Elektrisk fra Lexus
På den kommende bilutstillingen i kinesiske Guangzhou skal Lexus avduke sin første elbil på åpningsdagen 22/11. Ifølge Toyotas luksusmerke er bilen spesielt utformet for Kina og Europa. Om den følger i fotsporene til konseptet som debuterte i Tokyo forrige måned, snakker vi stort og luksuriøst.
11-11-2019 // 09:57
Daimler skal kutte
Süddeutsche Zeitung fortalte at et brev fra toppledelsen i Daimler gjør runden i organisasjonen nå. Der skal toppsjefen, Ola Källenius, ha sagt at de må kutte 1.100 lederstillinger over hele verden – det vil si ca. 10 % av management. Daimler har ikke kommentert meldingen, men viser til informasjoner som blir lagt frem når selskapet har sin Capital Market Day torsdag denne uken 
11-11-2019 // 09:15
Tysk opp (og ned) i USA
BMW økte USA-salget sitt med nesten 10 %, til 35.500 biler i september. Daimler nøyde seg med pluss 1,2 %. Audi slo til med pluss 19 % (men akkumulert 3 % bak) og Porsche la på seg 13 % i måneden. Men Volkswagen som gikk tilbake i september fortsatte den turen. 28.000 er 3,2 % ned. Akkumulert kan man se tilbake på et bra første halvår, og bokføre 3,7 % pluss så langt i år.
07-11-2019 // 09:57
Pluss i Tyskland
I Tyskland endte personbilsalget i oktober på 285.000. Det er 13 % over fjoråret, men den gangen var det en del WLTP-hikk i leveransekjeden. Det er allikevel et høyt tall – det største siden vrakpremieåret 2008. Så langt er det utlevert litt over tre millioner biler i Tyskland i år. Det er en vekst på 3,4 %. Elbiler økte forresten med nesten 50 %, til 4.979 biler.
06-11-2019 // 16:02
Større elbilstøtte
Samtidig som Angela Merkel var med på å åpne ID3-fabrikken snakker regjeringen om å øke kontanttilskuddet for elbiler (under 40.000 euro) fra fire til seks tusen euro. Til nå er ca. 200 av de 600 millionene som er stilt til rådighet brukt. Dessuten lovte Merkel 3,5 milliarder euro til bygging av ladepunkter de neste par årene.
06-11-2019 // 10:02
Seddeltrykkeri i Maranello
Ferrari regner med en margin på 34 % i år, og Q3 tallene viste at det er innen rekkevidde. Samtidig økte de prognosene for 2019 både når det gjelder omsetning (3,7 milliarder euro) og inntjening. Både 8- og 12-sylindrede biler har økt, med rundt 8 % i begge kategoriene, og det gjorde aksjekursen også: med 7,4 %. Det blir vist en ny Ferrari-modell i Roma neste uke.
06-11-2019 // 10:01
Audi kutter prognosene
Audi har problemet med å få opp turtallet. Tredje kvartal endte med 451.000 utleveringer, 8000 færre enn i fjor. Omsetningen sank med en halv milliard til 12,6 milliarder euro, men denne nedgangen skyldes en ny måte å føre bøkene på. Nå sier også finans-sjefen, Alexander Seitz, at årets utleveringsvolum bare så vidt vil ligge over det ganske svake 2018. «2019 blir intet rekordår», sier han.
04-11-2019 // 16:06
Nei til Tyrkia
Volkswagen har foreløpig lagt planene om € 1,5 mrd. (og 4.000 arbeidsplasser og 300.000 biler/år) investering i Tyrkia på is. Men nå går bedriftsforsamlingens mektige leder, Bernd Osterloh, ut og sier at så lenge Tyrkia forsøker å fremme sin politikk ved hjelp av våpen, blir det ikke noen VW-fabrikk i det landet. Dette ifølge Bloomberg.  Det er ikke lagt frem noe som tyder på at VW har en plan B.
