-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Hyundais Sensuelle Parametri
I gamle dager fristet man med toppfart og rå aks for å øke interessen rundt en ny modell. Nå lesser man på med fremmedord som ikke betyr noe – ikke en gang for dem som forstår dem. Velkommen til Hyundais Los Angeles debut.
Du har kanskje hørt at Hyundais globale designspråk for tiden heter Sensuous Sportiness. Jeg har sett på de forskjellige Hyundaiene, fra i20 til Santa Cruz og er overhodet ikke i stand til å forklare verken fellesskapet eller begrepet.
I forbindelse med konseptbilen Vision T, som koreanerne viste i Los Angeles, har jeg fått servert et bare nye tåkeprat-begreper. «To undertemaer i den grunnleggende dynamiske konstruksjonen er Parametrisk Fantasi og Transcedent Connectivitet».
Jeg kan slå opp for å få vite hva ordene betyr, men jeg er ikke sikker på at jeg vil bli utsatt for parametriske fantasier der jeg sitter og kjører. Og transcedente fantasier ville jeg trodd var enda farligere enn å bruke mobiltelefonen.
Jeg skjønner vel egentlig ikke beskrivelsen av den aktive grillen heller. Vanligvis oppfører slike seg ved at luftinntaket krympes jo fortere du kjører. Du minsker luftmotstanden og en termostat sørger for at det bare slipper inn nok luft til å la motoren ha skikkelig arbeidstemperatur.
Her ser det motsatt ut. Når bilen står stille er grillen lukket og statisk (Selvfølgelig er grillen statisk, den beveger seg ikke).
Men når bilen begynner å kjøre, fortsetter hver individuelle celle i grillen å bevege seg i en forutbestemt rekkefølge for å skape en virkelig dynamisk fremoverrettet oppførsel.
Eller no’ sånt.
Hvorfor gjør de det?
Hyundai er ikke de eneste som pakker beskrivelser av noe i fullstendig ugjennomtrengelig skodde.
Er det slik at jo mindre spennende produktet er, jo mer tøvete blir beskrivelsen?
Det stemmer i så fall ikke her. For det vi ser er utvilsomt den neste Tucson.
I produksjon blir den selvfølgelig mindre dramatisk enn konseptet. Her er grillen for stor, luftåpningene på begge sider kan ete småunger, og de spennende antydninger av skjermer foran og bak vil nok kreve for mye av karosseriproduksjonen.
Og ikke tro at så store hjul vil slippe gjennom marketing-sensuren. Men la oss håpe at de klarer å holde på de spennende caliperne.
Dessverre – her har vi en SUV som helt klart vil bli lagt merke til.
In-your-face arrogant, i mye større grad enn sensuell sportslighet, spør du meg.
Det har også vært noen spionbilder av kommende Tucson hvor det ikke er mye å se av disse spesielle grepene.
Og stort mer enn dette er det vanskelig å si om denne debutanten.
Vi er imidlertid fortalt at designerne har gjort bruk av parametrisk lys-design, men akkurat det er nok ikke mer komplisert enn at den bruker lysteknologien på Sonata, som ble videre forfinet på fjorårets Le Fil Rouge.
Og så vet vi at målene er 461 x 194 x 170 cm på en 2,8 meter lang akselavstand. Identisk med Sonata, så vi snakker kanskje om samme plattform på neste-gen Tucson. Men denne er mer kompakt, merkbart kortere enn Sonata.
Og i tenk-på-et-tall avdelingen. Ikke en eneste informasjon bortsett fra at her har vi en plug-in hybrid.
Så vi kan med god samvittighet hoppe over «eco-livsstil fokus med en grunnleggende balanse mot miljøet den kjøres i».