Færre tyverier, økende skader
I Tyskland var det i fjor færre tyverier av gjenstander eller deler fra biler enn året før. Men siden det stjeles nav-anlegg og kollisjonsputer, utføres det mye større skader på interiøret enn tidligere. 90.000 tyverier (ned fra 106.000) medførte i snitt skader på € 2.200 per bil. Opp fra 2.100 året før.
20-11-2018 // 10:31
Laber JLR-stemning
Tyske Jaguar Land Rover forhandlere kan ikke bare pøse ut I-Pacer, slik de norske kan. Så med nedjusterte mål for 2018, problemer med dele-levering, kvalitet og IT-systemer, var stemningen muggen på siste forhandlerkonferanse i Tyskland. Da produsenten ikke en gang klarte å komme med en komplett 2019-plan, men nøyde seg med første kvartal, har foreningen selv satt i gang med å utarbeide en samlet 2019-strategi, med konkrete mål. 
19-11-2018 // 21:23
Færre tyverier, økende skader
I Tyskland var det i fjor færre tyverier av gjenstander eller deler fra biler enn året før. Men siden det stjeles nav-anlegg og kollisjonsputer, utføres det mye større skader på interiøret enn tidligere. 90.000 tyverier (ned fra 106.000) medførte i snitt skader på € 2.200 per bil. Opp fra 2.100 året før.
19-11-2018 // 13:23
Dyr e-omstilling
Utviklingen av el-bilene vil bli dyrere enn ventet, sa VW-Konsernsjef Herbert Diess i sommer. Nå ser vi litt av hvor mye dyrere. I de kommende fem årene er det satt av 44 milliarder euro til investeringer i el-mobilitet, autonomi og digitalisering. 30 av milliardene er øremerket el. I dages rullerende femårsplan ligger det totalt € 30. mrd. Men sett i sammenheng: dieseltøvet har så langt kostet dem € 27 mrd.
19-11-2018 // 12:14
BMW øker i teten
I oktober økte BMW utleveringene sine (alle merker) med 1,7 % i forhold til i fjor. Året så langt har også økt, med 1,3 % til 2,04 millioner biler. Men det som virkelig interesserer er krigen mot stjerna. BMW uten Rolls og Mini endte oktober med 171.131 biler.  Økning på 1,6 %. Men Mercedes-Benz økte med 3,9 % til 190.021. Audi ble parkert med 117.600 biler – minus 25,7 %.
17-11-2018 // 11:20
Ram/Dodge på egen hånd
Det er ikke lenge siden Yrkesbil.no var i Sverige og hilste på KWA, den «offisielle» importøren av Dodge og Ram til Europa. Men i Tyskland er det et München-selskap, AEC, som har jobbet med disse merkene siden 2011. 700 biler i Tyskland i fjor, 800 så langt i år. En rekke av forhandlerne har allerede Jeep, via den offisielle fabrikk-kanalen.
16-11-2018 // 14:27
Ingen mat på tanken
Nå har EU-Parlamentet vedtatt nye bestemmelser som skal fjerne biodrivstoffer som kommer fra det som kunne vært matvareproduksjon. Når Europa-Rådet har tiltrådt vedtaket, betyr det at fra 2030 skal minst 14 % av drivstoff til landeveisbruk være biodrivstoff av andre generasjon.
15-11-2018 // 20:23
VW brattere ned enn markedet
I oktober gikk det europeiske markedet, ifølge ACEA, tilbake med 7,3 % til 1,08 millioner biler. Det var Volkswagen-gruppen som blødde mest – med 21,5 %. Verst for Porsche (minus 64 %) og Audi (minus 54 %), men 15 prosent for VW merkes godt, det også. På tross av noen store nedgangsmåneder regner man med at året vil ende med forsiktige 2 % i pluss.
15-11-2018 // 20:22
Mazda med DiesOtto
Når den nye Mazda 3 kommer til oss på vårparten, vil den være utstyrt med den første produksjonsmotoren som jobber med Otto-syklus, inkl. tennplugg, når motoren er kald og med dieselsyklus resten av dagen. Den bruker bensin. 190 hk. og «30 % høyere dreiemoment» er foreløpig alt fabrikken han røpet. Vi får kanskje vite mer når bilen debuterer i Los Angeles.
14-11-2018 // 09:50
Utsolgt Tesla-nøkkel
En av greiene med Tesla er at man behøver jo slett ingen nøkkel til den. Men plutselig tilbød Tesla en Model 3-nøkkel, i aldeles nydelig kunsthåndverk-type design og finish. Inspirasjonen var Model 3-karosseriet, og den kostet 150 dollar. Det tok cirka et kvarter, så var den også utsolgt.
13-11-2018 // 15:13
Tesla topper Audi hjemme
Med Model 3 skikkelig i gang selger nå Tesla flere biler i USA enn Audi. Da er det august og september man har telt opp, skriver Die Welt. I oktober økte forspranget: 21.800 biler fra Tesla, nesten 6.000 fler enn Audi, og man lukter på BMWs volum.
12-11-2018 // 10:43
VW planlegger mer el
Nå bekrefter konsernet en historie som først dukket opp i Handelsblatt: fredag skal styret avgjøre om man skal akselerere planene for elbiler og også gjøre om fabrikkene i Emden og Hannover til el-bil produksjonssteder. Det har lenge vært snakk om å flytte Passat og Arteon fra Emden til lavere-kost-landet Tsjekkia. Alle vet at dette i så fall vil bety færre arbeidsplasser på de to fabrikkene.
