-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ford S-Max og Galaxy:
Ulike søsken
Ford skal bli familiens beste venn – igjen. Flerbruksbiler med tre seterekker med plass til syv. Fleksibel innredning der vi selv med ti tommeltotter kan legge ned setene. S-Max kommer i mai og Galaxy i september. De er like, men ganske så forskjellige.
Først publisert i BIL 7 - 2006.
De er bygget på samme plattformen – Fords nye S-Max og Galaxy. De kan begge ha syv seter, har mye av den samme teknikken, men bilene er mer forskjellige enn de er like.
Galaxy er en klassisk firkantet flerbruksbil, kantete og funksjonell. Rommelig plass til alle syv, og så stor at den også kan ha grønne skilter. S-Max derimot er bilen for den som vil ha flerbruk – men ikke en kassevogn. En bil som mer kan sammenlignes med en stasjonsvogn. S-Max er den første egentlige store utfordreren til suksessen VW Touran.
S-Max er en verdig utfordrer i kampen om den beste og mest praktiske flerbruksbilen. Den oser av praktiske løsninger og kjørekomfort, detaljene er mange og smarte, og vi snakker altså om en linjelekker stasjonsvogn – ikke en kassevogn.
Ikke stor nok til vare
Ford S-Max er nesten 40 lengre og 8 cm bredere enn Touran. Den rommer nesten dobbelt så mye bagasje og er på nesten alle områder minst et lite nummer større. Men den er ikke stor nok til at den uten videre kan bli varebil. Mens Touran har et nesten flatt tak, buer taket på S-Max svakt nedover. Det betyr at det blir for liten plass bak i lasterommet til at statskassa får plass uten ombygging. Ford Motor Norge håper og tror i det lengste at et under skal skje, men det vil ikke skje uten etter endring av innvendig tak.
Syvseter?
S-Max er rommelig med galant plass i forseter og baksetet. Fem kan kose seg med god plass og man sitter høyt og godt. Det er kongeplass selv for de i baksetet som kan rette ut beina og nesten ligge i setet. Bilen er meget bred – 8 cm bredere en Touran, og det merkes.
Ford mener S-Max også er en 7-seter med to sitteplasser i en tredje seterad. Dog er de så edruelige at de leverer bilen standard med fem seter, og du må betale 6500 kroner ekstra for en tredje seterad. Ford innskrenker seg til å si at plassen i tredje seterad egner seg for barn, men vi er fristet til å hevde at det grenser til barnemishandling å plassere barn med lengde over 1,50 meter der på langtur.
Seter på en-to-tre
Ford S-Max og Galaxy har seteløsninger mange vil misunne. Å legge ned andre og tredje seterad er meget enkelt. Det kan gjøres med en hånd og uavhengig av om neglene er korte eller lange. Setene kan ikke fjernes, men på en-to-tre blir det nesten flatt gulv og man kan frakte lange gjenstander, for eksempel flatpakker fra IKEA. Den bilen skal være utrolig praktisk som skal ha en bedre løsning enn Ford S-Max.
Ford lanserer S-Max i mai, men da er ikke hele motorprogrammet på plass. Alle skal ha bilen med dieselmotor, og det er flere alternativer: 100, 125 og 140 hk. Motoren med 100 hk kommer ikke før ved juletider og derfor er Ford i gi-bort-humør og selger biler med motor på 125 hk til den prisen som senere vil gjelde for biler med 100 hk. Man får med andre ord 25 hk ekstra.
Ford venter til i september med å lansere den nye Galaxy, som altså er en virkelig 7-seter, en bil som ikke har annet til felles med den gamle modellen enn navnet. Det blir en virkelig storfamiliebil. En bil som er større enn stor, og der syv personer virkelig kan fråtse i plass.
Snart er det også klart for helt ny Mondeo – sedan og stasjonsvogn. Den vises i høst og kommer neste år. Den skal bygges på samme lest som S-Max, og det lover meget godt.
Kort om bilen:
Pris, 5-seter: kr. 326.900.
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1753 ccm. 92 kW (125 hk) v/3850 o/min. 320 Nm v/1750 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 477 x 188 x 166 cm. Akselavstand: 2855 cm. Egenvekt m/fører: 1736 kg. Tillatt totalvekt 2415 kg. Dekk: 205/60R16. Bagasjerom: 860 liter (VDA). Tankvolum: 70 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 11,6 sek.
Toppfart: 197 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,52 l/mil.
CO2-utslipp: 164 g/km.
Konkurrenter: VW Touran, Opel Zafira, Toyota Corolla Verso.