Vekk med diesel, inn med el
«Ingen flere dieseler fra oss» sa Porsche-sjef Oliver Blume i et intervju med Bild am Sonntag. Samtidig skriver Manager Magazine at el-planene akselereres, Taycan får brødre og søstre raskere enn ventet. Mellom 2022 og 2025 vil både Macan, Cayenne, Boxster og Panamera komme i rene batterielektriske utgaver.  Plug-in hybrid blir forbeholdt 911. 
24-09-2018 // 16:15
Opel kutter
Lokalaviser i Rüsselsheim-området forteller om såkalte «korridor-dager» i oktober. Det vil si dager der båndene står stille og de ansatte må holde seg hjemme. Det fortelles at etter sommerferien har produksjonen sunket fra 55 til dagens 42 biler per time i moderfabrikken og at den skal videre ned på 35. Fagforeningene var ikke kjent med planene, skrev avisene.
24-09-2018 // 09:41
Audi + Virgin
Virgin Racing har inngått avtale om å bruke Audis motorer i sine Formel E-biler fra kommende sesong. Dermed blir det fire biler med Audi-teknologi på startstreken når den femte Formel E-sesongen starter i Riyad den 15. desember. Mens det meste på bilene er identisk for alle, er det motorene som demonstrerer teamenes ekspertise, og der viste Audi sin styrke ved å vinne fjorårets mesterskap.
21-09-2018 // 09:39
Skravla går
Etter at Mercedes-kunder har pratet med MBUX i mange måneder alt, er BMW snart på plass med sin språkassistent. Ikke veldig originalt skal den hete «Hey BMW» og utføre en rekke operasjoner på kommando. AI gjør at ordene ikke behøver være veldig presise. Samtidig forteller Skoda at de utvider Alexas språk-kunnskaper. Etter engelsk og tysk får hun fransk. Debut på Paris-utstillingen.
21-09-2018 // 09:32
Alliance bruker Google
Google legger breisia til for å bli en del av bilindustrien, og nå har de fått Renault-Nissan-Mitsubishi-Alliance (10,6 mill. biler i fjor) på parti. Fra 2021 skal bilene bruke Android for å drive multimedia-oppgavene om bord. Det vil bl.a. medføre bedre integrasjon av Google maps, play store og stemmestyrt assistent. 
20-09-2018 // 15:53
Hasard og Formel 1
Bernie Ecclestone var glad i en god deal – men han slapp aldri betting-selskaper innpå seg, det ville ødelegge Formel 1-sporten mente han. Nå forteller Financial Times at Liberty Media, de som «eier» F1, har gjort en sponsor-avtale verdt $ 100 mill. som gjelder globale rettigheter for spons fra gambling-selskaper.
20-09-2018 // 15:52
Dieselforbud for 1,3 mill.
Dersom dieselhetsen i Tyskland fortsetter med kjøreforbud i flere storbyer, og med et forbud som også kan spre seg til mindre byer som Reutlingen, Düren, Mühlacker eller Schwerte, kan det fort bli 1,3 millioner biler som får kjøreforbud. Da, sier noen tyske politikere, har vi ikke bare en dårlig løsning på et forurensingsproblem, men plutselig også et stort sosialt problem
20-09-2018 // 09:39
VolksBox presentert
Den gamle prestisjefabrikken i Dresden, der de en gang bygde Phaeton, utvikles nå av Volkswagen til å bli et «Center of Future Mobility». For tiden vil det si el-mobilitet. Sammen med den nye byggesett-plattformen, MEB, har de nå presentert designprototypen til den nye hjemme-ladeboksen. Det hele et ledd i Volkswagens € 1,2 mrd. investering i I.D. Familien.
20-09-2018 // 09:38
Brexit truer biljobber
Etter at både BMW, Honda og Aston Martin har vært veldig konkrete når de snakker om trusselen i forhold til en “dårlig” Brexit, kommer nå Jaguar Land Rover på banen. – Med Brexit på plass den 29. mars neste år, vet jeg faktisk ikke i dag om jeg kan holde produksjonen i gang den 1. april, sa sjefen selv, Ralph Speth til Theresa May på en konferanse nylig. Han snakker om 40.000 arbeidsplasser.