12-11-2018 // 10:42
Høye salgsutgifter hos VW
Det er ikke bare WLTP-problemer Volkswagen slet med i 3. kvartal. De forteller også om høye salgsomkostninger i forbindelse med dieselinnbytter i Tyskland. Men bilsalget økte med 2,9 %, til 4.623.000 i årets ni første måneder. Omsetningen med 4,6 % mens driftsresultatet sank med 7 %. Men i tredje kvartal sank driftsmarginen på bil fra 3,8 til 1 prosent. Langt fra målet på over seks!
09-11-2018 // 10:38
Medvind for Toyota
Takket være svak yen seiler Toyota i såpass medvind nå at de har løftet prognosene. De regner med en årsomsetning på noe som tilsvarer € 17,8 mrd. (opp 5 % i forhold til opprinnelige prognoser, men allikevel under fjoråret). Det skjer etter at omsetningen i første halvår (avvikende regnskapsår) økte med 3,4 % og bilvolumet med 1,5 % - til 5,29 millioner enheter.
08-11-2018 // 13:23
BMW med halvert margin
Det buttet for BMW i tredje kvartal. Ikke uventet, allerede i september flagget de at nå var det slutt på 8-10 prosent marginene på bil. Omsetningen økte nesten 5 % til € 24,7 mrd., volumet økte marginalt til 592.303 biler, men driftsresultatet sank med 27 % til €1,75 mrd. Og marginen ramlet fra 8,6 prosent i 3. kvartal i fjor, til 4,4 % nå.
07-11-2018 // 10:48
Hvor mange data?
EU-borgere har frem til 5. desember med å svare on-line på spørsmål om hvor mye privatliv de vil la myndighetene og/eller bilprodusentene få tilgang til. Kjørevaner, kjøremønster, bruk av navigasjon etc – alle disse tingene som man truer med vil bli automatisk dataoppsamlet i fremtidens biler.  Allerede i mai ga EU-kommisjonen en oppskrift på hvilke elektroniske kontrollsystemer som en bil bør (må) ha.
04-11-2018 // 11:03
Ford øker foreldrepermisjonen
Med virkning fra 1. november har Ford i USA økt tiden ansatte mødre etter fødsel kan være hjemme med full lønn fra 10 til 16 uker, mens den for far er økt fra to til åtte uker.
04-11-2018 // 11:01
Færre MC-førere omkom
Det har vært en betydelig nedgang i antall omkomne MC-førere i år. Tall fra Trygg Trafikk viser at ved inngangen til november hadde 14 MC-førere mistet livet i trafikken mot 20 på samme tid i fjor. Også antallet omkomne syklister er ned med én, fra åtte til sju.
03-11-2018 // 09:22
Vil VW dele EV-plattform med Ford?
I følge VWs finansdirektør Frank Witter åpner selskapet opp for mer partnerskap i fremtiden. Dette kan også komme til å gjelde for MEB-elbilarkitekturen, og Automotive News nevner i den forbindelse Ford. VW-gruppens fire største merker VW, Audi, Skoda og Seat planlegger å bygge 27 modeller på denne plattformen innen 2022 og 10 millioner biler i plattformens levetid.
03-11-2018 // 09:18
Åtte trafikkdøde i oktober
Sju bilførere og en fotgjenger omkom i oktober-trafikken, viser tall fra Trygg Trafikk. Dette er to færre enn i samme måned i fjor. På grunn av de mange trafikkdøde i september, er antallet omkomne i årets ti første måneder 87 mot 82 i fjor. Finnmark er eneste fylke uten omkomne i trafikken i år.
02-11-2018 // 07:06
Hyundai tilbake
Hyundai trekker frem høye omkostninger ved amerikanske tilbakekallinger, og ugrei valuta som årsak til at resultatet i tredje kvartal sank med 67 prosent, til 240 millioner euro på en omsetning som bare så vidt økte. Mangel på passende SUV-er gjør seg gjeldende, spesielt i USA. Salget i perioden sank med 0,5 prosent til 1,12 millioner biler.
01-11-2018 // 20:59
Lada på fremmarsj
At Lada forteller om en økende eksport. 27.400 biler, eller byggesett, til utlandet i årets første ni måneder er en økning på 65 prosent. Hjemme hadde de 20 prosent markedsandel med 260.000 biler – en økning på 17 prosent. Omsetningen økte enda mer: nesten 200 milliarder rubler i de første tre kvartalene er en fremgang på 25 prosent. Nettoresultatet er 5,4 milliarder rubler. I fjor var tapet på 4,5 milliarder i samme periode.
01-11-2018 // 07:10
Jaguar på sjetteplass
Jaguar er helt oppsiktsvekkende det sjette største bilmerket i oktober, foran Skoda, Mitsubishi, Hyundai, Mercedes og Peugeot. Årsaken er naturligvis elektriske I-Pace som er månedens femte mest registrerte bilmodell. Og fortsatt venter 2500 på sin elektriske Jaguar.
31-10-2018 // 11:15
Skoda til værs
Skoda har bygget litt om på noen Robodrone Kingfisher-maskiner som nå flyr rundt på Mlada Boleslav-fabrikken og hjelper til med logistikken. Ved hjelp av Skodas egen søker sørger dronene for å identifisere og telle alle tomme beholdere utenfor lokalene, slik at de kan hentes å fjernes rasjonelt. 200.000 euro investerer den tsjekkiske fabrikken i disse hjelperne.
31-10-2018 // 11:13
Volvo tjente mindre
Også fabrikkene betaler dyrt for nye modeller. I tredje kvartal solgte Volvo flere biler enn noensinne (155.000 – pluss 14 prosent) og inntektene økte mer enn volumet. Allikevel endte resultatet på halvparten, 1,84 milliarder euro, og driftsmarginen dalte fra 7,6 til 3,2 prosent. Nye produkter, høyere toll og – den er ny – høyere lisensavgifter en noen gang før, trekkes frem som årsaker.
30-10-2018 // 09:34
Neste 25 >>