04-11-2019 // 11:48
Elbilsalget sank i Q3
PWC kan fortelle at det globale elbilsalget sank i årets tredje kvartal. Ikke med mye, med 2,8 prosent – til 312.573 enheter. Men elbilsalget skal jo ikke synke – dette er første gang siden 2014 man opplever det. Plug-in-hybrider har forresten sunket enda mer – med 23,8 %, til 103.000. Bortfall av incentiver i Kina og skikkelig nedgang i USA trekkes frem som årsaker.
03-11-2019 // 10:46
Pinlig Bentley-tap
En familiebedrift i Manchester måtte helt til Høyesterett for å få en dom på at de skal få fortsette å selge produkter fra sitt mer enn 50 år gamle Bentley Clothing firma. Bilfabrikken hadde forsøkt å slette klesprodusentens merkevare og kommet med feilaktige påstander om rettighetene til opphavsrettigheter. Bilprodusenten må også slutte å selge enkelte typer livssstil-plagg i England. Pinlig.
03-11-2019 // 10:45
Tesla-salget synker
Først offentliggjorde Tesla økonomiske resultater etter Q3, og aksjekursen steg. Nå forteller de om omsetningen i samme periode. Den sank. Med hele 40 % i USA der X og S blir stadig mindre etterspurt. Men i Kina økte omsetningen så massivt at samlet omsetning for tredje kvartal bare falt med åtte prosent. Børsen reagerte avmålt: minus tre prosent.
02-11-2019 // 11:27
VW med eget robotselskap
VWAT er nettopp etablert. Det skal ha base i Wolfsburg, men filial i Silicon Valley. Navnet betyr Volkswagen Autonomy, ledes av tidligere Apple-ingeniør Alexander Hitzinger, og selskapet skal selvfølgelig lene seg mye på algoritmeutvikleren Argo AI der Volkswagen har kjøpt seg inn sammen med Ford. Første prosjekt blir en autonom (nivå 4) ID Buzz sammen med VW Nyttekjøretøy.
02-11-2019 // 11:27
Byton med hybrid-distribusjon
Andreas Schaaf, ex BMW og Cadillac, later til å seile opp som Bytons ansikt utad. Han forteller nå at når bilen rulles ut i Europa i midten av 2021 (!) vil digitale kanaler være like viktige som analoge. Og for Byton (som visstnok jobber med Hedin om avtale for Norge) er det viktig å slå fast at partnerne har samme mindset som dem og virkelig kan tenke nytt. «De behøver med andre ord ikke komme fra bilbransjen», føyer han til.
31-10-2019 // 09:09
Renault med volum-elbil
Engelske Autocar forteller at Renault planlegger å hente sin City K-ZE til Europa. Den bygges i dag i og for Kina, og må nok modifiseres mht. utstyr og batterikapasitet. Men i Kina koster den under 100.000 kroner. Den har med andre ord muligheter til å bli en virkelig volum-modell på urbane europeiske elbilmarkeder. Om den kommer som Renault eller Dacia blir det ikke sagt noe om.
30-10-2019 // 16:21
Mercedes tilbakekaller Q
1400 EQC-modeller blir tilbakekalt av Daimler, melder kfz-Betrieb. Produsenten vil ikke bekrefte antallet, men årsaken er åpenbart klar: en bolt i diffen foran som kan ryke. Lang tid på verkstedet, det tar ca. 8 timer å få hele drivlinjen ut og inn igjen. Mer moderne elbiler har en motor på hvert drivhjul – da slipper man differensialen også.
30-10-2019 // 11:47
Kjemperegning for ladepunkter
4.000 ladepunkter for elbiler må installeres i Storbritannia hver dag, dersom netto-null-målet for 2050 skal nås. Det er et engelsk konsulentfirma som har regnet seg frem til at det må installeres 25 millioner elbil-ladepunkter (pluss 22 mill. varmepumper) dersom nasjonen skal nå sitt CO2-mål. Sammen med oppgradering av nettet vil dette koste nesten 300 milliarder pund.
