img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
Notiser:

Ny dieselmistanke mot Daimler
Bild am Sonntag kunne fortelle at Daimler igjen er i myndighetenes søkelys: mistanke om dieselmotor-manipulering. Både Daimler og myndighetene er enige om at det dreier seg om en test-software som regulerer kjølevannstemperaturen for å optimalisere avgassverdiene. Daimler mener det er innenfor regelverket, myndighetene er plutselig ikke helt sikre igjen.
23-05-2019 // 10:35
JLR i pluss igjen
Fire kvartaler i minus, så kommer endelig de positive tallene igjen. Indiske Tata forteller om £ 119 mill. i fortjeneste for årets første kvartal for Jaguar Land Rover. I det siste forretningsåret (ut mars) tapte de £ 3,6 mrd. Økning i Kina og starten på stor spareplan er blant forklaringene. Og det blir presisert at de ikke skal selges til PSA allikevel, slik ryktene har insistert.
22-05-2019 // 20:12
Ned i Europa
Salget av nye personbiler i EU/EFTA-området falt i første tertial med 2,5 prosent til 5,3 millioner enheter, melder bransjeorganisasjonen ACEA. Taper er Alfa Romeo (-40,6 %), Porsche (-25,8%) Nissan (-25,0%), DS (-14,6%), Fiat (-10,7 %) og Ford (-9,1%). VW-konsernet står for en firedel av alt personbilsalg i regionen.
22-05-2019 // 13:34
Komisk? Ikke!
Historien i seg selv er ren slapstick. En nederlandsk politipatrulje så en Tesla som lå litt for nær bilen foran. De la seg inn og forsøkte å få den til å stanse. Den bare akset og ville forbi politibilen. Fulle sirener og sjåføren våknet endelig. Dritings. Bilen hadde kjørt på Autopilot. Morsomt, hadde det ikke vært for en fersk dødsulykke i Florida der Teslas Autopilot også ser ut til å spille en hovedrolle.
21-05-2019 // 09:26
BMW dropper FC Bayern
Det var årets sports-story: BMW presser Audi ut og blir hovedsponsor for Bayer FC. Men åpenbart ikke allikevel. Nå forteller Frankfurter Allgemeine at det har skjært seg. Hvis ikke BMW trår til allikevel, har Audi fremdeles 8,33 % av klubben frem til 2025. FAZ skriver at det dreide seg om € 1 milliard for BMW dersom de hadde gått inn. BMWs aksjeverdi har forresten falt 25% siste år.
20-05-2019 // 21:51
Billigere karosserideler
Den tyske regjering har vedtatt å fjerne den design-beskyttelsesregelen som har gitt bilfabrikker monopol på å selge deler som syns på utsiden av bilen. Dermed vil det bli fritt frem for reservedelsprodusentene. Dersom delen skal brukes til reparasjon, bortfaller design-Copyrighten. Tysk bilindustri protesterer og kaller det et «kritisk inngrep». Målet er billigere reparasjoner for forbrukerne.
20-05-2019 // 10:36
Motgang hos Skoda
Også Skoda måtte se tilbakegang i april. I hele 1. kvartal lå salgsvolumet 2,9 % under fjorårets, men i april buttet det enda mer. 95.900 biler er en nedgang på hele 10,5 %. Kina er hovedgrunnen, 19 % ned. Ikke en gang Europa klarte å vedlikeholde fjorårets volum, der gikk det 0,8 % ned. Fabia og Karoq økte imidlertid, og denne måneden kommer Scala på banen.
19-05-2019 // 21:21
Hjemmedyrkede batterier
Ikke før forteller Volvo om store, langsiktige batteribestillinger i Kina og Korea før svenske Northvolt fikk € 350 mill. fra den europeiske investeringsbanken. Samtidig er de i siste fase i forhandlingene med Imas, de som eier Ikea. Målet er, i første omgang, en fabrikk i Skellefteå med kapasitet for 16 gWh (nok til sekssifret antall elbiler). Siemens, BMW og Scania er blant dem som er med.
