Kina-markedet raser
Den kinesiske bransjeforeningen PCA har hatt opptelling etter de første 16 dagene i februar og har kommet til en foreløpig salgs-nedgang på 92 prosent. 4098 biler i andre uke er en enda større nedgang, og for hele måneden ventes det en reduksjon på ca. 70 %. Korona pluss nyttår er de åpenbare årsakene. Januar var heller ikke så lovende, 1,71 millioner biler var en nedgang på 22 prosent.
25-02-2020 // 10:22
Kort-arbeid hos Audi
Igjen er det hikk i e-tron-fabrikken i Brussel. Kortarbeid og ingen E-Tron blir bygget fordi det mangler vesentlige deler. Hvilke deler det dreier seg om vil ikke fabrikken svare på, og lokale aviser får ingen kommentarer til spørsmål om det dreier seg om batterier. Det eneste som sies er at det ikke noe med Kina og Korona å gjøre. Man regner med drift i slutten av uken igjen.
24-02-2020 // 20:19
Forskjellige batteri-løsninger
Opel og VW skal investere i egen batteriproduksjon, Mercedes og BMW velger en helt annen strategi. Hos BMW kjøper de cellene men skal selv produsere batteriene. De skal også stå for all kobolt og Lithium for å ha kontroll med forsyningslinjene. Mens BMW kjøper fra Samsung og CATL, kjøper Mercedes celler fra alt som finnes for å sikre seg frem til 2030. Opel bygger i Kaiserslautern, VW har først og fremst Salzgitter på gang.
24-02-2020 // 10:09
Renaults eksos-utfordring
Selv om Renault er kommet lenger på batterifisering enn de fleste, har de allikevel en utfordring: for å nå årets mål under 95-gram paraplyen må de senke snittutslippet sitt med 25 gram. I fjor slapp Renault og Dacia ut 118 gram, i år er målet 93 gram. I år kommer Twingo ZE og Captur og Megane som PIH, neste år får vi helelektrisk Dacia Urban og den nye felles Renault/Nissan batteribilen.
22-02-2020 // 13:55
BMW dropper Russland
BMW dropper planene om å bygge ny fabrikk i Russland, skriver Automotive Logistics. Til nå har lokale BMW-er blitt satt sammen på den store Avtotor-fabrikken i Kaliningrad. Det var åpenbart den BMW ville erstatte. Mercedes åpnet egen fabrikk utenfor Moskva i 2018 og økte i fjor med 11 prosent til å bli den premium-bilen med høyest volum i landet.
21-02-2020 // 09:09
Europas (kø-)hovedstad
Brussels er ikke bare EU-hovedstad, men med 195 timer gjennomsnittskø i 2018 er den også Europas kø-hovedstad. (De neste er Berlin, 154 timer, München, 140 timer). Samtidig er luftkvaliteten tvilsom og ulykker, spesielt med syklister og fotgjengere, urovekkende. Fartsgrense er åpenbart svaret. Nå er 30 km/t innført på 60 prosent av Brussels gater. Dessuten snakkes det om gammel-diesel forbud.
20-02-2020 // 09:19
Teslamotstand i Berlin
Først fant de tretten blindgjengere på tomten utenfor Berlin der den kommende Tesla-fabrikken planlegges. De ble uskadeliggjort, som det heter. Men så kom naturvernerne – de ble det ikke, men fikk derimot en rettsinstans til å stoppe trefellingen på området. Det spesielle er at det ikke er gitt noen tillatelse til etablering av fabrikk på området – Elon Musk rydder tomten på eget initiativ.
19-02-2020 // 16:18
Kina-lavt for VW
Mens VW nesten ikke merket salgsnedgangen i Europa i april, fikk de den skikkelig i Kina. Nyttår og corona-isolasjon gjorde sitt til at konserntallet sank med 11 % til 343.000 biler. Men resten av verden hjalp også godt til. Gruppen hadde en global tilbakegang på 5,2 prosent, til 836.800 biler i årets første måned. Audi og Porsche økte.
19-02-2020 // 12:53
Hvor og Når?
