Daimlerchrysler - ikke bare bra, takk

Prøv å skriv en god tittel der du må bruke Daimlerchrysler-navnet. Og nevne at det er rot i toppetasjen, dårlige resultater her og der, og bølger så det holder hos Mitsubishi. Nytter ikke, men la oss slå fast at alt er ikke bare idyll hos Daimlerchrysler for tiden.

Publisert Sist oppdatert

Men at det ellers var svært nødvendig med en smule forflytninger, ikke minst for å gjøre amerikanerne blidere. To måneders rettssak om tysk overkjøring av stakkars lille Chrysler har ikke bare skapt godvær, uansett hva dommeren senere vil bestemme seg for. Derfor har det ligget i kortene at noen av USA-tyskerne bør hjem snarest for å bli erstattet med yankees.

Men hvor skal man da putte et av vidunderbarna, som Wolfgang Bernhard for eksempel. Ex-AMG-dynamo før han ble sendt til USA for tre år siden for å assistere toppsjefen der, Dieter Zetsche, og som har gjort en glimrende jobb. Han erstattet noen amerikanske ledere som åpenbart ikke var i stand til å fjerne de røde tallene fra regnskapene.

Jo, man setter ham selvfølgelig inn som sjef for Mercedes-Benz, bilgruppen. Men da må man gjøre noe med han som fremdeles egentlig skulle være sjef der frem til langt ut i neste år, Jürgen Hubbert – som var så glitrende til å tappe øl på Firestation i Detroit i år. Og det gjør man ved å sparke ham oppover, som sjef for Executive Automotive Committee – og hvis du spør noen hva det egentlig er, så er det ikke sikkert du får verdens klareste svar.

Dette er egentlig et sterkt signal. Bernhard er en entusiast. Han var det da han ledet AMG-divisjonen som etterhånden ble en meget sterk stat i staten. Meget sterk. Og han var det da han dundret Tomahwk inn på scenen i Detroit i fjor, og han var det da han stolt viste fem ME Four-Twelve i år. Og at det var han - og ikke Andreas Renschler - som ble kalt inn for å redekorere Hübberts kontor, sier en del. Renschler er en meget kompetent manager som har ledet Smart-divisjonen de siste årene, men entusiast er vel ikke akkurat fornavnet.

At Zetsche selv ikke er flyttet på gjør at man regner med at hans sjanser til å følge etter Schrempp er enda større. Jobben i USA er større enn Mercedes-jobben, selv om i den siste befinner du deg nærmere tronen. Men alle regner nå med at når Schrempp, som har fått kontrakten forlenget med ytterligere tre år, endelig går av, vil han bli erstattet av en av de mer markante trønder-bartene i bilbransjen.

I stedet for Bernhard kommer en koselig fyr som heter Thomas La Sorda. Noen norske Opel-forhandlere vil huske Tom La Sorda som en meget jovial vert under noen sene kvelder i Eisenach, der han var med på å bygge opp den nye Opel-fabrikken. Men han er en ekte Motown-fyr, og er nå virkelig hjemme igjen. Så hjemme at Detroit News allerede har utnevnt ham til Zetsches etterfølger.

Det er en rekke andre endringer også, men foreløpig ingen som kan tolkes i retning av at ”Hoder-må-rulle etter skandalen med systemet for innkreving av motorvei-avgifter. Etter massevis av utsettelser har man nå foreløpig måttet oppgi de opprinnelige planene. Daimlerchrysler var en dominerende partner i det prosjektet. Men det er jo også åpenbart at ingen hoder ruller i USA heller, på grunn av Kerkorian-saken som nå er avsluttet. Derimot går det sterke rykter om at hoder vil rulle hos Mitsubishi.

Dagens meldinger er at Styret støtter ledelsen i Mitsubishi, men sjefen selv, Rolf Eckrodt er ikke så sikker. ”Vi har gjort feil, og da må man selvfølgelig ta konsekvensene, sier han. Feilen er ganske enkelt at de fremdeles ikke tjener penger. De hadde en prognose på 11 milliarder yen baklengs i dette forretningsåret – litt over 100 mill. dollars. Nå er den prognosen jekket opp til 72 milliarder, eller 675 millioner dollars. Det aller meste av tapet, og en overraskende nedgang i omsetningen, stammer fra USA. Hadde resultatet derfra vært flatt, ville alt vært bedre enn forrige år, med økende salg hjemme, i Asia og i Europa, men for USA har de senket målene sine for tredje gang i dette forretningsåret, og det tyder ikke akkurat på god kontroll.

Sjefskifte eller ei, et fei-ut-møkka-team er nå på vei fra Stuttgart til Tokyo for ”å hjelpe ledelsen med å utforme en ny forretningsplan som skal presenteres for aksjonærene i slutten av april. Aksjonærene er i dominerende grad Daimlerchrysler, de har 37 prosent av kapitalen nå.

Men oppi alt dette må vi heller ikke glemme at Daimlerchrysler har offentliggjort de første tallene for året 2003 nå. På driften tapte Chrysler litt over 500 millioner Euro i fjor, mens Mercedes-biten tjente rekordhøye 3,1 milliarder – så vidt over fjorårets 3 mrd. Omsetningen økte med 3 prosent til 51,4 milliarder, men antall biler sank. Totalt ble det utlevert 4,3 millioner enheter, 2002-tallet var på 4,5. Hyggelig også at tungbil-sektoren bidro til pluss-resultatene. Fra 300 mill minus i 2002 endte det nå med et pluss på 855 millioner Euro.

Målet for i år er ambisiøst. Driftsresultatet for konsernet skal øke forsiktig fra fjorårets 5,1 milliarder Euro, og omsetningen skal øke med 5 milliarder Euro til 141 mrd. i år. Og takket være en offensiv produktutvikling skal i hvert fall den delen øke: 50 nye modeller skal Daimlerchrysler presentere mellom nå og 2006.

Powered by Labrador CMS