyr. Sportsseter kan velges som tilvalg.
Nye Octavia blir i første omgang tilgjengelig i tre utstyrsnivåer, men både røffe Scout og sportslige Octavia RS kommer i nye utgaver.
Teknologiske fremskritt
Nykommeren har den siste versjon av det modulære infotainment-systemet, med blant annet forbedret digitalt dashbord. Systemet har innebygget eSIM og er om ønskelig alltid online.
Nykommeren får også en rekke nye sikkerhet- og assistentsystemer.
«Collision Avoidance Assist» gir sjåføren støtte ved hjelp av økt styringsmoment dersom bilen oppfatter at den kommer til å kollidere med en fotgjenger, syklist eller et annet kjøretøy.
«Exit Warning», eller utstigningsvarsel, blir også tilgjengelig. Dette systemet varsler dersom en syklist eller en bil nærmer seg bakfra når en dør åpnes.
Ved hjelp av «Hands-on Detect» kan også bilen avgjøre om sjåføren holder i rattet eller om han ikke lenger har kontroll over bilen som følge av en potensiell medisinsk nødsituasjon. Dersom en slik situasjon oppstår, vil «Emergency Assist» stoppe bilen.
Den prediktive cruisekontrollen er en videreutvikling av den adaptive hastighetsreguleringen. Systemet kan nå kontrollere både gasspådrag og bremsing fra stillestående og opptil 210 km/t.
Effektive drivlinjer
For første gang blir også Octavia tilgjengelig som ladbar hybrid, slik som storebror Superb nå også er.
Med tilnavnet iV leveres Octavia med en 1,4 TSI bensinmotor i kombinasjon med en elektrisk motor. Systemeffekten er på 204 hk med et samlet dreiemoment på 350 Nm. Et litium-ion-batteri på 13 kWt gir en elektrisk rekkevidde på 55 km etter WLTP-syklusen.
Nye Octavia blir også tilgjengelig med tradisjonelle drivlinjer, og disse er forbedret i form av lavere forbruk, lavere utslipp og mildhybridsystem.
– Sammen med Citigoe iV og den helelektriske familiebilen som kommer neste år, kan vi nå tilby attraktive modeller i de fleste segmenter, uavhengig av drivlinje, så vi har stor tro på at 2020 kommer til å bli tidenes Skoda-år i Norge, sier Meiner.
Alle bensinmotorene er nå utstyrt med bensinpartikkelfiler.
Den tresylindrede 1,0 TSI-motoren på 110 hk og den firesylindrede 1,5 TSI-motoren med 150 hk kan leveres som mildhybrider med betegnelsen eTEC. Da får bensinmotoren støtte av en 48V beltedrevet starter og generator, som lagrer overskuddsenergien i et litium-ion-batteri.
Dette gjør at bilen kan rulle med forbrenningsmotoren helt skrudd av, regenerere energi ved bremsing, samt gi motoren støtte ved hjelp av elektrisk boost. Motoren startes også igjen med færre vibrasjoner.
Også diesel
Nye Octavia tilbys med tre effektive dieselmotorer, med 115 hk, 150 hk eller 200 hestekrefter. Den nye EVO-generasjonen dieselmotorer har ifølge Skoda opptil 80 prosent lavere utslipp av nitrogenoksid (NOx) enn tidligere motorer.
I tillegg til et dieselpartikkelfilter er motorene utstyrt med SCR-katalystator og dobbelinjeksjon av AdBlue. De to største dieselmotorene kan leveres i kombinasjon med firehjulsdrift.
«Simply Clever»
I kjent Skoda-stil tilbyr nye Octavia også en rekke smarte løsninger.
Sovepakken blir tilgjengelig for første gang i Octavia – her får baksetet to ekstra store nakkeputer og to pledd. For stasjonsvognen blir også elektrisk bakluke tilgjengelig for første gang, og en automatisert bagasjeromsgardin kan leveres.
En multifunksjons lastelomme under hanskerommet gir ekstra lagringsplass, og to små lommer til smarttelefoner er festet på baksiden av forsetene.
Til sammen fem USB-C uttak kan leveres, inkludert et USB-C-uttak over bakspeilet for enkel tilkobling av blant annet dashbordkamera.
I tillegg leveres nye Octavia med paraply og kost i sjåførdøren, en integrert, utbrettbar trakt til spylervesketanken, og mulighet for påfylling av AdBlue (dieselmotorer) med lastebilpistol. Elektronisk utsvingbart tilhengerfeste kan leveres som tilvalg.
Nye Octavia er på plass i det norske markedet fra sommeren 2020.