BMW M3
BMW M3
BMW M3
BMW M3
BMW M3
BMW M3
BMW M3
BMW M3
BMW M3
BMW M3
BMW M3
BMW M3
BMW M3
BMW M3
BMW M3
BMW M3
BMW M3
BMW M3
BMW M3
BMW M3
BMW M3
BMW M3
BMW M3
BMW M3
BMW M3
BMW M3
BMW M3
BMW M3
BMW M3
BMW M3
BMW M3
BMW M3
BMW M3
BMW M3
BMW M3
BMW M3
BMW M3
BMW M3
BMW M3

Nye M3: Familiebilen?

Markedet blir softere. Det blir bilene også. Den nye M3 har en helt annen personlighet enn det skrikende hysteriske (og morsomme) som forgjengerne hadde.

Publisert Sist oppdatert

Ikke misforstå – dette er en meget potent bil. Du ser det utenfra: flere kurver og åpninger og utbygginger enn på en vanlig 3-serie Coupé. For ikke å snakke om det kullfiberarmerte taket.

Du ser det inni også, selv om den mangler det påtatte hi-tech som du finner i M5 og M6. Og du hører det, selv på tomgang.

Riktignok har ikke låten, som kommer ut av rørene som ser ut som de er primitive rakettutskytingsrør for en eller annen motstandsarmé et helt annet sted enn her i Malaga, den samme barberbladskarpe kvaliteten som forgjengerens sekser, men ingen behøver klage på låten når du nærmer deg gearskiftområdet rundt de 8.000.

Men overraskelsen er at her er opphengningen åpenbart oppdratt til å slike ujevnheter i veien - i stedet for å kommunisere hver ujevnhet til de innsatte. Komfortabel er kanskje å ta den litt langt, men vi er langt unna det typisk stive sportsbiloppsettet.

Baneklar

Man kan riktignok stive opp demperne og minske krengningen, ved å justere det hele fra førerplassen, men akkurat den eksperimenteringen skal vente til i morgen, da vi også skal ut på en racerbane.

Da får vi forhåpentlig også lære litt mer om bremsene, som bør være litt bedre enn M3-ankerne har vært kjent for tidligere. Vi kommer sikkert til å lære litt mer om styringen også, men jeg tror at vi merket at motoren var blitt litt lettere – bilen gikk meget villig inn i svingene, men kom ikke like villig ut av dem. Små tendenser til understyring, men det blir forklart med de spesialutviklede Michelin-dekkene, som er bygget for å introdusere en slik tendens i forholdsvis raske seksjoner.

Hvorfor aner jeg ikke, det er masse elektronisk stabilitetskontroll om bord for dem som vil bruke slikt, og bakakselen har jo en diff som kan låses helt og derfor gi oss andre også muligheten for å sette opp en hvinende bakhjulssladd igjen. Så derfor høres understyring kontraproduktivt ut.

Men mistanken brer seg selvfølgelig, V 8 motor og understyring og et mål om at dette skal bli den første M3-serien som bryter 100.000 merket i produksjonen. Er det USA det skjeles til?

Tidlig ute?

Det er selvfølgelig litt for jålete, etter et par timer i bilen, og med personlige kjøreegenskaper som er ca. 32 prosent av det de var for 20 år siden, å antyde at her trengs det noe mer også.

Ikke misforstå, dette er en førsteklasses super-coupé med tilbud til hele familien, og muligheter for litt rampete gatebilaktig oppførsel i helgene. Men M3 har en egen klang, og i denne fjerde utgaven er det åpenbart at man i litt for stor grad er fanget av den onde masse-hester-og-enda-mer-vekt sirkelen.

Jeg mener, 1650 kg er ikke noe å skryte av, og du merker det når den beveger seg rundt krengningsaksen sin.

Mer i vente

Så hardcore gruppen ber sikkert allerede intenst om en ny CSL-utgave. Når vi spør BMW-folket om det, bekrefter de (nesten) at det vil komme en 4-dørs utgave, de mer enn antyder at det jobbes med en stasjonsM3vogn og de forstår helt klart hva du sier når du sier CSL.

I morgen skal vi på bane, og jeg får ned kollega Per – en av de få jeg kjenner som har kjørt og eid alle de tre foregående M3-generasjonene – på besøk som spesialist.

Høres det ikke ut som jeg gleder meg? Jeg kommer til å bruke halve natta på mentalt å planlegget hvordan jeg skal komme meg gjennom veigrep-barrieren slik at jeg kan få hekken skikkelig ut på banen. Og jeg tror at når jeg en gang skal liste opp mine top-ti lanseringer, vil denne ha en selvsagt plass på den listen.

Jepp, dette er barnslig moro så jommen gleder jeg meg.

PR- og markedsdirektør Øystein Sponheim forteller til BilNorge.no at prisen på en M3 Coupé i Norge blir 1.366.900 kroner. Av dette går 794.000 direkte til statskassa.

Det skremmer tydeligvis ikke menigheten, for så langt har BMW Norge fast bestilling på 8 biler og regner med å levere ytterligere et par stykker i løpet av 2007. Men still deg i kø om du er interessert, for leveringene er knappe!

Powered by Labrador CMS