Om du kan se endringen så er dette VW ID.3 etter oppgraderingen. (Foto: Øivind Skar)

PRØVEKJØRT: VW ID.3 Pro

Oppgraderingen knapt synlig

Volkswagens oppgradering av ID.3 synes knapt og viktige ulemper er fortsatt der. Men bra selger den likevel.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i bladet BilAutofil nr. 8-2023

Priser og data var riktige da bladet ble trykket, men kan ha endret seg siden.

Med ID.3 fra 2020 på dedikert plattform forsvant storselgeren e-Golf og i kjølvannet av den også e-UP. Tilbake stod snart ID.3 som innstegsalternativet til Volkswagens batterielektriske bilverden. Det skjedde ikke uten smerter i starten, og mange var de som undret seg over at bilen ikke kunne utstyres med tilhengerfeste eller skiboks.

Det var likevel ikke til hinder for ID.3s suksess i Norge, og bilen er så langt er levert ut i 16.000 eksemplarer og kniver med halvbror Skoda Enyaq om tiendeplassen i nybilhistorisk elbilperspektiv. Med et løft i 2023 inntar ID.3 plassen som VWs nest mest utleverte i år. Så derfor et oppgraderingen viktig for å holde oppe interessen for bilen.

Oppgraderingen

Men hva er egentlig oppgradert? Se, det er ikke så lett å oppdage. Riktignok går nå panseret i en enhet opp til frontruten, nederst i fronten skimtes små endringer og det i utgangspunktet kjipe interiøret oppleves ikke lenger like billig, men i det store og hele er ID.3 den greie bruksbilen den har vært fra lanseringen.

ID.3 kommer naturlig nok i skyggen av storebror ID.4/GTX og fetteren Skoda Enyaq hvor begge både trekker tilhenger og kan leveres med firehjulsdrift, men for dem som Golf med tohjulsdrift var det rette bilvalget tidligere, byr ID.3 på godt med innvendig plass og tilstrekkelig stort bagasjerom for mange.

Samme kjøreopplevelse

Selve kjøreopplevelsen har ikke VW gjort noe med, den er bra nok. Eksteriørpakke + til 38.100 kroner – et must spør du meg – inkluderer adaptivt understell med fire kjøreprogrammer. Bakhjulsdrift, 204 hk motor, sportsprogrammet aktivert og utstyrt med det minste batteriet (58 kWt) som reduserer vekten med 120 kg i forhold til sammen bil med stort batteri (77 kWt), gjør ID.3 ganske underholdende på veien. 0-100 km/t-sprint går unna på 7,3 sekunder, for dem det er viktig for.

Andre generasjon ID.3 begynner der første generasjon startet med 204 hk motor og to batterivalg, 58 og 77 kWt. I mellomtiden har varianter med både 45 kWt, 145 og 150 hk vært tilgjengelig hvilket senket startprisen fra 342.400 kroner i 2020 til 261.900 kroner året etter.

En motor - to batteristørrelser

Av generasjon 2 er det altså kun to modeller som gjelder foreløpig foreløpig, og de kampanjeselges (75 år med VW i Norge) for 361.900 kroner (58 kWt/204 hk) og 421.800 kroner (77 kWt/204 hk)

Av generasjon 2 er det altså kun to modeller som gjelder foreløpig, og de kampanjeselges (75 år med VW i Norge) for 361.900 kroner (58 kWt/204 hk) og 421.800 kroner (77 kWt/204 hk), ex frakt og levering.

Testbilen, en Pro S som den rimeligste heter, koster etter tilvalg 452.600 kroner. Like fullt må setene foran justeres manuelt, de mangler regulerbar korsryggstøtte og sitteputen på førersetet kan ikke forlenges. Men i pakken ligger stort glasstak og LED Matrix hovedlys, som jeg mener alle biler burde vært utstyrt med for sikten og sikkerhetens skyld.

Større infotainmentskjerm

Infotainmentskjermen har samme utforming og funksjonsplassering som på forgjengeren, men har nå vokst til 13 tommer. Enda viktigere er oppgraderingen av programvaren, grafikken og skriftbildet. Programmene er nå lettere å finne fram i. Stort pluss i boka for at instrumentskjermen sitter festet på rattstammen og følger justeringene av denne.

Veistøy inne i bilen ser det ikke ut til at VW har gjort noe med, den er på plass. Og fortsatt velger VW å tilby ID.3 med støvsamlende, svartblank og simpel plast på midtkonsollen og dørpanelene. Men pluss for de regulerbare armlenene på begge stolene foran og det smarte i å logoskjule ryggekameraet så det ikke skitnes til i regn/snøvær.

