-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Peugeots nye ansikt
Snart innleder Peugeot en helt ny epoke med hensyn til design. Heretter skal bilene fremstå som myke og vennlige.
Nå tenker du antagelig at dette ser ut som en ny elbil, men nei, dette er en ansiktsløftet Peugeot 3008. Og du kan være trygg på at storebror 5008 får en tilsvarende fremtoning – de to er jo tett beslektet.
Peugeot lanserte en ny modell som er som skapt for Norge i fjor, nemlig en ladbar hybridutgave av 3008.
Ikke bare har 3008 GT Hybrid4 en raus elektrisk rekkevidde på 59 kilometer, den har også, som betegnelsen antyder, både firehjulsdrift og sprek motor. Systemeffekten er på hele 300 hestekrefter og prisen på rundt en halv million kroner.
Så hvorfor skal Peugeot fornye en modell som nettopp er kommet med den perfekte drivlinjen for Norge?
Årsaken er selvsagt at bilen som kom ny i 2016 nå er nådd omtrent midtveis i livssyklusen sin. Og da tar man grep for at bilen skal beholde sin popularitet og kan leve noen år til.
Mange av endringene vil være av teknisk karakter og ligge skjult under panseret, men hva alle umiddelbart kan se er nytt, er bilens frontdesign.
Her har Peugeots designere tatt noen dristige grep der hensikten er å tone ned off-road egenskapene for å gi bilen et mykere og vennligere preg.
Vanligvis skifter produsentene ut panser og myke karosserideler foran og bak i tillegg til lykter ved en midtlivs facelift. Her er panseret beholdt, men likevel har Peugeot klart å gi den reviderte 3008 et helt nytt uttrykk.
Man skulle tro den nærmest tette grillen kunne gi bilen puste- og kjølebesvær, men det er godt med åpninger nederst i fronten, samt en leppe som fanger opp luften og fører den inn under panseret.
Ta en titt på konseptbilen Instinct fra 2017, så finner du inspirasjonskilden til den nye frontdesignen – inkludert kjørelysene formet som spisse hvalrosstenner.
Går du til Fractal Concept fra 2015, finner du igjen den lave leppen som leder luft inn under panseret på nye 3008.
Logoen er hentet fra lekre e-Legend Concept som det fremdeles pågår underskriftskampanjer for å få satt i produksjon.
Løven er transparent slik at den skjuler radaren som skal brukes av den adaptive cruise-kontrollen, og senere av lidarer for semiautonome egenskaper.
Basisversjonen av 3008 har en 1,2-liters turbo bensinmotor med 130 hk. I Norge selges den som alternativ med 1,5-liters dieselmotor med tilsvarende effekt og pris, og det er trolig disse drivlinjene Peugeot vil pushe i sin streben for lavest mulig flåteutslipp.
Foreløpig har vi ingen indikasjon på at 3008 også kommer som elbil, selv om den ser slik ut, men Peugeot vil nok følge nøye med på hvordan helt nye e-208 og kompakt-SUV-en e-2008 mottas i markedet.
For Norges del vil nok den ladbare hybriden ta en stor del av salget siden den er eneste alternativ for dem som ønsker firehjulsdrift. Andre vil nok nøye seg med forhjulsdrift for å komme vesentlig rimeligere ut av handelen.
Priser og data for dagens 3008 finner du her