-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Bruktbilselger
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Møller Bil Etterstad:
Markedssjef
-
Bilia Norge AS:
Periodisk kjøretøykontrollør, (PKK) BMW Drammen
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
DRIVE Mobility AS:
Daglig leder
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Opplysningsrådet for Veitrafikken:
Administrerende direktør
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Bruktbilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Garantisaksbehandler
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Fem tips til bilister før bytte av dekk
Nå starter høstens mest intensive arbeidsuker for alle dekkverksteder. Bilistene skal bytte fra sommer- til vinterdekk. For den som bytter dekk på egenhånd, er det mye å tenke på. Michelin gir fem tips før dekkbyttet.

– Riktig valg av dekk, riktig bytte og riktig oppbevaring av dekkene er svært viktig for at bilen skal være trafikksikker, og for at bilisten skal kunne spare penger, sier Carl Stenson, presseansvarlig i Michelin Nordic AB.
Riktig dekk
Piggdekk eller piggfritt – velg et dekk som er tilpasset din kjørestil, din bil og klimaet der du kjører. Hvis du i hovedsak kjører på tørre, saltede asfaltveier i byområder, bør du vurdere piggfrie dekk, men hvis du i hovedsak kjører på isete landeveier, bør du velge piggdekk.
Hvis du er usikker, bør du snakke med din lokale dekkspesialist og beskrive hvordan du kjører og hvordan veiforholdene er der du vanligvis ferdes.
Riktig tidspunkt
Et dekk må "kjøres inn" før det får optimalt grep. Dette gjelder både gamle og nye dekk. Gummien i vinterdekkene dine må få tid til å rubbes opp før snøen kommer, så sett på dekkene i god tid før vinterfrosten kommer.
Et nytt piggdekk bør kjøres inn rolig og forsiktig i 50–100 mil slik at piggene setter seg i dekket på best mulig måte.
Riktig trykk
For lavt lufttrykk reduserer veiegenskapene og øker drivstofforbruket. Kontroller at du har riktig lufttrykk i dekkene. Du finner sannsynligvis informasjon om riktig lufttrykk i instruksjonsboken for bilen, eller på innsiden av tanklokket.
Mål når dekkene er kalde. Hvis de er varme (etter et par kilometers kjøring) når du måler, skal de ha 0,3 bar mer i trykk enn det som står i instruksjonsboken.
Riktig tilstand
Ikke glem at vinterdekk skal ha god mønsterdybde – minst 3 millimeter er kravet, men vi anbefaler minst 5. Hvis dekkene er ujevnt slitt eller i ulik tilstand, monterer du de beste eller nyeste dekkene bak.
Riktig oppbevaring
Feil oppbevaring av vinter- eller sommerdekk forkorter livslengden og reduserer dekkenes veiegenskaper. Rengjør dekkene og felgene og la dem tørke. Oppbevar dem hengende i felgen eller liggende.
Oppbevar dekkene tørt, mørkt og kjølig, og absolutt ikke i et varmt fyrrom eller på en solfylt balkong.
– Ganske få bilister tenker på at sommerdekkene kan ta skade dersom de oppbevares på feil måte i løpet av vinterhalvåret. Med riktig oppbevaring beholdes de gode veiegenskapene lenger. I tillegg forlenges livslengden på dekkene, og bilisten sparer penger, sier Carl Stenson.