Porsche-nederlag i EU-domstol
Porsche tapte en sak i EU-domstolen da den slo fast at de forskjellige 911-versjon lignet altfor mye på hverandre. Det var en modellbilprodusent som hadde dratt Porsche helt til Luxemburg fordi han mente de krevde altfor høye lisenspenger. Men samtidig trakk han også Volkswagen for retten. Der tapte han, fordi Caddy og T5 hadde så spesiell design at de kunne alle se forskjell på. Porsche skal undersøke om de kan gå videre med denne saken.
20-06-2019 // 14:12
Restaurator – ny tittel
I Tyskland er interessen for gamle biler – eller kanskje først og fremst halvgamle – nå så stor at bilbransjemyndighetene planlegger et eget utdannelsesløp for folk som vil lære å jobbe på klassiske biler. Skoleplanen er allerede klar, 750 timer skal videreutdannelsen ta, og man må ha fagbrev for å få adgang til kurset. «Geprüfter Kfz-Restaurator» blir den tyske tittelen!
19-06-2019 // 08:36
Ny fabrikk og ny bil
Nå har den første Aston Martin DBX rullet av båndet i den flunkende nye fabrikken i St. Athan i Wales. Myndighetene har skutt inn £ 18,8 mill. og det er foreløpig skapt 200 arbeidsplasser der. På sikt regner man med 500 ansatte, det kompenserer litt for de 1700 som mister jobben når Ford stenger Bridgend-fabrikken. DBX er en bil som grenser mot SUV-familien.
18-06-2019 // 14:12
Minus for Skoda
Også Skoda ligger bakpå i år. I mai endte de 6,6 % under fjoråret – ikke minst fordi Kina-volumet sank med en tredel. Faktisk har hver eneste måned i år ligget under fjoråret. Men Russland øker, India øker, andre oversjøiske markeder øker. Og – ikke minst Vest-Europa øker med 2,5 % til 45.300 enheter. Tyskland – Skodas største europeiske markedet alene, med 8,4 %
18-06-2019 // 14:11
Porsches egen foliering
Bilforhandlere som lurer på hvordan de kan maksimere kundenes betalingsvilje bør kaste et blikk på Porsche Digitals egen Online-folierings-tilbud. De kaller det Second Skin. Der kan du velge mellom farger og mønster, eller skape ditt eget, velge hvilken bil du skal ha det til, få et pristilbud på folie og arbeid og så – eventuelt – bestille det med et tastetrykk.
18-06-2019 // 10:26
Skoda forhåndsselger
Skoda forteller at også de skal starte forhåndssalg av sin kommende batterielektriske SUV, den som Vision iV ga oss et forhåndsinntrykk av. Men tsjekkerne presiserer at de skal gjøre det sammen med forhandlerne. – Dermed viser Skoda (i motsetning til Audi og VW?) at det går an å gjøre dette sammen, sier en fornøyd Thomas Peckruhn, sjefen for Skodas tyske forhandlerforening.
17-06-2019 // 20:00
Trucker skaper VW-cash
Nå er det klart at Triton, Volkswagengruppens usammenhengende tungbil-seksjon (MAN, Scania, nyttebiler fra Brasil, blant annet), skal på børs i slutten av måneden. Det er bare 10-15 % av aksjene som skal selges i stedet for 25 % som markedet hadde ventet. Man regner med å få inn mellom 13 og 17 milliarder euro – penger VW-gruppen sårt trenger til utviklingen av sitt fremtidige modellprogram
17-06-2019 // 14:57
Krise sier rapport
– Bilindustrien står foran en tydelig krise, skriver det velrennomerte CAR-instituttet ved universitetet i Duisburg-Essen i en fersk rapport. De regner med at i år vil det bli solgt 79,5 millioner biler over hele verden. Det vil si en nedgang på mer enn fem prosent. Så mye registrerte man ikke engang etter finanskrisen. Den kinesiske overkapasiteten, 23,3 mill. produserte biler i fjor (= 28 % av verdens produksjon) bidrar også til problemer.
