-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Saab på banen med 8 års garanti
Onsdag avslørte vi potensielle problemer med motorene i enkelt Saab 9-5 og 9-3 modeller. Nå har den norske Saab-importøren sendt ut en melding om utvidet garanti for alle berørte eiere.
Meldingen fra GM Norge låter som følger:
Saab Automobile innfører en retroaktiv motorgaranti på 8 år vedrørende problemene som ett begrenset antall motorer i Saab 9-5, årsmodell 1998-2003 og Saab 9-3, årsmodell 2000-2003, kan rammes av.
Den åtteårige garantien gjelder for de problemer som er oppstått i ett begrenset antall motorer i eldre Saab 9-5 og 9-3, som under en uheldig kombinasjon av spesielle vær- og kjøreforhold kan rammes av svartslam (at motoroljen brytes ned for tidlig).
Garantien innebærer at de kundene som har blitt rammet av motorfeil på grunn av svartslam, kommer til å få full økonomisk kompensasjon. Kunder som er bekymret for sin bil, anbefales å oppsøke sitt autoriserte Saab-verksted.
Garantien innebærer at en bil som for eksempel ble nyregistrert i januar 2003, har en unik motorgaranti som gjelder problemer relatert til svartslam som strekker seg frem til januar 2011, uavhengig av antall kjørte kilometer. Og en bil som er registrert i august 1998 har garanti frem til august 2006.
- Dette er vår måte å ta ansvar for de ulemper og kostnader som problemene har forårsaket for våre kunder, sier Petter Smebye, Administrerende direktør i GM Norge. Dette er en unik garanti, men for oss handler det om kundenes tillit og da er dette nødvendig for et premium-merke som Saab.
- Vi vil samtidig oppfordre alle våre kunder til å følge instruksjonsbokens anbefalinger om oljeskift og bruk av helsyntetisk olje. Det er to enkle tiltak som kan forebygge at slike problemer kan oppstå.
Kunder som tidligere har hatt kostnader for denne typen skader, kan ta kontakt med sin lokale Saab-distributør eller sitt lokale Saab-verksted for mer informasjon om erstatning. Disse kundene må kunne fremvise en dokumentert servicehistorikk.
Grunnproblematikken består i at oljens egenskaper under visse omstendigheter brytes ned fortere, for eksempel om motoren på grunn av kort kjørestrekning ikke blir helt varm etter en kaldstart.
Når det gjelder eventuelle fremtidige skader følger garantien bilen, og ikke eieren. For at denne forlengede motorgarantien skal gjelde, så er vilkåret at bilens originale serviceskjema er fulgt.
Berørte biler og motorer:
· 9-5 med B205 og B235, modellår 1998-2003
· 9-3 Coupé/CombiCoupé med B205 og B235, modellår 2000-2002
· 9-3 Cabriolet modellår 2000-2003, 9-3 Viggen modellår 1999
NB: Saab 9-3 SportSedan og "nye" 9-3 Cabriolet er ikke berørt, de har en helt annen motorfamilie.
Saab 9000 eller Saab 900/9-3 tom. modellår 1999 er heller ikke berørt.