Audi Q7 TFSI e quattro
Audi Q7 TFSI e quattro
Audi Q7 TFSI e quattro
Audi Q7 TFSI e quattro
Audi Q7 TFSI e quattro
Audi Q7 TFSI e quattro
Audi Q7 TFSI e quattro
Audi Q7 TFSI e quattro
Audi Q7 TFSI e quattro
Audi Q7 TFSI e quattro
Audi Q7 TFSI e quattro
Audi Q7 TFSI e quattro
Audi Q7 TFSI e quattro
Audi Q7 TFSI e quattro
Audi Q7 TFSI e quattro
Audi Q7 TFSI e quattro
Audi Q7 TFSI e quattro
Audi Q7 TFSI e quattro
Audi Q7 TFSI e quattro
Audi Q7 TFSI e quattro
Audi Q7 TFSI e quattro
Audi Q7 TFSI e quattro
Audi Q7 TFSI e quattro
Audi Q7 TFSI e quattro
Audi Q7 TFSI e quattro
Audi Q7 TFSI e quattro
Audi Q7 TFSI e quattro
Audi Q7 TFSI e quattro
Audi Q7 TFSI e quattro
Audi Q7 TFSI e quattro
Audi Q7 TFSI e quattro
Audi Q7 TFSI e quattro
Audi Q7 TFSI e quattro
Audi Q7 TFSI e quattro
Audi Q7 TFSI e quattro
Audi Q7 TFSI e quattro
Audi Q7 TFSI e quattro
Audi Q7 TFSI e quattro
Audi Q7 TFSI e quattro
Audi Q7 TFSI e quattro
Audi Q7 TFSI e quattro
Audi Q7 TFSI e quattro
Audi Q7 TFSI e quattro
Audi Q7 TFSI e quattro
Audi Q7 TFSI e quattro
Audi Q7 TFSI e quattro

Oppdatert Q7

Audi presenterer nå en oppdatert versjon av sin plug-in Q7. Jeg er ikke sikker på at den blir like populær som forgjengeren.

Publisert Sist oppdatert

Modellen som har båret betegnelse Q7 e-tron quattro heter etter oppdateringen Q7 TFSI e quattro. Da skjønner du antagelig at den har fått bensinmotor i stedet for dieselmotor, og det vil trolig bety økt forbruk når du har tømt batteriene for strøm.

De som kjører korte daglige turer på rundt fem mil vil imidlertid få samme mulighet til det som tidligere – batteripakken har tilsvarende kapasitet som før, 17,3 kWt.

Mens det holdt til en elektrisk rekkevidde på 56 kilometer etter NEDC-standarden, er den redusert til 43 kilometer etter WLTP. Det tror jeg kanskje er konservativt oppgitt, med forgjengeren kom vi over fem mil på ren eldrift, vesentlig mer enn med konkurrentene.

Men konkurransen har hardnet til i det siste – både BMW X5 og Mercedes GLE har nylig vært gjennom generasjonsskifte og blitt kraftig oppdatert.

Nykommeren har en turbomatet V6 bensinmotor som alene yter 340 hestekrefter og har et dreiemoment på 450 Newtonmeter. I tillegg har den elmotor som bidrar med inntil 94 kW (128 hk) og 350 Newtonmeter integrert i girkassen.

Bilen skal leveres i to styrkegrader hvor toppmodellen Q7 60 TFSI e har systemeffekt på 456 hk og et maks dreiemoment på 700 Nm. Den skal gjøre 0-100 km/t på 5,7 sekunder og har en oppgitt toppfart på 240 km/t, 135 km/t på ren eldrift.

Nøyer du deg med litt mindre effekt velger du Q7 55 TFSI e som heller ikke er noen sinke med sine 381 hk og 600 Nm. Den trenger et par tideler mer på aksen, men toppfarten er den samme som 60-utgaven.

Den elektriske rekkevidden er også lik for begge, det samme gjelder bensinforbruk og CO2-utslipp, men den milde varianten er naturlig nok noe snillere på strømforbruket.

Prisforskjellen i Tyskland mellom de to er 15.000 euro, og den blir nok minst det samme hos oss. Bilen er bestillingsklar i Tyskland nå, så jeg regner med vi snart får vite prisene i Norge også.

Powered by Labrador CMS