Mercedes-AMG G4x4²
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-AMG G4x4²
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-AMG G4x4²
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-AMG G4x4²
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-AMG G4x4²
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-AMG G4x4²
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-AMG G4x4²
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-AMG G4x4²
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-AMG G4x4²
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-AMG G4x4²
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-AMG G4x4²
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-AMG G4x4²
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-AMG G4x4²
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-AMG G4x4²
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-AMG G4x4²
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©

Ekstrem Geländewagen

Her er det helt umaskerte beviset for at AMG er i ferd med å utvikle en råtass basert på nye G-Klasse.

Publisert Sist oppdatert

De som kjøper en G-Klasse gjør det for å få maksimal fremkommelighet – eller for å vise seg frem. Men de som virkelig skal imponere velger versjonen vi her viser de første bildene av – en ny Mercedes-AMG G4X42.

Her snakker vi nemlig fremkommelighet i andre potens – minst.

Forgjengeren debuterte i Genève for fem år siden, og nykommeren får ytelser minst på nivå med denne.

G500 4x4² var basert på en spesialutgave med seks hjul som opprinnelig var utviklet for militære formål, men her har man nok gått mer rett på sak.

Trolig har denne spesialutgaven ligget i planene under hele utviklingen av nye G-Klasse.

Testbilen våre spionfotografer har avslørt har tilsvarende skjermbredderne og portalaksler som forgjengeren. Det samme gjelder bakkeklaringen på nærmere en halv meter.

Vi ser at også at bilen har en anordning på taket – trolig for å legge inn ballast slik at ingeniørene kan teste bilens stabilitetssystem i ekstreme situasjoner med ulikt tyngdepunkt.

Reduksjonsgir og tre diffsperrer – mellom forhjulene, på mellomakselen og på bakakselen – er standard i tillegg til portalakslene som er viktige for den hevede bakkeklaringen.

Motoren kan nok hentes direkte fra en Mercedes-AMG G63, i så fall snakker vi en 4-liters bi-turbo med 580 hester og et dreiemoment på 900 Newtonmeter koblet til en 9-trinns automat.

Powered by Labrador CMS