img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
Notiser:

Ny sjef for Audi
Etter at Audi-sjefen Rupert Stadler ble buret inn i juni ble nederlenderen Bra Schot konstituert som daglig leder. Nå sitter Stadler fremdeles inne, men har fått sparken, så det var på tide for Schot å komme med jobb-søknad. «Denne stillingen har jeg stor lyst på», sa han til Manager Magazin. Den nærmeste konkurrenten, Markus Duesmann, innkjøpssjef hos BMW, får ikke fri før i 2020.
12-10-2018 // 11:07
Jaguar strømmer på
Analyseselskapet AID har funnet ut at Jaguar fikk levert 710 I-PACE til kunder over hele verden i september. I forhold til totalen på 19.146 blir dette 3,7 % av Jaguars totalsalg forrige måned. Med 114 slike her hjemme tok Norge 16 % av den totale I-PACE utleveringen, og i forhold til totalsalget på 125 representerte disse 91 % av totalsalget. Annerledeslandet.
11-10-2018 // 21:54
BMW øker i Kina
Etter 15 år i joint venture fellesskap med Brilliance benytter BMW seg nå av muligheten til å eie mesteparten av slike lokale partnerskap. Avtalen er nå fornyet for 22 år, frem til 2040. De skal investere 3,6 milliarder euro og skal eie 75 % av bedriften. Økt kapasitet og økende innsats på elektrisk er blant satsingsområdene. Den fullelektriske iX3 skal bygges der og eksporteres globalt.
11-10-2018 // 21:52
Engelsk nedtur
Jaguar Land Rover har nettopp fortalt at de stenger Solihull-fabrikken sin to uker i slutten av oktober. De 9.000 ansatte vil få betalt, men ikke noe å gjøre. Handelsfriksjon med Kina og anti-diesel nevnes som to årsaker til 12,3 % nedgang i september-salget. Tata Motors, som eier JLR, tapte en sjettedel av sin børsverdi dagen etter at problemet ble kjent.
11-10-2018 // 09:33
Audi på fersken igjen
Det tar visst aldri slutt. I Sør-Korea er Audi tatt med buksene nede. De har jukset med VIN-nummer for å få biler med råtne eksos-kvaliteter gjennom i lokal typegodkjenning. I halvannet år solgte ikke Audi i landet, på grunn av dieselmanipulasjoner. Så startet de «med små antall» denne våren, og så kommer dette. Audi har bekreftet opplysningene som først kom fra Süddeutsche Zeitung.
10-10-2018 // 10:40
Kompromiss i EU
Sent på kvelden vedtok miljøvernministrene i EU et kompromiss om CO2-utslippet fra personbiler. Europarådet ville ha 30 % forbedring fra 2020 til 2030, Europaparlamentet dukket plutselig opp med et forslag på 40 % men nå er det vedtatt 35 %.  Mange påstår (med rette?) at her har man et vedtak basert på «tenk-på-et-tall»-metoden.
10-10-2018 // 10:38
Fan-gruppen svikter VW
VW mistet nesten halvparten av sine fans i den siste undersøkelsen det tyske markedsforskningsinstituttet 2MHforum gjør hvert tredje år. De forsøker å sjekke hvor mange av merkets kunder som er emosjonelt bundet til bilen, samtidig som de er svært fornøyd med den. Hos Toyota, på første, er det 41 prosent. BMW har 36. Ved den forrige hadde VW 22 prosent, nå er de neste på 14. Se resultatet her.
09-10-2018 // 16:33
Allianser innen robotbil
Det er ikke gratis å utvikle selvkjøring. Nå har GM latt Honda kjøpe seg inn i sitt Cruise-firma. $ 750 mill. i første omgang, for 5,7 % av selskapet, pluss to mrd. de nesten 12 månedene. Og i Japan går Toyota sammen med Softbank om et joint venture selskap. Det skal hete Monet Technologies og jobbe med Informasjons- og kommunikasjons-teknologi. Andre ord for autonome biler.
