Lohner-Porsche

Lohner-Porsche

Lohner-Porsche

Lohner-Porsche

Lohner-Porsche
Utgave fra 1901 med firehjulsdrift
Porsche Cayenne Hybrid

Porsche Cayenne Hybrid

Porsche Cayenne Hybrid

Porsche Cayenne Hybrid

Porsche Cayenne Hybrid

Porsche Cayenne Hybrid

Porsche Cayenne Hybrid

Porsche Cayenne Hybrid

Porsche Cayenne Hybrid

Porsche Cayenne Hybrid

Porsche Cayenne Hybrid

Porsche Cayenne Hybrid

Porsche Cayenne Hybrid

Porsches første hybrid

Porsche bruker Los Angeles-utstillingen, som åpner denne uken, til å fortelle om hvor hybriden egentlig kom fra.



Publisert Sist oppdatert

Bensinmotor som driver en generator som lader batterier som driver el-motorer som sitter i navene på en bil – høres ikke det ganske up-to-date-hybrid ut?

Det er det jo også, men akkurat i dette tilfellet er oppskriften mer enn 100 år gammel.

Med seg til Los Angeles, der de kommer til å vise hvordan Cayenne Hybrid skal se ut, har Porsche tatt med seg en nyrestaurert, nydelig utgave av en Lohner Porsche

Jobb og studier

Den første jobben Ferdinand Porsche hadde, gjorde han hos elektro-firmaet Bela Egger i Wien. Egger samarbeidet med hestevognprodusent Lohner (grunnlagt helt tilbake i 1821) om å bygge elektriske biler.

Porsche jobbet om dagen og hørte forelesninger på Wiens tekniske Høyskole om kvelden og kom først på ideen med å legge el-motorene i hjulene. En slik el-Lohner står i Oslo, på Teknisk Museum.

Hybrid

Men han utviklet ideen videre og lot en forbrenningsmotor bli et elektrisitetsverk som el-bilen dro med seg rundt, og som derved økte rekkevidden mange ganger.

Emil Jellinek, mannen som ga Daimler det sparket som utviklet seg til merkevarenavnet Mercedes, kjøpte fem av disse hybridene etter at bilen hadde debutert på Paris-utstillingen i 1901.

Lohner-Porsche, som bilen ble hetende, ble produsert helt til 1915, de siste utgavene var armé-kjørteøy, utstyrt med motorer i alle hjul, slik at de dro overalt.

Bilen som Porsche har med til LA er egentlig den som står på teknisk museum i Wien, men det skulle ikke forundre om den blir lånt ut til en hedersplass når Porsches nye, store museum åpner snart. Hvis ikke Porsche finner et annet vrak som de kan pusse opp da.

Powered by Labrador CMS