-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Takserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Potensielle Saab-problemer
Svenske medier har de siste dagene fokusert på problemer med ulike Saab-motorer som kan føre til motorras. Vi tok en prat med den norske importøren om hvordan de håndterer saken.
Det er eiere av 9-5 årsmodell 1998 til 2003 samt forrige generasjon 9-3 fra årsmodell 2000, utstyrt med firesylindrede bensinmotorer, som er i faresonen. Motorene er utstyrt med en veivhusventil som under spesielle forhold ikke holder tett, noe som kan medføre oljelekkasje, økt forurensningsgrad av olje og i ytterste konsekvens motorras.
Svenske Göran Larsson oppdaget problemet for mer enn et år siden og etablerte egne temasider på sin hjemmeside som han av en eller annen årsak kaller Angry Kitchen Appliances. Her finner du en detaljert beskrivelse av hvilke motorer som omfattes og hvilke forhåndsregler du selv kan ta.
Sist helg kom svensk media på banen, og da disse kontaktet den svenske informasjonssjefen for Saab fikk man nærmest inntrykk av at han forsøkte å skuffe problemet under en matte (du finner masse linker nederst på siden til Göran Larsson).
Norge godt forberedt
Den norske GM-organisasjonen er imidlertid klar over saken, og er allerede godt i gang med å modifisere biler etter hvert som de kommer til service hos Saab-forhandlere.
– Vi har vært klar over problemet og tatt våre forholdsregler i godt over et år, sier informasjonssjef Anita Svanes i GM Norge til BilNorge.no. –Folk som stort sett kjører lange turer, vil sannsynligvis ikke oppleve dette som noe problem. De som er mest utsatt er matpakkekjørere med kort årlig kjørelengde og hyppige kaldstarter, som ikke følger rådene i instruksjonsheftet (om oljeskift og servicer). Vi har erfart at spesielt 9-5 biler med en 2-liters motor og automatkasse er noe mer utsatt. Slike tilfeller er så godt som ukjent for oss når det gjelder Saab 9-3.
– Ved kort årlig kjørelengde bør man skifte olje hyppigere enn på hver service, og man bør benytte en syntetisk olje med lang levetid, fortsetter Svanes som forteller at Saab har solgt ca 7.000 biler av 9-5 med de berørte motorene i perioden 1998 til 2003. Så langt har 3.800 av disse bilene fått modifisert ventilen som kan medføre lekkasje.
– Vi har valgt å gjøre dette mens bilene er inne til service i stedet for kjøre en tilbakekallingsaksjon, siden problemet ikke representerer en sikkerhetsrisiko. Operasjonen er rask og enkel, det hele gjøres på en drøy halvtime og er kostnadsfritt for kunden innenfor reklamasjonsfristen på fem år forutsatt at de har fulgt våre anbefalte service-intervaller.
– Eiere av 9-5 og forrige generasjon 9-3 som er usikre på om deres bil er modifisert, kan kontakte sitt nærmeste Saab-verksted for å få dette sjekket, avslutter Anita Svanes.
Dermed kan vi konstatere at den norske Saab-organisasjonen har et godt grep om situasjonen. Og, som sagt, er du usikker på om din bil har et potensielt problem er du velkommen til å kontakte ditt lokale Saab-verksted.