-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Monaro endelig på plass
Nå har teppet gått opp for bilutstillingen i Sydney og Holdens nye Monaro har debutert. Amerikanerne hadde ikke kunnet lage mer hype om Den ekte Thunderbirden og Den ekte Corvetten hadde blitt gjenfødt på samme dag.
Men en av designerne til Holden var på ferie i New Zealand da han kjørte gjennom Monaro County. Ingen hadde kommersielle rettigheter på det navnet, det var ingen tvilsomme dialekt-betydninger av ordet, og alle som hørte det, likte det, så derfra kom det.
Først kom coupéen i 1968 med en taklinje som ikke var helt ulik Oldsmobile Toronados. Tidlig rigget for billøp og den gikk ut av sitt første år både med Årets Bil merke og flere seire i australske løp. Grunnlaget var lagt. Så kom HT og HQ og HG-seriene, etterhånden så vi blandinger både av europeiske styling-trender og amerikanske muskler – fire skifts Munice-shifter med Chevy 350 blokk og 10 bolts Salisbury diff er noe av det man ser etter nå, når man skal bygge opp de gamle. 4-dørs kom i 1973, men ikke før også australske bilfabrikker måtte begynne å tenke litt utslipp, i annen halvpart av 70-årene, begynte det å glippe. Riktignok var HZ GTS som sist ble produsert i 1979 en skikkelig bil, men selv om brosjyren fremdeles kalte den en Monaro, fant du ikke det navnet noe sted på bilen. Mange regnet med at Monaro-eventyret var over.
Hvilket det også var, i nesten 20 år. Men på Sydney-utstillingen i 1998 hadde Holden en spennende konseptbil som de kalte Millenium-Monaroen. 22 måneder tok det fabrikken å gjøre den om fra konsept til konkret, og nå er altså dagens klar for gata igjen. Bakhjulsdrevet (heldigvis) skikkelig 5,7 liters V8-motor (i tillegg til V6-alternativer), 2 dørs med utpreget coupé design, fargeutvalg og interiør-løsninger som forteller at her er det seriøse røtter. Fabrikken legger riktignok vekt på at dette er mer en bil for fremtiden enn et nostalgi-fenomen, men prøv å fortell det til alle dem som har drømt Monaro i 20 år.
Selv om bilen nå er sett av hele Austrlia (levende overføring fra avdukingen på de fleste TV-kanaler for eksempel) og selv om en spesiell web-side, med en ny bit av et puslespill som til slutt avslørte hele bilen, hver 4. dag, har vært besøkt av ti-tusenvis, og selv om over 500 hadde bestilt bilen usett, er det i dag, søndag, den store Monaro-dagen er. Da feires seierene på Bathurst i 1968 og 1969, da vil inntil 85 topp restaurerte Monaroer samles nær hovedinngangen til bilutstillingen, og da vil Holden fabrikken dra i gang en spesiell Monaro Galleri utstilling som skal turnere.
Vi her hjemme har aldri hørt om bilen eller sett snurten av den, men vær trygg – det finnes bil-ikoner andre steder enn i Europa eller i USA.