28-10-2019 // 09:03
Cyber-sikre biler
Flere bilfabrikker har i det siste kjøpt seg inn i et Israel-firma som heter Upstream Secutiry som jobber med å gjøre oppkoblete biler forholdsvis trygge mot hacking.  Selskapet har nettopp hatt en ny finansieringsrunde der de skaffe inn mer enn 30 millioner dollar. Blant investorene finner vi bl.a. Renault, Hyundai og Volvo sammen med for eksempel Nationwide Insurance.
28-10-2019 // 08:52
Ny lørdagsrekord på Oslo Motor Show
Med 22.080 innenfor portene i går satte Oslo Motor Show lørdagsrekord. Det betyr at etter to dager har 32.589 gjestet jubileumsshowet som avsluttes søndag kveld.
27-10-2019 // 10:21
Fredagsrekord på Oslo Motor Show
Norges Varemesse på Lillestrøm kan notere 10.509 besøkende på første dag av Oslo Motor Show. Dette er 25 prosent flere enn på første dag i fjor hvor besøkstallet var 8451. Årets show er det tiende i rekken.
25-10-2019 // 21:32
Krafttak hos Continental
Continental er en av verdens store underleverandører og merker selvfølgelig konjunkturene før bilprodusentene. Nå forteller de at de skal skrive ned verdien på 100 av de virksomhetene de har kjøpt opp de siste 30 årene.  VDO, som de kjøpte for 11,4 milliarder euro rett før finanskrisen er et av de best kjente oppkjøpene.  Sammen med store restruktur-omkostninger blir dette bokført med minus 2,5 milliarder euro.
25-10-2019 // 15:47
Bosch fjerner 1.600 arbeidsplasser
Det er ikke lenge siden Bosch fortalte at rundt 50.000 av deres ansatte er avhengig av dieselmotoren. Nå skal 1.600 av dem bort, først og fremst i Baden-Württemberg, skriver Stuttgarter Zeitung.  Strukturendring – overgang til el, er begrunnelsen.  IG Metall krever at man ser etter andre muligheter sammen med de ansatte, 35 timers uke for eksempel, i stedet for å bygge ned staben.
25-10-2019 // 14:25
Audi skal spare
15 milliarder euro skal spares inn hos Audi, frem mot 2022. Ifølge FAZ må det blant annet bety at det skal bygges færre biler i Ingolstadt og Neckarsulm, og at utenlandsproduksjonen skal øke.  Det er også stilt spørsmål ved om Audi MÅ være til stede i alle segmenter. Ironien er at «Konsekvent Audi»-planene er trukket opp av Bram Schot som ble sjef for et år siden, men som allerede nå skal avløses av BMWs tidligere innkjøpssjef, Markus Duesmann.
25-10-2019 // 08:23
SUV-effekt hos PSA
PSA solgte færre biler i 3. kvartal, men økte omsetningen. Forklaring på slikt heter SUV.  674.000 biler var 26.000 færre enn i samme periode i fjor, men omsetningen steg med en prosent, til 15,6 milliarder euro.  Citroën og DS var forresten de to merkene som økte. Peugeot dalte med 8,3 % og Opel med 6,2 %.  På tross av en volumtilbakegang så langt i år på 10,6 % opprettholdes inntjeningsmålet frem til 2021.
24-10-2019 // 20:21
Hydrogen-OL for Toyota
Blant det Toyota fortalte ved åpningen av bilutstillingen i Tokyo var at åpningen av de Olympiske Leker, den 24. juli neste år, også vil bli «vendepunktet for veien mot det hydrogenbaserte samfunnet».  For Toyotas del betyr det at de sponser arrangementet med de utslippsmagreste bilene i OLs historie, deriblant 500 eksemplarer av den nye Mirai-etterfølgeren.
24-10-2019 // 15:15
El-offensiv fra Honda
Honda fortalte at de forserer elektrifiseringsprogrammet sitt for Europa.  Ved slutten av 2022 skal alle modellene ha en elektro-versjon. Det er tre år tidligere enn de opprinnelige planene.  Den nye Jazz er en del av innsatsen som skal resultere i seks elektrifiserte modeller på Europa-markedet de neste 36 månedene.  Dette ble ikke forkynt under bilutstillingen i Tokyo – men i Amsterdam.
24-10-2019 // 12:45
Neste 25 >>