Land Rover Discovery Sport Plug-in Hybrid

Land Rover Discovery Sport Plug-in Hybrid

Land Rover Discovery Sport Plug-in Hybrid

Land Rover Discovery Sport Plug-in Hybrid

Land Rover Discovery Sport Plug-in Hybrid

Land Rover Discovery Sport Plug-in Hybrid

Land Rover Discovery Sport Plug-in Hybrid

Land Rover Discovery Sport Plug-in Hybrid

Land Rover Discovery Sport Plug-in Hybrid

Land Rover Discovery Sport Plug-in Hybrid

Land Rover Discovery Sport Plug-in Hybrid

Land Rover Discovery Sport Plug-in Hybrid

Land Rover Discovery Sport Plug-in Hybrid

Land Rover Discovery Sport Plug-in Hybrid

Range Rover Evoque Plug-in Hybrid

Range Rover Evoque Plug-in Hybrid

Range Rover Evoque Plug-in Hybrid

Range Rover Evoque Plug-in Hybrid

Range Rover Evoque Plug-in Hybrid

Range Rover Evoque Plug-in Hybrid

Range Rover Evoque Plug-in Hybrid

Range Rover Evoque Plug-in Hybrid

Range Rover Evoque Plug-in Hybrid

Range Rover Evoque Plug-in Hybrid

Range Rover Evoque Plug-in Hybrid

Range Rover Evoque Plug-in Hybrid

Range Rover Evoque Plug-in Hybrid

Range Rover Evoque Plug-in Hybrid

Range Rover Evoque Plug-in Hybrid

Range Rover Evoque Plug-in Hybrid

Range Rover Evoque Plug-in Hybrid

Land Rover Plug-in Hybrid infografikk

Land Rover Plug-in Hybrid infografikk

Land Rover Plug-in Hybrid infografikk

Land Rover Plug-in Hybrid infografikk

Land Rover Plug-in Hybrid infografikk

Land Rover Plug-in Hybrid infografikk

Tre sylindre pluss strøm for Land Rover

Nå er den nye drivlinjen for Range Rover Evoque og Land Rover Discovery Sport offentlig. En kjent motor er kappet til tre sylindre, og det ligger 109 ekstra hester i bakakselen.

Publisert

Ingenium-motoren er noe av det mest fleksible som er konstruert. Alt er basert på en 500 ccm. sylinder som settes sammen til 3-, 4-, 5- eller sekssylindret motor som kan gå på bensin eller diesel og stå på tvers eller langs.

Den siste versjonen av maskinen er en bensinutgave på tre sylindre som skal inn i to spennende hybrider, Range Rover Evoque og Land Rover Discovery Sport.

P300e blir den ekstra modellbetegnelsen på disse som altså kommer i tillegg til de 48 Volts mild-hybrid vi allerede kjenner derfra.

De to nye får da bensinmotoren på 200 hk, som trekkere gjennom en ny åtte-trinns automat – som sparer inn 5 kg i forhold til den gamle ni-trinns kassa.

I tillegg ligger det en 109 hesters elmotor på bakakselen som drives av en 15 kWh li-ion batteri som har funnet nok plass under baksetet.

Dette lader man enten hjemme, rett ut fra veggen, på 6 ¾ time. Du kan også lade fra en 7 kW vekselstrømlader, null til 80 (prosent denne gangen) på 1 ½ timer eller fra 32 kW ladere der den samme porsjonen tar en halv time.

Bilen selv har jo også ytelser – ikke bare laderen – for eksempel 6,4 sekunder til 100 for Evoquen. 0,2 sekunder treigere for Discoen – hvis det betyr noe.

Ved hastigheter over 135 km/t kobles elmotoren helt ut, for å redusere friksjon, men slår automatisk inn igjen ved lavere fart.

Selvfølgelig er disse bilene skreddersydd for WLTP kjøresyklusen. Se på disse tallene og spør deg selv om du tror dette kan skje i praksis. Vi snakker tross alt oppunder to-tonn klassen og strømlinjer som en middels låve.

Range Rover Evoque P300e er oppført med 32g/km CO2 (WLTP) – det tilsvarer 0,14 l/mil! Den kan forresten kjøre 66 km med null utslipp, før batteriet er tomt. Discoen må nøye seg med 62 km.

Men Discovery Sport P300e slipper ut offisielle 36 g/km CO2 – det tilsvarer 0,16 liter bensin per mil.

Det hadde vært interessant å vite hva motoren slipper ut uten bidrag fra støttekontakten. Skal du kjøre fra Trondheim til Oslo og ikke ønsker å stanse for lading hver halvtime, har du altså litt over 400 km kjøring på ren forbrenningsinnstas (og uten ekstra aks-boost fra elmotoren.)

Jeg tar gjerne et veddemål på at du ender et stykke unna 0,1-etterellerannet da.

Powered by Labrador CMS