16-06-2019 // 15:36
BMW setter opp farten
Med 181.888 biler i mai økte BMW salget med 4,6 %, først og fremst hjulpet av nye SUV-er. Og takket være Kina også, der den nye X3 produseres lokalt. Salget i verdens største bilmarked økte med en tredel i mai. Dermed har BMW klart 872.000 biler så langt i år og ligger bare 66.000 bak erkerivalen Mercedes-Benz. For et år siden var avstanden dobbelt så stor.
14-06-2019 // 08:36
Risikopenger til mobilitet
De som har satset på mobilitetsløsninger klarte å trekke til seg 27,5 milliarder dollar i risikokapital i fjor. Det er konsulentselskapet Oliver Wyman som har telt seg frem til det, og det er dobbelt så mye som i 2015. Men pengene går først og fremst til USA og Kina. I Europa er investeringslysten mindre. At japanske Softbank kjøpte deler av tyske Auto1 for 460 millioner euro, er vel det største som har skjedd på det europeiske markedet.
14-06-2019 // 08:20
Dystre USA-utsikter
Kjip analyse fra Bank of America/Merrill Lynch: – Amerikansk bilindustri kan se frem mot 30 prosent nedgang i salget i 2022, sier de. – Men ikke dump prisene, slik dere gjorde etter finanskrisen. Sørg for margin som gir fortjeneste, ellers vil dere aldri kunne investere i fremtidig teknologi, er et av rådene. – Med 62 nye modeller de neste 4 årene, mot typisk 40, er det også fare for at det blir forstyrrende mange deltakere i ferskvare-avdelingen, advares det.
13-06-2019 // 13:18
Direkte fra Audi
«Riktig tidspunkt» slo Martin Waltenborn (Audis sjef for Business Development i Tyskland) fast da han åpnet fabrikkens Digital Automotive Days og kunne fortelle at 99 TT-modeller allerede var solgt via fabrikkens online direktesalg portal. For forhandlerne er dette som å vifte med en rød klut. «Hvor blir det av Gruppens slagord – We act as one – spør de.
13-06-2019 // 10:34
BYD på topp
I mai solgte BYD 71.504 av sine elektrifiserte biler, og påstår derfor at de ble størst i verden. Deres vekst var på 150 %, mens Tesla endte på 63.000 biler og litt over en dobling. Renault-Nissan-gruppen klarte 60.031 biler, men veksten var bare på 21 %. Geely fulgte på fjerdeplass med 34.746 (pluss 109 %) og på femte kom BMW med 20.208 (opp forsiktige 5 %). Dette utgjør halvparten av den globale produksjonen.
13-06-2019 // 10:33
E-tron til verkstedet
Det er antakelig verst for prestisjen. De første batteridrevne e-tron må tilbake til verkstedet for å fikse en mulig vannlekkasje som vil kunne forårsake batteriproblemer. Fabrikken forteller at det dreier seg om 7.000 biler – ca. 2.300 av dem i Tyskland. Aksjonen hadde allerede startet i USA før den bredte seg til Europa.
12-06-2019 // 09:01
Ett-års dag i Kina
Kinesisk personbilsalg i nedgang feirer ett år nå. Mai var den 12. måneden på rad med synkende bilsalg. 12,5 % ned betyr at måneden endte på 1,61 millioner.  Det er de kinesiske merkene som lider mest – den gruppen krympet med 25 %. Premium vokste derimot med 10 prosent. 
12-06-2019 // 09:00
Toyota fremskynder el
Under en briefing i Tokyo flyttet Toyota elektrifiseringsmålene sine fem år frem. Nå er det 2025 som gjelder for å få solgt 5,5 millioner hybrider, plugin-hybrider, brenselcellebiler og rene batterielektriske (som det vil kunne bli 1 million av i 2025). For halvannet år siden snakket de om 2030 som målet. Dessuten lover de oss sin nye «solid state» batteritype før sommeren neste år.
11-06-2019 // 19:19
Plutselig medvind i Tyskland
I mai økte nybilsalget i Tyskland med 9,1 prosent til 333.000 enheter. Diesel økte mest, med 16,3 % og hadde en andel på 33,3 % av totalen – femte måned på rad selvtennerne øker sin andel. Samtidig økte bruktbilsalget. Måneden endte med 636.222 eierskifter – det er en økning på 3,8 %. Hittil i år er det omsatt 1,52 mill. nye biler (pluss 1,7 %) og 3,05 mill. brukte (pluss 1,2 %).