19-09-2018 // 09:42
Daimler inn i VW-brukt
Det er bare et år siden VW Financial Services opprettet on-line bruktbilplattformen HeyCar. Mer enn 1000 tyske forhandlere på over 3000 steder med mer enn 300.000 biler er mer enn dobbelt av det man håpet. Suksess! Det har også Daimler oppdaget. Nå har de kjøpt seg inn i opplegget med 20 %. VW Finans har i dag 19,7 millioner biler i porteføljen. Det skal opp til 30 innen 2025! 
19-09-2018 // 09:41
Ionity tar betalt
Slutt på gratis strøm fra ladesøylene til Ionity – infrastrukturselskapet som er satt opp av europeiske bilprodusenter. Nå skal det koste 8 euro per skudd – hvor langt du kan kjøre på det blir helt avhengig av hva slags bil du har, og hvordan den tar ladingen. Inntil 350 kW skal være tilgjengelig. I Norden blir det samme enhetspris: 80 kroner.
18-09-2018 // 20:14
Luksus i eget selskap
Etter at VW besluttet å skille ut Bus og Truck i eget selskap (kick-off for Traton, som det skal hete, i Hannover til uken) snakkes det nå om å skille ut luksusmerkene i egen enhet – slik Fiat gjorde det med Ferrari. Porsche er gull verdt, Lambo og Ducati er positive, Bugatti er bare prestisje og Bentley betraktes for tiden som et sanerings-tema. Den dealen vil kunne frigjøre milliarder for moderen.
18-09-2018 // 20:06
Mer fart i Lotus
Lotus-eier Geely har hentet en smarting for å lede alt – bortsett fra teknikk – hos den engelske 70-åringen. Phil Popham var lenge en av Jaguar-sjefene før han for fire år siden gikk til luksus-yacht produsent Sunseeker, som han snudde fra minus £ 40 til pluss. Nå skal ha få tilbake kunder og entusiasme, og kanskje – lover han – til og med James Bond, til Lotus. Ikke glem u-båt-Espriten i For Your Eyes Only. 
18-09-2018 // 20:05
Nano nulles
Etter ti ar har den siste av «verdens billigste bil», Tato Nano, rullet av båndet. Spennende eksperiment – bygge en så basal bil som mulig som allikevel oppfyller visse 2000-krav. 3 meter og cirka 20.000 kroner. Men den ble en gedigen flop, også på grunn av innebygde svakheter, blant annet at den brant så lystig. Dette kommer garantert til å bli en ettertraktet klassiker.
18-09-2018 // 12:44
El blir dyrere enn ventet
Til Volkswagens internblad sier sjefen selv, Herbert Diess, at innføringen av elbiler vil bli langt dyrere enn man forutså. «Vi må tjene bedre for å kunne finansiere fremtiden vår», sier han. Intervjuet er gjort sammen med de ansattes øverste tillitsvalgte, Bernd Osterloh, og de to er rørende enige om det meste. Hele intervjuet, selvpisking og alt («WLTP ikke bra nok håndtert» for eksempel), kan du lese her.
18-09-2018 // 12:42
Brexit truer elbiler
En no-deal Brexit vil bl.a. bety at utslipp i UK ikke vil telle med til EUs flåtekrav. Med andre ord, bilfabrikkene vil ikke få noe kreditt for lav-utslippere på øya – og hvor tror vi de kommer til å selge elbilene sine da? UK er allerede Europas største marked for plug-in biler, og elektrifiserte biler utgjorde 8 % av totalmarkedet i august.
