BilNorge.no - Oversikt
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny

Bilmerkenes historie

Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

OPELs historie (før GM)

Adam Opel avskydde biler som ”stinkende leketøy for rikinger”. Men det skal riktignok tilføyes at da de første hesteløse vognene begynte å rakle rundt i Tyskland, tilhørte Opel allerede en eldre generasjon.


LADA

På midten av 1960-tallet hadde russernes forsøk på å utvikle en ny ”folkebil” gått i stå, så de henvendte seg til Fiat for å få hjelp via en samarbeidsavtale. Og den fikk de.


PAGANIs historie

Allerede som barn hadde den argentinske bakersønnen Horacio Pagani en ambisjon om å bygge verdens vakreste bil.


ALLARD

Sydney Allard er den eneste som har vunnet Rallye Monte Carlo i en selvkonstruert bil.


OLDSMOBILE

GM sendte i 2004 USAs eldste bilmerke i graven fordi navnet ikke lenger samsvarte med moderne markedsføringsfilosofi.


NISSAN (fra 1965)

Nissan er en forkortelse for NIhon SANgyo Co, endelsen –san er et japansk uttrykk for å vise respekt for noe. Men i 1964 bar fortsatt flesteparten av konsernets bilmodeller merkenavnet Datsun (se artikkelen om Datsun).


BITTER

Det finnes garantert bitrere, godt voksne herrer enn Erich Bitter fra Schwelm i Tyskland. Så har han da også realisert det meste han har hatt lyst til å gjøre her i livet. Og han har vært god på det meste fra kunstmaling til maratonløping.


MARUTI

En god del bilmerker har i løpet av sin levetid blitt involvert i diverse former for skandaler. Historien om Indias største bilfabrikk, Maruti, har sin egen vri: Merket startet med den kanskje største skandalen av dem alle!


NOBLE

Lee Noble var på 1970-tallet en amatørracerkjører som oppnådde en viss suksess med sin Renault-motoriserte Lotus Europa. I dag tilhører han nyeste generasjon superbilprodusenter og kan på sett og vis anses å være Colin Chapmans åndelige etterfølger.


BERTONE

Med tradisjoner helt fra 1912 er Bertone et av de eldste navn innen italiensk bilformgivning og karosserikunst. Mindre kjent er at de også har stått for mye av produksjonen av biler de har formgitt. Ikke så rart, for bare en av dem har gått eksklusivt under Bertones egen logo.


Bilmerkenes historie

Ethvert bilmerke har sin historie, og ikke så rent få har en egen historie bak både navnet og emblemet. Vi tar for oss bilmerker som ennå er på markedet.


CALLAWAY

På linje med det Brabus gjør med Mercedes-Benz, gjør Callaway på en oftest mindre diskret måte med andre biltyper, fortrinnsvis Corvette.


NISSAN / DATSUN (til 1964)

Mer enn noe annet bilmerke har Nissan innvirket på det moderne Japans historie.


ARIEL

I kjøretøysammenheng er navnet Ariel uløselig knyttet til Englands storhetstid på motorsykkelfronten. Men Ariel er, og har vært, mye mer enn som så. Navnet var hentet fra den flyvende ånden i Shakespeares fortelling The Tempest, en figur som var løst basert på den romerske guden Merkur.


NEOPLAN

”Ett trinn foran fremtiden”. Dette var slagordet til det nye bussmerket Neoplan da det ble lansert i slutten av 1953. Og mottoet har ennå full gyldighet, selv om Neoplan ble overtatt av MAN i 2001.


MOTOR COACH INDUSTRIES (MCI)

Motor Coach Industries (MCI) har siden 2. verdenskrig vært blant de betydeligste leverandører av intercity-ekspressbusser til det nordamerikanske kontinentet, og de har hatt sitt hovedkvarter både i Canada, USA og Mexico.


MOSKVITCH

Moskwich, Moskvitch eller Moskvich -dette bilmerket har blitt stavet på mange måter i Norge, men uttalen har det aldri vært tvil om. Ei heller betydningen: Moskovitt, Moskva-innbygger, sønn av Moskva. Men som gammelbilskribenten Gunnar Høgenhaug helt riktig har påpekt, er Moskvitch snarere en adoptivsønn av Moskva.


MORGAN

Storbritannias historie er stinn av bilmerker som hadde en god del grunner til å overleve i konkurransen, men som ikke gjorde det. At det eneste merket fra før 2. Verdenskrig som ennå er i britisk eie, Morgan, har hatt like mange grunner til å gå nedenom men like fullt har overlevd, er et paradoks.


MITSUBISHI

For den som kjenner Mitsubishis historie og betydning innen skipsindustrien, er det nærliggende å anta at logoen deres er en stilisert skipspropell. Fullt så enkelt er det ikke.


BOVA

Hva er nå dette? Jo, du leste riktig. Og det har du sikkert gjort dersom du har kikket på en og annen turistbuss på ikke-norske skilter også. For Bova er et av de spesialiserte turistbuss-merkene i Europa.


MINI

Spør man en Mini-entusiast hva som er så spesielt med (den originale) biltypen, risikerer man å bli bombardert med masse ”det var den første bilen med”-argumenter. Disse er stort sett feil, unntatt én vesentlig faktor: Selve konseptet ”mest mulig plass for 4 personer innenfor minimale ytre mål”.


MINARDI

Ære være Minardi! Takket være disse kroniske bakmarkørene i Formel 1 har selv denne høyteknologiske sporten greid å holde i hevd det urgamle sportslige ideal ”det viktigste er å delta”.


MICROCAR

Franskmannen Jean-Serge Aziosmanoff hadde allerede designet racerbilen G.R.A.C. da han i 1978 presenterte sin mopedbil Mini-Cat, som hadde ett hjul foran og to hjul opphengt i svingarmer bak. Mellom disse satt en 49 ccm Peugeot GL10-motor koblet til automatiske og trinnløs variable utvekslinger. Og om forhjulets styrestang var primitiv, var det ikke så verst avansert at alle tre hjul hadde bremser.


MG

Før verden fikk MG, var en sportsbil enten dyr og ukurant, dårlig og ukurant eller en sportsbil kun i navnet.


METROCAB

Enklere og greiere produktbeskrivelse i et bilmerkenavn enn Metrocab, kan vel knapt tenkes. Men billigalternativet til den klassiske London-drosja har ikke hatt en like enkel og grei karriere.