Mens det underlige har skjedd at vi ikke vet hvor «Frankfurt-utstillingen» skal finne sted, vet vi at Beijing-utstillingen skal finne sted i Beijing – men ikke når. Egentlig fastsatt til slutten av april, men nå er den utsatt på grunn av corona-viruset. Arrangøren kommer tilbake med dato.
18-02-2020 // 15:44
GM ut, Great Wall inn
I januar kjøpte Great Wall en GM-fabrikk i India. Nå er det kjent at kineseren også skal kjøpe GMs produksjonsanlegg i Thailand, og samtidig trekke Chevrolet-merkevaren ut av markedet der. Dessuten later det til at Holden også er i ferd med å dø. Fabrikken i Adelaide ble stengt i 2017 etter 100 år i Australia. Salget sank fra 90.000 da, til 43.000 i fjor.
18-02-2020 // 15:29
Audis forsvinningskunst
Det tyske on-line magasinet Business Insider forteller at 14 personer fra Audis dieselmotorgruppe gikk helt bananas den 18. september 2015 (dieselskandalen ble kjent) og at de slettet enorme mengder filer og «hundretusenvis» av dokumenter. Magasinet skal ha dette fra den strengt hemmelige interne revisjonen som gjennomføres av USA-advokatfirmaet Jones Day. «Ingen kommentar» sier Audi.
17-02-2020 // 20:17
Motvind for Ford
Bare to dager etter at Ford presenterte blodrøde tall for 4. kvartal – minus $ 1,7 mrd. (Europa gikk forresten gledelig og overraskende bra) – rullet det hoder. Operativ sjef Joe Hinrich (53) ble pensjonert og erstattet av tidligere Europa-sjef Jim Farley (57). Og sjef for produktutvikling og innkjøp, Hau Thai-Tang, fikk utvidet ansvarsområde til også å lede produktutvikling og konnektivitet.
17-02-2020 // 10:41
Volvo på børs
Det er halvannet år siden Volvo skrinla planer om å gå på børs alene. Nå har det dukket opp et spennende alternativ: fusjon mellom Volvo og selskapets børsnoterte eier, Geely. Man kan se på dette som enda et signal om økende konsolidering i industrien. Børs-signalene var oppmuntrende, Geely steg 8,5 % i Hong Kong da forslaget ble presentert. Håkan Samuelsson, Volvo-sjefen, leder prosjektgruppen.
15-02-2020 // 11:38
Tungt hos Daimler
Nettoen hos Daimler ramlet fra € 7,6 mrd. i 2018 til € 2,7 mrd. i fjor – på tross av nesten samme omsetning. For personbilene – kjernevirksomheten – økte salget, men driftsmarginen ble halvert, til 3,6 %. Investorene må nøye seg med 90 cents pr. aksje mot € 3,25 i fjor. Det er satt av milliarder til potensiell Dieselgate-straff og forsinket elbilsatsing – ikke noe av det er vel egentlig dagens leder, Ola Källenius, sin skyld.
14-02-2020 // 09:53
Kinesisk nedgang
Reuter skriver at foreløpige tall antyder at bilsalget i Kina sank med 18 % i januar – den 19. nedgangsmåneden på rad. Det er ikke bare Corona som får skylden, nyttår startet tidligere enn i fjor og hadde også mye å si for januar-aktivitetene. Det ser også ut som salget av «New Energy»-bilene sank med hele 54 %. Totalt krympet markedet i Kina med 8,2 % i fjor.
13-02-2020 // 13:52
Dystert fra Nissan
Nissan kuttet prognosene drastisk etter tredje kvartal. Nå sier de at de regner med driftsinntekter på 85 milliarder yen ($ 775 mill.) i dette regnskapsåret som avsluttes 31. mars. Dette er en dramatisk reduksjon fra en tidligere prognose på 150 mrd. yen. Synkende salg og enormt press på ledelsen om å bandasjere opp skadene etter Ghosn gjør Nissan til en stor kontrast i forhold til Toyota og Honda.
13-02-2020 // 13:51
Frankfurt blir ikke i Frankfurt
Det hadde ikke Frankfurt ventet. Nå krever en topp-politiker i Hessen at overborgermester Peter Feldmann i Frankfurt må gå av. For dette er nemlig en katastrofe for byen og næringslivet. Hva da? Jo, at VDA, den tyske bilprodusentorganisasjonen, har stemt bort Frankfurt i den ferske konkurransen om hvem som skal arrangere neste personbil-IAA (2021). Nå står det mellom Berlin, Hamburg eller München.