16-09-2018 // 11:31
Tyske brukt er best
GTÜ, tung tysk teknisk overvåkingstjeneste, har kåret de beste (nyere) bruktbilene i åtte segmenter: Mazda2, Volvo V40, Audi A6, Mercedes B-Klasse, Porsche Boxster og Cayman (absolutt færrest feil av alle), Panamera og Macan. Tre Porscher og to importbiler. Du finner flere detaljer her
16-09-2018 // 11:30
Skjult kamera
Med den nye versjonen (oktober i år) av ES har Lexus endelig droppet sidespeilene og erstattet dem med kameraer og display på sidestolpene. Det har faktisk vært lovlig i EU i halvannet år alt, men ennå er ingen der. Moderselskapet Toyota kaller dette en verdensnyhet. For personbiler – muligens, men Actros fra Mercedes viser sin en måned før, på IAA neste uke.
15-09-2018 // 18:32
Forlenger med Samuelsson
Håkan Samuelsson har forlenget sin kontrakt med Volvo til minst 2022. Blant annet for å kunne fullføre planene om Volvo som komplett leverandør av mobil-tjenester. Han har ledet selskapet fra han kom fra MAN i 2012. Lynk & Co og Polestar er blant hans prestasjoner. I planene hans nå ligger å få Volvo på børs, og den gode formuleringen: «Minst fem millioner direkte kundekontakter innen 2025».
15-09-2018 // 18:31
Skuffelse for Nio
Den kinesiske elbilprodusenten Nio, som oppfatter seg som Tesla-utfordrer, hadde håpet på minst 1,8 milliarder dollar da de gikk på NY-børsen. Det ble tegnet bare for en. Internet-kjempen Tencent er blant dem som backer Nio. Dette er et veldig dårlig tegn for de rundt 300 håpefulle kinesiske elbil-start up’ene som er på vei ut på markedet for å finne kapital.
15-09-2018 // 10:23
Inder fra Detroit
Mahindra har mange tekniske sentre rundt i verden, og denne gangen droppet de Pininfarina til fordel for deres lokale avdeling i Detroit. Marazzo heter bilen de tegnet der og nå skal produsere. C-Max-størrelse, som først skal selges i India, og enestående på den måten at den er en rammebygd SUV, men med forhjuls- og ikke firehjuls drift. Dette er lokal krig mot Suzuki og Tata.
15-09-2018 // 10:22
BMW dropper US-diesel
Til en amerikansk nettside bekrefter BMW at det i fremtiden vil bli så godt som ingen dieseldrevne modeller. Fra modellår 2019 skal nesten alle være bensin- eller plugin-hybrider. X5 er den eneste modellen det enda ikke er tatt endelig standpunkt til. Grepet later til å være tatt utelukkende på grunn av etterspørselen i markedet.
14-09-2018 // 10:58
BMW nærmere Mercedes
Nå er august-tallene for BMW også på plass, og vi ser at premium-kampen skjerper seg litt. Mercedes gikk 8,5 % tilbake i måneden, mens BMW økte med 3,2. Men akkumulert ligger Stuttgart godt foran: 1,512 millioner biler mot Münchens 1,365. Audi har 1,27. Hos BMW var det de elektrifiserte som økte mest: med 62,3 %. For hele året har de levert ut 82.977 elektrifiserte biler (opp 43,3 %).
14-09-2018 // 10:51
Nedgang i Kina
Hvis man stoler på tellemåten til den kinesiske bilprodusentforeningen PCA, så sank bilsalget i Kina siste måned med ca. 7,4 % i forhold til august i fjor. Det er i så fall tredje måneden på rad med nedgang. I juni sank de med 3,7 %, i juli med 5,4. En økende tendens, med andre ord.
12-09-2018 // 20:58
Audi i august-spurt
153.900 nye Audier på skilt i august, det er nesten 11 % mer enn i samme måned i fjor. Men økningen er høyest i Europa, fordi årsaken til trykket nok er overgangen til WLTP. I Europa lå økningen på solide 21,5 %, men også Nord-Amerika (opp 5,1 %) og Kina (6 %) var positive. Premium-lederen, Mercedes, måtte derimot se på 156.000 biler globalt, og en nedgang på 8,5 %.
11-09-2018 // 10:43
Neste 25 >>