19-05-2019 // 10:25
VW motstand fra talerstolen
På Volkswagens årsmøte tidligere denne uken, snakket Herbert Diess, sjefen, blant annet om hvordan selskapet «sikrer mobilitet for fremtidige generasjoner». Opp stormet svenske Greta Thunberg og 18 år gamle Fridays-for-Future-aktive Clara Mayer og fortalte ham, og alle aksjonærene, at folk som tror fremtiden kan reddes av mange-tonn-tunge batterielektriske SUV-er, ikke engang har forstått starten på problemet.
18-05-2019 // 10:59
Ruskevær for Aston Martin
Etter at Aston Martin gikk på børs for et halvt år siden, har aksjeverdiene falt med 50 %. Det blir neppe bedre etter Q1 med et tap på £ 17,3 mill. (pluss £ 2,8 i fjor). Dette på tross av at omsetningen økte med 6 % til £ 196 mill. Antall solgte «spesial»modeller sank fra 48 til 32, og snittprisen på bilene har sunket fra £ 177.000 til £ 160.000. De lover bedring i Q3 – men for en investor er det lenge til.
17-05-2019 // 11:24
Renault ned på svak Nissan
Renault-aksjene dalte med 4 % da Alliance-partneren advarte om dårlige 2019/2020 utsikter. Ikke så rart, Renaults 43 % eierandel i Nissan har resultert i mer enn 50 % av Renaults nettoinntekter de siste ti årene. Stadig flere har problemer med å se hvilke fordeler en full fusjon (slik Renault ønsker) egentlig vil gi.
16-05-2019 // 10:52
Volkswagen synker
I april måtte Volkswagen igjen notere synkende salg. Med 6,2 % nedgang i april etter at Q1 samlet hadde ramlet 4,5 %, virker det som om WLTP-tøvet fremdeles henger igjen. Også Kina sank, men 6,5 % ned var tross alt bedre enn totalmarkedet, så der økte de markedsandelen. Pluss i Nord Amerika og Canada også. Europa, derimot, 4,8 % ned.
16-05-2019 // 10:42
ADAC taper penger.
Tyske ADAC, som fikser problemer langs landeveien, må fikse problemer hjemme også. For tredje år på rad avslutter de med røde tall: € 78 mill.  i minus. Siste gang de la på kontingenten var i 2014, inntektene derfra var i fjor på € 814.  «Es muss wieder cool und hip sein, Mitglied im ADAC zu sein» er slagordet. Et bilde av det nye presidentskapet viser åtte sølvhårede herrer med dress og slips!
14-05-2019 // 09:14
Mercedes i motvind
182.000 biler i april var 5,5 % nedgang i forhold til i fjor. Akkumulert ligger Mercedes-Benz på snaue 750.000 biler – tilbake med 5,6 %.  Modellskifte på SUV er en årsak som blir nevnt. På den annen side solgte Smart, som skal flyttes til Kina fordi det går så dårlig, 11.500 biler i april, en økning på 14,3 %!  For personbilene økte Kina marginalt, mens Europa gikk 4,8 % tilbake og USA hele 15,7 % i minus.
14-05-2019 // 09:12
Batterier i Europa
Samtidig som Angela Merkel skjelte ut tysk bilindustri for å være altfor trege med å surfe el-bølgen, forteller et tysk/fransk batteri-konsortium at de trenger € 1,2 mrd. fra Brussels for å komme i gang. Planene er pilot neste år, så en fabrikk i hvert land, 1500 arbeidsplasser hver – og private investeringer på rundt €4 mrd. I dag har Europa bare 3 % markedsandel på dette området.
11-05-2019 // 12:14
Ferrari øker
Det ble utlevert 9.251 Ferrarier i fjor – 850 flere enn året før. Omsetningen økte imidlertid ikke med mer enn 0,1 %, til € 3,42 mrd. (billigere biler). Fire nye modeller ble lansert, og driftsmarginen økte fra utrolige 22,7 % til enda utroligere 24,1 &. I år skal omsetningen øke med 3 %, og det skal lanseres 5 nye biler. Tributo F8 er allerede på plass og en helt ny V8, turbo, hybrid, 720 hk, skal premieres i Maranello om noen uker.
10-05-2019 // 13:41
Ny møkka-måned for Audi
De fleste hadde vel trodd av produksjonen hos Audi var på sporet igjen, etter mars med 192.750 biler og likt med fjoråret. Men så kommer apriltallene, og Audi har levert ut 140.300 biler. Det er en nedgang på nesten 13 % i forhold til i fjor. Akkumulert ligger fabrikken åtte prosent bak 2018.
