E-HS7 kommer tidlig i 2025 og blir modellen som kan gi Hongqi volum i Norge.

Hongqi lanserte SUV-en E-HS7 i Beijing

Verdenspremiere i Kina i dag – bilen er allerede snikvist i Norge

Verdenslanseringen av SUV-en E-HS7, bilen som er ment å vekke Hongqi fra siste års dvale, skjedde tidlig i dag på Beijing Auto Show. Men bildene BilNorge bringer er tatt under en snikvisning i Drammen for en uke siden.

Publisert Sist oppdatert

Nesten fem meter lang og med et baksete selv de mest langbeinte vil trives i, er E-HS7 familiebilen som er ment å sette fart i Hongqi i Norge etter at kanonstarten med digre E-HS9 i 2022 endte med bråstopp i fjor.

Pris avgjør, og den er langt fra kjent fordi den europeisk spesifiserte SUV-en E-HS7 ikke ankommer før tidlig i 2025.

Planen for sedan-varianten av samme bil  er å ha norske priser og spesifikasjonene klare for salgsstart i løpet av Q2. Roadshowet tar til i Q3 med de første bilene i Norge en god stund før årets siste kalenderblad rives av.

Skal man forholde seg til kinesiske priser på E-H7 som starter rett under 340.000 kroner, er EH7/EHS7 volumbiler i motsetning til det digre og påkostede nisjeproduktet Hongqi E-HS9.

To på samme plattform

E-H7 og E-HS7 bygges over samme tekniske lest, basert på FAWs FMS-plattform og dimensjonene oppgis til 493/195/168 cm samt 300 cm akselavstand.

Begge vil bli levert både som 2WD og 4WD hvor motoren på den bakhjulsdrevne yter 344 hk/450 Nm og henter strøm fra batteripakke som laster 75 kWt. Mellommodellen trekker på alle hjulene og batteriets størrelse oppgis til 85 kWt. Så er det toppmodellen med samme motoreffekt, men hele 111 kWt batteri og antydet rekkevidde på mer enn 700 kilometer.

E-HS7 kommer med 800 volt arkitektur og batterier fra CATL. Ladefarten oppgis til 205 kW.

Trolig får de to også samme utstyrspakke.

(saken fortsetter)

E-HS7 er fortsatt en stor bil, nær fem meter lang.
Ikke vanskelig å trives i dette førermiljøet.
Tre skjermer med ulike funksjoner bak skjermplankeglasset.
Bagasjerommets volum er ikke oppgitt, men det er stort.
Kun et lite rom under bagasjeromsgulvet.
Enormt med beinplass i baksetet.
Ganske forseggjort bygd.
Kinesisk ladestandard (Chademo) på visningsbilen. CCS blir standard i Norge.
Bare å merke seg bokstavkombinasjonen.

Lass med utstyr

– Her vil det ikke være nødvendig å krysse av for ekstra utstyr, sier Knut Aas, Hongqis norske sjef. Standardpakken inneholder blant annet panoramaglasstak, varme i seter foran og bak, varme i rattet, frunk, V2L, el-bakluke, 40/60 delt baksete, ett tonn tilhengervekt, adaptiv cruise, 360 graders kamera, headupdisplay, høyttalere i hodestøtten på førersetet, videobasert speil inne i bilen, trafikkgjenkjenning samt all annen førerstøtte teknologi EU krever og som er nødvendig for å oppnå fem stjerner i Euro NCAPs sikkerhetstester.

Fem kjøremodus er tilgjengelig: eco, comfort, sport, snø og egendefinert. I likhet med Nissan Ariya har produsenten utstyrt bilen med ikoner bygd inn i det kunstige «trepanelet» på dashbordet. I tillegg betjenes mange av bilens funksjoner fra rattet og med stemmestyring, og selvfølgelig fra skjermplanken på dashbordet.

Spesifikasjoner ikke klare

Men de kinesiske spesifikasjonene må tas med forbehold og kan endres på biler som tas til Europa. Prising av de enkelte variantene avgjør også hva som er interessant å markedsføre i Norge, 

Uansett rigger Hongqi for årsvolum på et langt høyere nivå enn i 2023. Samtidig er det klart at oppgraderte varianter av Hongqis mindre 5-serie og enda mindre 3-serie også ventes til Europa og Norge.

– Vi må ha priser som gir volum i Norge, fortsetter Aas.

Førsteinntrykket er en bil tilpasset familier med stort plassbehov. Hvor man sitter såpass høyt i baksetet at lårene får god støtte og at materialvalget og gjennomføringen av interiøret gir en god følelse når man befinner seg i bilen.

Hongqi E-HS 7

Pris fraIkke klar
MotortypeElektrisk
Motor foran (4WD)238 hk/287 Nm
Motor bak (2WD/4WD)313 hk/430 Nm
Samlet ytelse (4WD)551 hk/717 Nm
Drivlinje1A, bak/firehjulsdrift
Batteri75/85/111 kWt
Lading DC/AC250/11 kW
Ladefart 10-80%Ca 20 min
StrømforbrukIkke oppgitt
Rekkevidde (WLTP)Ikke oppgitt
Dimensjoner (L/B/H)493/195/168 cm
Akselavstand300 cm
MiljøklasseA
Euro NCAPIkke testet
Kilde: Produsent

Powered by Labrador CMS