-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tiguan kommer
Volkswagen benytter de amerikanske bilutstillingene til å vise sin kompakte Tiguan 4x4 i konseptutgave. Neste høst er den leveringsklar.
Trinn tre
Første hint om den kommende modellen, basert på Golf-plattformen, fikk vi i Berlin tidligere i år gjennom Concept A. Noen måneder senere offentliggjorde VW at navnet på bilen skulle være Tiguan – et resultat av en avstemning blant 350.000 lesere av magasinene til AutoBild-gruppen.
Når bilen nå vises i Los Angeles og senere Detroit, er utseendet enda et skritt nærmere produksjonsutgaven. Konseptet måler 4,4 meter i lengden, er 1,85 meter bred og 1,69 m høy. Dermed er målene ganske nær den populære Touran-modellen (4,4 x 1,8 x 1,6 meter).
Utseendet viktig
- Det har vært viktig å få bilen til å fremstå som kraftig og muskuløs, sier Klaus Bishoff, ansvarlig for eksteriørets design. – En off-roader trenger et langt panser og en høy sitteposisjon. Det gir bilen selvtillit og kraft.
Front og sideprofil er typisk VW, men likevel ulikt alle eksisterende modeller. Det er benyttet mørk metallic-lakk som kontrast til den klare oransje lakken som dekker bilens hovedflater.
Fargespill
Dekkene er et kapittel for seg selv. 19-tommerne utviklet av Continental har oransje striper som matcher bilens lakk. Fargen er ikke bare lagt på, men er bakt inn under dekkets oppbygning.
De antrasittfargene felgene kan i følge VW godt finne veien til produksjonsmodellen. Som på Eos og Passat er baklyktene integrert i skulderseksjonen mens bakluka går helt ned til støtfangeren for å forsterke Tiguans SUV-uttrykk.
Innendørs er sort, sølv og oransje dominerende fargetoner. De klassisk sorte skinnsetene er pyntet med oransje sømmer som minner om stripene i dekkene. Et stort soltak gir godt med lys for de fem som får plass i bilen. Baksetene kan skyves i lengderetningen eller foldes flatt ned i gulvet.
Felles fremstøt
Under panseret på konsept-Tiguan sitter en helt ny motorkonstruksjon. Systemet kalles Bluetec og baserer seg på dieselteknologi utviklet i samarbeid med Audi og Mercedes-Benz og presenteres for første gang på LA-utstillingen av alle tre.
Bluetec anvender forskjellige systemer for å redusere skadelige utslipp. Et av dem er en katalysator som reduserer NOx-utslippene med inntil 90 prosent sammenlignet med konvensjonelle dieselmotorer.
Regn med at også andre av VW-gruppens mange motorer skal tilbys i Tiguan. Vi loves mer informasjon i løpet av første halvår 2007, og foreløpig Norgesdebut er satt til oktober.
Spionbilder fra Carparazzi viser også at bilen er inne i testfasen, selv om den foreløpig er godt innpakket.