09-06-2019 // 12:34
Ford stenger motorfabrikk
Ford forsetter sitt stramme innsparingsprogram i Europa. Nå forteller de at motorfabrikken i Bridgend (Wales) skal stenges i løpet av høsten 2020. Fabrikken åpnet i 1980 og sysselsetter nå ca. 1700 personer. «Endrede kundevaner, og kostnader» er Fords begrunnelse samtidig som de presiserer at dette ikke har noe med Brexit å gjøre.
08-06-2019 // 11:50
Hyundai pusher hydrogen
Hyundai ligger godt foran i utviklingen av brenselcellebiler. – Men dette må vi utvikle til en global teknologi, sier Sae Hoon Kim, sjef for den virksomheten hos den koreanske bilprodusenten til Financial Times. – Derfor trenger vi mange av våre kolleger som kunder på våre systemer, fortsetter han. Hyundai skal bruke nesten 7 milliarder dollar på denne teknologien de neste ti årene. Elon Musk kaller for øvrig Fuel Cells for Fool Cells.
08-06-2019 // 11:48
Trygt hos VW til 2029
Volkswagen fortsetter sin tette samarbeids-kontakt med fagforeningene. De har nå forlenget garantien om arbeidsplasser i produksjonen frem til 2029. (Det er allerede besluttet at 4.000 administrative stillinger skal vekk). Denne garantien var et sentralt punkt da konsernet forhandlet med foreningene om de kommende digitaliserings-planene.
07-06-2019 // 16:43
BMW og JLR sammen om el
BMW og Jaguar Land Rover skal samarbeide om utviklingen av enkelte komponenter til neste generasjons elbiler, forteller selskapene. BMW jobber fra før av sammen med FiatChrysler om autonomi, med Daimler om mobilitetstjenester, og Great Wall bygger el-mini for dem i Kina. Samarbeidet med Jaguar gjelder komponenter som første gang skal benyttes i neste års iX3 batteri-SUV.
06-06-2019 // 20:55
Ny designsjef hos Jaguar
Først forsvant Wayne Burgess, en pilar i Jaguars designhus (I-Pace var for eksempel hans), og nå forteller Ian Callum at det er nok. Han har ledet Jaguars eminente designinnsats de siste 20 åene. Men med seg har han i 18 av disse årene hatt Julian Thomson som sjef for Advanced design. Julian var i sin tid hos Lotus og jobbet med Think en periode. Han overtar designsjefstillingen nå.   
06-06-2019 // 08:54
Labrere stemning i Tyskland
Det tyske bilbransjeforbundet ZDK gjennomfører kvartalsvise «temperaturmålinger» hos medlemmene, og nå viser det seg at mange har skrudd ned forventningene til tredje kvartal. Riktignok tror fremdeles så mange som 71 prosent på forhold som tilsvarer fjorårets, men det er nå 17 % som tror kvartalet blir dårligere enn i fjor. Bare 11 % tror det vil bli bedre.
06-06-2019 // 08:54
Farvel til et ikon
Den 5. juli skal den siste XJ forlate båndet på Jaguar-fabrikken. Dette har vært en enestående modell helt siden debuten i 1968 og rulet limousine-segmentet lenge. Daimler Double Six Vanden Plas var toppversjon. Så kom alu-lettvekteren XJ40 for litt over 30 år siden, før dagens X351-serie kom for snaue ti år siden. Men nå er det slutt. Det snakkes om at den neste versjonen blir batterielektrisk.
05-06-2019 // 09:32
Elbil på skjermen
Det er ganske mange som er ganske interessert i de ganske mange sidene ved elbilen. Noen av dem har kanskje en viss ferdighet i tysk også? Da bør det minnes om at mandag viste ARD 1 en interessant dokumentar som heter «Kann das Elektro-Auto die Umwelt retten?» Interessant å se hvordan et land der elbil fremdeles er eksotisk presenterer fenomenet. Du finner innslaget her.
04-06-2019 // 14:51
Neste 25 >>