10-02-2020 // 14:44
Laber Mach-E interesse
Også i Tyskland ligger din kommende el-Mustang bare fire tastetrykk unna, og der velger du også din favoritt-Ford-forhandler som du skal hente bilen hos. Problemer er at bare 20 % av tyske Ford-forhandlere har skrevet under på det «Side Letter» som sikrer forhandleren kontrakt. «Inn til vi får flere el-modeller, og marginene blir radikalt bedre vil interessen være lav» sier Fabio Krause, Ford-forhandler-sjefen.
08-02-2020 // 12:51
El opp i Frankrike
I Frankrike ble det registrert 134.000 nye biler i januar. En nedgang på 13.000 og 77.000 færre enn i desember. Nå er det også bli høyere avgifter på høyutslippsbiler – på de dårligste er den økt fra 10.500 euro til 20.000. Særlig elbil-segmentene dro fordel av dette. De fikk en markedsandel på 8,2 % i januar. For hele fjoråret endte andelen på 1,8 %.
07-02-2020 // 09:43
Musk til scenen? Helst ikke
Da Elon Musk kunne fortelle om svarte tall for andre kvartal på rad, og kursen igjen føyk til værs, tok det av så totalt at han la ut som «offisiell» et opptak fra en lansering der han gjorde en slags daddy-at-disco-øvelse. På videoen går dansen i en hektisk loop og det er spor av noe musikk i nærheten. Selv påstår han at han også har skrevet teksten selv. Du går ikke glipp av mye dersom du ikke går på YouTube og søker på «Don’t Doubt Ur Vibe».
07-02-2020 // 09:42
Brenselceller også – vi trenger begge
Den tyske samferdselsministeren, Andreas Scheuer, ønsker å bringe en ny mobilitetspakke inn for EU. Der vil han ha med mye sterkere fokus på hydrogen. «I elektrifiseringsbølgen vår trenger vi grønn hydrogen og innsats med brenselceller like mye som vi trenger batterier. Scheuer sier at EU applauderer at hans departement er «teknologiåpent» – hva nå det måtte bety.
06-02-2020 // 09:43
Hårete Peugeot-mål
I Tyskland kaller Peugeot-forhandlerne produsentens planer for spinnville. Peugeot Deutschland regner med at markedet vil krympe med 7 prosent i år, samtidig vil de at eget merke skal øke med 18 %. Forhandlerne får det nye 30 dagers-målet den tredje i hver måned. Og for å oppnå maks kvalitetsbonus skal fabrikken bl.a. registrere 95 % videre anbefaling. «Nord koreanske forhold», sukker en forhandler.
05-02-2020 // 21:35
Kortere UK-frist
Storbritannia har kuttet ned levetiden til fossilfritt salg med fem år. Nå er det 2035 som er siste sjans for dem som vil selge bensin- eller dieselbiler, også de med hybridløsninger. Boris Johnson kommer til å vise dette frem som en av fjærene i hatten når han står der som representant for vertskapet til COP26 – en FN-støttet klimaendrings-konferanse.
05-02-2020 // 09:26
Penger i skyggen av Tesla
Nå har også Panasonic tjent sine første dollar på den batterifabrikken de har sammen med Tesla. Da var det ikke bare Tesla-aksjene som økte (20 % og største endags-økningen på lang tid). Panasonics steg 10 %, men de dro samtidig med seg andre batterimakere. LG Chem og CATL, som begge nå også har avtaler med Tesla, økte også med 10 %, mens SK Innov. steg med 4,5 og Samsung SDI med 9 %.
05-02-2020 // 09:26
Forsinket Mini
BMW vil se litt på virkningene av Brexit før de bestemmer seg for om og når den fjerde generasjon vil komme. I mellomtiden forlenger man livet til den eksisterende. Fra de overtok i 1994 har BMW lansert nye generasjoner i 2001, 2006 og 2014. I fjor sank salget av denne Oxford-bygde bilene med 4 % til 346.639 enheter.
04-02-2020 // 15:03
Neste 25 >>