Det planlagte pitlane-bygget

En kalkulasjon av rundetid på banen med Porsche Supercup

Huysman, Tilke og John Thune, ordfører i Rakkestad

Slik blir Rudskogen ifølge planene

Ferdig utbygd kan banen deles i tre separate shorttracks

Harald Huysman

Herman Tilke

John Thune, ordfører i Rakkestad

Herman Tilke og Harald Huysman

Trinn 1 av utbyggingen

Det planlagte race control bygget

F1-arkitekt med plan for Rudskogen

Herman Tilke, mannen bak de nye F1-banene i Shanghai, Bahrain, Malaysia og mange andre steder, har utarbeidet en plan for en internasjonal bane på Rudskogen. Nå ønsker Harald Huysman tippemidler for å sette i gang byggingen.

Publisert Sist oppdatert

Harald Huysman har blitt kjent med Tilke gjennom Michael Schumacher og forteller at den tyske racing-arkitekten raskt fattet interesse for å utarbeide planer for Rudskogen ut fra de store mulighetene som ligger i terrenget rundt banen. Den planlagte banen vil få en høydeforskjell på hele 42 meter hvilket er ganske unikt i banesammenheng.

Banen vil etter utbyggingen snu kjøreretningen, slik at man kjører mot klokka. I dobbel forstand, kan man si. Dette medfører samtidig at den verste motorstøyen vil havne i en grop og ikke spres så lett utover terrenget, til glede for de naboer som synes motorstøyen er sjenerende i dag.

- Planene har en kostnadsramme på ca 70 millioner kroner, så vi er helt avhengige av tippemidler for å kunne foreta utbyggingen, sier Harald Huysman, hovedaksjonær og daglig leder for Rudskogen AS til BilNorge.no. – Vi har allerede et godt grunnlag i dagens anlegg, og kommunen har sagt seg villig til å stille til rådighet nødvendig tomt for en utvidelse. Vi har diskutert saken med Norges Bilsportforbund og håper Rudskogen kan bli et fremtidig praktanlegg for norsk bilsport, noe vi trenger sårt.

Powered by Labrador CMS