-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kinabilene er her (del 2)
Vi har allerede slått fast at Kina-bilene ER her. I øyeblikket importeres og selges det i hvert fall seks forskjellige modeller til Europa. Vi har møtt dem. Her er en kvart-italiensk.
Les del 1 om Shuanghuan Noble her.
Katay er et fullstendig nytt navn. Hvor det kommer fra aner jeg ikke, for firmaet bak har sterk forbindelse med et annet som heter Motive Service, og som vel egentlig har stått for hele den operasjonen jeg snart skal beskrive. Mens selve Katay også heter DR Motor Company, med en hyggelig fyr som heter Massimo Di Risio i spissen.
Hele forretningsstrukturen forsvinner i den herlige tåken som er så typisk italiensk og som bare en lang rekke små, familie-eide selskaper med minimal transparense kan klare å produsere. Men ikke le av slike konstruksjoner, mange av dem har levd svært lenge, og mange lever også svært godt – selv om ikke alt, alltid, er helt hvitt.
Litt her og litt der
De to Katay-modellene er bygget etter følgende oppskrift:
Vi henter biler uten drivlinje fra Kina, vi endrer en del på eksteriøret på vår fabrikk her i Macchia dIsernia, vi beholder drivlinjen (det så ut som om den hadde elektronisk valg – men verken det eller hvor bilen kom fra fikk vi vel egentlig greie på i all veltalenheten) men kjøper motorene fra Fiat Powertrain.
Disse er på rundt to liter, enten bensin (med LPG-muligheter) eller diesel, og er selvfølgelig godkjent i Italia.
Bilene er fullt utstyrt med A/C og navigasjon og andre komfort-elementer, og leveres med 3 års garanti (eller 100.000 km), og her er det også snakk om full Euro 4 sertifisering.
Troy og Victory
De to modellene som er aktuelle nå er Troy - en firedørs dobbelkabin pickup til rett under 15.000 euro, og Victory - en 4x4 SUV på under 5 meter og mindre enn 180 cm bred til rett under 18.000.
I løpet av noen måneder skal de også ha en singel cab pickup klar, og til sommeren kommer det en helt ny MPV/varebil – begge disse ferdigbygde i Italia.
Her er salget allerede i gang. 20 salgspunkter har solgt 650 av disse bilene i løpet av høsten. De har snart 40 forhandlere (målet er 99 i Italia) og de har et salgsmål på 3.000 enheter for 2008. Ambisiøst nok, men Di Risio er kledelig beskjeden når han snakker internasjonalt.
Foreløpig har vi mer enn nok med å betjene Italia sier han, da jeg spør om Skandinavia.