Kort bil – mye plass

Til tross for bilens beskjedne lengde på 4,26 meter, gjør bygging i høyden mye med plassen inni. 73 cm beinplass bak undertegnede (180 cm høy) er veldig bra og 93 cm takhøyde holder for de fleste.

Til tross for bilens beskjedne lengde på 4,26 meter, gjør bygging i høyden mye med plassen inni

Så noen ord om strømforbruk, rekkevidde og lading. Nytt er at ladefarten på det minste batteriet er økt fra 100 til 120 kW. Ideelt burde farten vært høyere for å korte ned ladetiden langs landeveien, men trolig betyr dette mindre for de som velger det minste batteriet, de kjører trolig ikke langt i hverdagen og lader derfor mest hjemme.

10 – 80 prosent fylling på 34 min

Lading fra 10 - 80 prosent batterifylling oppgis til 30 min. I ladetesten gjennomført i 20 plussgrader tok det 34 minutter, som er godt innenfor det akseptable. Ladefarten gitt raskt opp til 102 kW, holdt seg der lenge, men dalte til 61 kW ved 60 prosent fylling og til 52 ved 80 prosent. De siste tallene betyr mindre så lenge det gikk på cirka 40 kWt, eller innpå 300 km sommerrekkevidde på en halv time.

Lading fra 10 - 80 prosent batterifylling oppgis til 30 min. I ladetesten gjennomført i 20 plussgrader tok det 34 minutter, som er godt innenfor det akseptable

Rekkevidden oppgis til 425 km slik den gjorte for tre år siden (418 km i vognkortet for denne konkrete bilen). Oppgitt forbruk oppgis til 14,5 kWt/100 km. Så viste det seg at under ganske normale kjøreforhold inkludert 100 km på motorvei endte testforbruket på 13,2 kWt/100 km og total kjørelengde på 431 km før batteriet ropte på mer strøm.

Dette er med andre ord rekkevidde som fullt ut konkurrerer med Opels nye elektriske Astra, Peugeot E-2008, Hondas nye e.Ny:1, Citroën e-C4 og BYD Atto, for å ha nevnt noen viktige konkurrenter.

OPPSUMMERT

Oppgradert ID.3 med små endringer, trekker fortsatt ikke tilhenger eller laster noe på taket, men dekker mange behov og lader nå litt raskere. Blir ganske kostbar med attraktive tilvalg.

PS!

Etter at denne artikkelen ble publisert i bladet har Volkswagen senket sine priser ytterligere. Du finner de oppdaterte prisene på Volkswagens norske hjemmeside.

VW ID.3 Pro 58 kWt

Pris fra*Kr. 361 900
Pris testbilKr. 452 600
MotortypeElektrisk
Motor204 hk/310 Nm
Drivlinje1A, bakhjulsdrift
0-100 km/t7,3 sekuner
Toppfart160 km/t
Batteri58 kWt
Lading DC/AC120/11 kW
Ladefart 10-80% (test)34 min
Strømforbruk (oppgitt/test)15,3/13,2 kWt
Rekkevidde (WLTP)418 km
Dimensjoner (L/B/H)426/181/156 cm
Akselavstand277 cm
Bilvekt1 799 kg
Nyttelast396 kg
Bakkeklaring14,5 cm
Tilhengervekt0 kg
Bagasjerom foranIngen
Bagasjerom bak385 - 1 267 liter
Garanti/km5 år/100 000 km
Batterigaranti/km8 år/160 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAP5 stjerner (2020)
Kilde: Produsent/OFV *Eks frakt/levering

Ny VW ID.3 er rett rundt hjørnet. (Foto: Øivind Skar)
Bilen kjører bra og det er derfor ikke gjort noe med kjøreoppsettet. (Foto: Øivind Skar)
Bak er endringene på ID.3 minimale. (Foto: Øivind Skar)
Større infotainmentskjern og litt mer påkostede dørpaneler innvendig. (Foto: Øivind Skar)
Liten instrumentskjerm viser det mest nødvendige, Og den følger med rattet når dette justeres. (Foto: Øivind Skar)
Bagasjeromsgulv i to etasjer gir så godt som flatt innlastingsgulv. (Foto: Øivind Skar)
Bred todelt A-stople for å redusere blindsonen. (Foto: Øivind Skar)
Stort rom til ladekablene i bakkant av bagasjeromsgulvet. (Foto: Øivind Skar)
Fortsatt må en multifunksjonsknapp aktiveres før sidevinduene bak kan åpnes/lukkes. (Foto: Øivind Skar)
Powered by Labrador CMS