09-05-2019 // 22:57
Pølse i slaktetiden?
Nå er det Porsches tur. Anklagerne i Stuttgart har ilagt dem en bot på € 535 mill. for dieselmotormanipulasjon. Audi er allerede ilagt 600 mill. og man venter fremdeles på en avgjørelse mot Bosch. Porscheboten består av 4 mill. for å bryte reglene, resten, 531 mill., tilsvarer fortjenesten ved salg av de 99.000 bilene det dreier seg om.
09-05-2019 // 15:07
Optimistisk Toyota
Toyota, som nettopp har fortalt om en netto på 1,78 billioner (!) yen og et salg på 8.976.795 biler, stilte en 20 % økning for nettofortjenesten i utsikt for det nye forretningsåret. Den blir med andre ord på 2,25 billioner yen – eller 20 milliarder dollar. Det var litt mindre enn markedet hadde ventet, så aksjene falt umiddelbart - med 1,1 %.
09-05-2019 // 14:58
Nissan tappes fortsatt
Sjefen for Nissans luksus-merke Infiniti, Christian Meunier, varte ikke lenge. Det er bare fire måneder siden han overtok etter Roland Krüger som dro til Dyson for å fronte dere elbilsatsing. Meunier har overtatt president-posten hos Jeep, det viktigste merket i FiatChrysler-gruppen. Det skjedde bare dager etter at Daniel Schillaci, Nissans sjef for salg og marketing, ble sjef for italienske Brembo.
08-05-2019 // 20:24
Synkende elbil-kø
Det ganske generøse tilbudet om tilskudd ved elbilkjøp i Tyskland skal avsluttes etter juni, men det er allikevel ikke noen signaler på at folk benytter «siste sjanse». I april var det 5.275 søknader – godt under tallene de tre foregående månedene. Det later til at myndighetene ikke får brukt opp potten som totalt var på € 1,2 mrd.
08-05-2019 // 14:51
Endringer i Daimler-toppen
Smart-sjefen Katrin Adt blir sjef for noe Daimler kaller Own Retail – konsern-eid paneuropeisk salgsnett – etter at det ble bestemt å flytte Smart til Kina. Hun etterfølger Sabine Kohleisen, som nå går til styret med ansvar for personal. Karl Schregle blir sjef for Bilsalg Europa og overtar etter Marcus Breitschwerdt som overtar Mercedes-Benz vans. Og styremedlem Wilko Stark, ansvar for innkjøp, gikk plutselig og meget overraskende av.
08-05-2019 // 11:15
BMW, nesten i rute
BMW måtte bokføre et driftsresultat på € 589 mill. for Q1 – en nedgang på 78 %! Årsaken var en ekstraordinær avsetning på € 1,4 mrd. som reserve mot en mulig EU-kartell-bot. Omsetningen sank marginalt til € 22,4 mrd. mens bilvolumet økte like marginalt (en prosent) til 605.333 enheter – ny rekord. «Ellers er vi ‘on course’» sa sjefen, Harald Krueger.
07-05-2019 // 13:51
Bedre enn ventet
En nedgang i Fiat-Chrysler-fortjenesten for Q1 på 29 % var «bedre enn ventet», ifølge analytikere. Bilsalget sank også, med 15 %, til 1 mill. biler – men aksjekursen steg med 5 %! I kvartalsrapporten kom det frem at FCA betalte Tesla $ 1,8 mrd. for CO2-kvotene som skal dekke 85 % av selskapets behov neste år. I 2021 skal kvoten bare dekke 15 % av FCAs behov, da er lavutslippsmodellene på gang.
06-05-2019 // 19:12
Bilaksjer i fall
Det tok ikke lang tid før Trumps toll-trusler gjorde utslag på europeiske bilaksjer. STOXX Europe 600 indeksen, med en kurv av 10 bilprodusenter og 6 som leverer deler, lå på hyggelige 407 i midten av april, har senere sunket litt, men åpnet i dag på 396. Ni minutter etter var den nede på 382. Trøst: det er fremdeles langt til årets laveste som var på 316.
06-05-2019 // 12:39
Neste 25 >>
 
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).