-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Laber bilsalg-sommer i EU
Endelig er tallførerne i ACEA tilbake fra lang sommerferie, så i en jafs må vi nå fordøye både juli- og august-salget i Europa. Forholdsvis deprimerende statistikk, med 5,5 prosent nedgang i juli og 0,8 prosent ned i august. Hvor ble det av juni-trenden?
Det er fremdeles Tyskland, pluss Storbritannia og Italia som trekker ned nå. Frankrike og Spania viste klar fremgang. En annen spennende trend er fremgangen til de koreanske bilene. Opp 22% for hele året, men i august steg de med mer enn 30 prosent. Det betyr nok at salget av billigere biler øker, dessverre er ikke ACEA-statistikken fin nok til at vi kan slå fast at dette er en tendens i det europeiske modellutvalget også.
Volkswagen er ellers den fabrikken som ser ut til å ha blødd mest. Riktignok sier fabrikken at August-tallene (ned 13,4 prosent) kommer av at fabrikkene holdt sommerstengt en uke lenger enn vanlig denne sommeren. Det låter imidlertid ikke helt sannsynlig, forhandlerne har som regel mer enn en måneds salg på lager i Tyskland, slik at da skulle ikke lavere produksjon ennå medført lavere salg. Nå lover fabrikken økt volum igjen i september, så vi får vente en måned og se hva som skjer.
Renault var blant dem som økte i august, det samme gjaldt GM der både Opel og Saab kunne notere pluss. Begge BMW-merkene økte også solid.
Alle de koreanske merkene økte, Kia aller mest, men Daewoo selger nå mer enn for eksempel Mini eller Smart. Japanerne viste derimot en annen August-tendens. Det var bare så vidt gruppen økte (1,5%), Toyota var helt flat, mens både Nissan og Mitsubishi (og Suzuki) gikk tilbake. Akkumulert er selvfølgelig tallene helt annerledes.
Den komplette Europa-statistikken finner du HER.
Les også: EU frigjør delemarkedet