08-10-2018 // 21:40
Lang vei til fullført WLTP
Audi, som satte tysk september-rekord i tilbakegang på registreringsstatistikken, med 77,7 % ned, forteller at bare 34 av deres motor-transmisjons-varianter er WLTP homologert. Det betyr, sier Alexander Buk, leder av salgsplanlegging, at ikke før ved nyttårstider «vil Audi være konkurransedyktig igjen». En løsning er «attraktiv forlengelse» av leasing-kontrakter eller av kortidsleieavtaler.
07-10-2018 // 11:56
Wankel kommer tilbake
Nå har Mazda konkretisert deler av sin el-fremtid og forteller blant annet at den første, som kommer i 2020, vil få en liten, kompakt Wankelmotor som gassdrevet rekkeviddeforlenger. Kanskje blir dette en versjon av den kommende, nye Mazda 3. For 8 år siden viste Audi et el-drevet A1 konsept-forslag – også den med en Wankel rekkeviddeforlenger.
06-10-2018 // 14:50
Ertekoppen Musk
Elon Musk kan ikke holde seg. To dager etter at han måtte legge seg flat for Securities and Exchange Commission ($ 20 mill. i «bot» og degradert i eget selskap) måtte han ut med en tweet for å erte opp SEC igjen. «The Shortseller Enrichment Commission (legg merke til initialene) is doing incredible work».  Poenget skjønner du bare hvis du vet hva shortselling er. Legg inn Tesla, Short og Sissener på en søkemotor, og du skjønner det snart.
06-10-2018 // 14:50
Aston, ikke som håpet
De som sto bak aksjesalget for Aston Martin hadde håpet på en verdisetting på nær £ 5 mrd.  Det endte på 4,3 og aksjene falt i handelen dagen etter. Men det er likevel utrolig bra. Markedet har priset det hele som et luksusprodukt og ikke som bil. En pris på 10 ganger forventet 2020-fortjeneste er ikke langt unna Ferraris 14 ganger.
05-10-2018 // 15:52
Tenk på et tall
Mens deler av Europas bilbransje var samlet i Paris satt Europa-Parlamentet og stemte over EU-kommisjonens forslag om å stramme inn bilenes utslippsmengde med 30 % i forhold til det som blir oppnådd i 2020. I stedet endte de på 40 % innstramming i 2030. Ingen skjønner hvordan de endte ti prosentenheter over. Bilbransjens reaksjon var som forutsett. «Umulig å oppnå. Arbeidsplasser vil gå tapt».
05-10-2018 // 15:40
Nest flinkest i klassen
Danmark skal fase ut alt salg av fossile biler innen 2030, sa statsminister Lars Løkke Rasmussen til Rigsdagen nylig. Hvordan og i hvilket tempo var det ingen detaljer om. Dermed er Norge fremdeles den flinkeste (og ekleste?) gutten i klassen, med 2025-mål. Belgia har også sagt 2030, mens Frankrike nøyer seg med 2040. 
04-10-2018 // 08:33
Musk fortsatt i førersetet
Det er vel ingen som tror at noe vil endre seg, selv om Elon Musk og Tesla må betale 20 millioner dollar hver i børsmanipulasjons-overenskomststraff, eller fordi Musk må gå fra styreformannsstilling til operativ sjef. Analytikere antyder at han alene representerer inntil 40 % av selskapet verdi – og husk at på tross av hysteriske avisoppslag om aksjekurs som styrter, har Tesla fremdeles en børsverdi godt over den som Ford har!
04-10-2018 // 08:31
Ikke bare Norge
Også hjemme i Tyskland fikk VW-konsernet merke hva dårlige WLTP-forberedelser fører til. Hele personbil-markedet krympet med 30,5 %, men det var VW-merkene som var driverne: Audi: minus 77,7%, Porsche: minus 75,5 %, VW: minus 61,9 %, Seat: minus 54,9 % og Skoda: minus 43,6%. 
03-10-2018 // 10:01
Tilbakekalling hos Mercedes
Helt uavhengig av Paris har Mercedes-Benz litt show hjemme også. Tre tilbakekallingsaksjoner samtidig – for til sammen ni forskjellige modeller. Tilsynelatende bagateller, men slikt er uansett distraksjoner og dårlig PR. Som vanlig sier ikke Daimler et ord om hvor mange biler disse aksjonene omfatter.
