Spyros Panopoulos Project Chaos
Spyros Panopoulos Project Chaos
Spyros Panopoulos Project Chaos
Spyros Panopoulos Project Chaos
Spyros Panopoulos Project Chaos
Spyros Panopoulos Project Chaos
Spyros Panopoulos Project Chaos
Spyros Panopoulos Project Chaos
Spyros Panopoulos Project Chaos
Spyros Panopoulos Project Chaos
Spyros Panopoulos Project Chaos
Spyros Panopoulos Project Chaos
Spyros Panopoulos Project Chaos
Spyros Panopoulos Project Chaos
Spyros Panopoulos Project Chaos
Spyros Panopoulos Project Chaos
Spyros Panopoulos Project Chaos
Spyros Panopoulos Project Chaos
Spyros Panopoulos Project Chaos
Spyros Panopoulos Project Chaos
Spyros Panopoulos Project Chaos
Spyros Panopoulos Project Chaos
Spyros Panopoulos Project Chaos
Spyros Panopoulos Project Chaos
Spyros Panopoulos Project Chaos

Nytt navn blant superbilene

Hørt om Spyros Panopoulos? Vel, du hadde ikke hørt om Christian von Königsegg heller. Kanskje du skal begynne å trene på gresk uttale med en gang?

Publisert Sist oppdatert

Jeg vet veldig lite om bilen hans, bortsett fra at han døpt den Chaos, at han lover at den skal komme til Genève neste år (det var før han visste at vi nok må vente til 2022) og at han har dratt opp en ganske lang, og imponerende, spesifikasjonsliste for vidunderet.

Men for alt jeg vet kan formen under det svarte lakenet som han har bak seg under et langt intervju (du finner det lenger ned i saken) være bare bløff og det hele en merkelig gresk form for spøk.

Skjønt: på hjemmesiden sin har han en lang liste over ting han har drevet med siden 1999 – det meste har med raske biler, eller enda raskere biler, å gjøre.

Han snakker om verktøy som om han har greie på det, og viser frem komponenter som – dersom de er bygget på hans verksted – klart demonstrerer at han er i stand til å gjøre noe som kan vekke oppsikt.

Han snakker også om å ha akset en EVO 9 på kvartmilen på 7,7 sekunder, med sluttfart på 308 km/t. Verdensrekord, visstnok, satt i Abu Dhabi.

Og at han har bygget en firer på 1788 kubikk med 2880 hk ved 14.100 omdreininger

Det er 1500 hk pr. liter!!

Men nå vil han altså bort fra komponenter og detalj-forbedringer og over til et helt eget produkt.

Motoren har han bygget selv. 90 graders V10 på 3988 kubikk med tørrsump og 12,3:1 i komp. Innsprøytningen er 2-gangers, der den ene kretsen er direkte og den andre indirekte. (Han sier han har dynamometer-erfaring fra 3.000 racermotorer og til sammen 12.000 timer.)

Kamaksler i titan, akkurat som de 40 ventilene, mens stempler og veiver er 3D printet med titan for den mildeste versjonen og karbonfiber for den kraftigste.

Det er to forskjellige turbo-oppsett, det ene gir 2000 hk ved 11.000 og det andre 3.000 ved 12.000.

Åtte trinns robotisert kasse og firehjulsdrift.

Den bærende delen av bilen er bygget i et materiale som heter Zylon – eller: Polybenzoxazole (PBO) - en menneskelagd fiber nesten dobbelt så sterk som aramider (Kevlar eller Nomex for eksempel) og er det sterkeste av de kunstmaterialene vi kjenner.

Til karosseri og interiør kan han nøye seg med Kevlar, og en rekke chassisdetaljer er 3D-printet i titan eller magnesium.

Hjuldimensjonene er litt underlige: 22 x 13 bak og 21 x 9 foran. Felgene er 3D-printet de også, akkurat som kaliperne rundt de mer enn 400 mm store skivene.

Vekten er vel kanskje ikke helt klar ennå, men han snakker om 2 hk per kilogram. Det betyr ca. 1500 kg.

Dette er vel superbilprosjekt nr. ørtenogførti jeg har presentert det siste året, så ikke hold pusten mens du venter på dette heller.

Men akkurat dette kommer jeg til å snuble innom av og til – jeg syns videopresentasjonene hans var ganske kule.

Powered by Labrador CMS