03-10-2018 // 08:44
Endringer i Audi-toppen
Mens Audi-sjefen Rupert Stadler fremdeles sitter i fengsel, og konsernledelsen ikke riktig vet hva de skal gjøre med stillingen hans, har teknikk-ansvarlig Peter Mertens bedt styret om å få slutte «av helsemessige årsaker». Han blir erstattet av Hans-Joachim Rothenpieler, en gammel ringrev som siden 1986 har vært innom Skoda, Bentley og varebilene. Sist var han konsernansvarlig for kvalitet.
03-10-2018 // 08:36
Ford mot Trump
Ford-sjefen Jim Hackett kritiserer President Trumps handels-politikk og sier at tollen på aluminium og stål allerede har kostet bedriften en milliard dollar. «Så langt,» føyde han til da han snakket med Bloomberg. Dette på tross av at de fleste av disse materialene kjøpes inn i USA, men da tollen ble innført sørget selvfølgelig de amerikanske produsentene for å heve prisene sine.
29-09-2018 // 15:53
Porsche: flest prikker få ulykker
En gøyal statistikk fra trafikksynder-kartoteket i Flensburg viser at Porsche-førere er på topp i å samle opp prikker. 10 % av dem er prikkbelastet. Jaguar, Volvo, BMW og Audi på de neste plassene. Nissan er snillest med 5 %. Men Porsche førerne ligger på bunnen over merker som er involvert i forsikringsskader, men 2,7 %. Der ligger snille Nissan så vidt over snittet, men null-visjon bilen over alle, Volvo, er på topp, med 6,6 %. Sjekk selv hvordan ditt bilmerke ligger an på statistikkene
28-09-2018 // 17:43
BMW advarer
I sommer kuttet Daimler utsiktene for 2018, og nå har BMW gått ut med en profit warning. Økende kostnader, WLTP og handelskriger er årsaker for at man venter at både omsetning og fortjeneste vil synke. Omsetning «forsiktig under» 2017 nivå og marginer ned fra 8,9 til «i hvert fall» 7 %. Markedet reagerte med et umiddelbart fall på 6 %, men så steg kursen igjen, med 3.
28-09-2018 // 15:03
Endring i Daimler-toppen
Litt uventet var det kanskje at det skulle skje nå, men ikke uventet var det at Ola Källenius, ex-AMG sjef, nå styremedlem med ansvar for Forskning og Utvikling, skulle overta som Daimler-sjef etter Dieter Zetsche fra neste år. Zetsche tar seg så to år fri, før han kommer tilbake i en kontroll-styre funksjon. Noe av det første Källenius gjør er å skille ut Trucks og Financial Services til egne selskaper.
27-09-2018 // 16:21
3D trykk på samlebåndet
Sammen med HP skal Volkswagen nå introdusere 3D-trykk på samlebåndet. Det er HPs nye Metal Jet-Printer som sørger for høy nok produktivitet (fem ganger bedre i forhold til forrige generasjon printere) til å kunne følge båndet. 3D-printing av klassiske deler begynner å bli vanlig og hos VW blir nå titan-caliperen til Chiron fremstilt på denne måten.
26-09-2018 // 09:30
Vekk med diesel, inn med el
«Ingen flere dieseler fra oss» sa Porsche-sjef Oliver Blume i et intervju med Bild am Sonntag. Samtidig skriver Manager Magazine at el-planene akselereres, Taycan får brødre og søstre raskere enn ventet. Mellom 2022 og 2025 vil både Macan, Cayenne, Boxster og Panamera komme i rene batterielektriske utgaver.  Plug-in hybrid blir forbeholdt 911. 
24-09-2018 // 16:15
Opel kutter
Lokalaviser i Rüsselsheim-området forteller om såkalte «korridor-dager» i oktober. Det vil si dager der båndene står stille og de ansatte må holde seg hjemme. Det fortelles at etter sommerferien har produksjonen sunket fra 55 til dagens 42 biler per time i moderfabrikken og at den skal videre ned på 35. Fagforeningene var ikke kjent med planene, skrev avisene.
24-09-2018 // 09:41
<< Forrige 25  Neste 25 >>
 
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).