-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Bruktbilselger
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Møller Bil Etterstad:
Markedssjef
-
Bilia Norge AS:
Periodisk kjøretøykontrollør, (PKK) BMW Drammen
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
DRIVE Mobility AS:
Daglig leder
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Opplysningsrådet for Veitrafikken:
Administrerende direktør
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Bruktbilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Garantisaksbehandler
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Banebrytende BMW
BMW har høstet stor anerkjennelse for sitt head-up display. Nå har de videreutviklet systemet til "head-out" – nok en banebrytende teknologi fra Bayern.


Med BMW Instant Messaging blir du godt synlig i trafikken
Gammel ide
Etter at BMW ikke hadde særlig suksess med sin første turbo, der de hadde skrevet TURBO i truende speilskrift på de lave skjørtene foran, slik at du umiddelbart ville vite hva som kom bakfra, har München-fabrikken nå gjenopplivet ideen. Og med dagens teknologi, blir den svært effektiv.
Riktignok er det bare klart for engelskspråklige markeder i første omgang, men sjefen for avdelingen for Dynamisches Wirtschaft, Dr. Klaus Blödsinn, sier at det bare er enkle softwareprogrammer som må installeres, før systemet kan brukes over hele verden. Til og med der de fremdeles bruker Sanskrit.
Som man ser av de første annonsene, kaller BMW systemet sitt for Instant Messaging. Det fungerer som en slags omvendt head-up display, slik at budskapet du (sjåføren) ønsker å få frem blir projisert på frontruta, i speilskrift. For å være sikker på at meldingen oppfattes, vil samtidig lyshornene tre i funksjon.
Enkelt
Det er en rekke standard fraser som kan hentes opp, bare ved hjelp av et tastetrykk:
Slå av tåkebaklyset for eksempel, eller Skal du snart svinge, eller for ikke å snakke om den som er gjengitt i annonsen. Fløtt deg, please. Finessen med denne er at dersom du ikke slår den av i løpet av 10 sekunder, skifter den automatisk til Fløtt deg, idiot og deretter til skajjæ kjøre overei - riktignok uttrykt på et litt mer høvisk engelsk.
Interessant er det også at man kan gi meldinger til for eksempel fotgjengere Bare gå, jeg står til du er over er et eksempel – men da gjengis skriften rett.
I tillegg til de 20 standardmeldingene som kan hentes opp ved hjelp av et enkelt tastetrykk (en fjernkontroll er også tilgjengelig), kan man skrive egne meldinger. Det gjøres fra et full-skala qwerty-tastatur, slik at man slipper å sitte og fumle som man gjør når man skal skrive SMS underveis.
Nå hører det med til historien at hele Instant Messaging-systemet er integrert i bilens infotainment-system, slik at du kan for eksempel sende dine korte budskap både via frontruten og mobiltelefonen samtidig.
Tilbakeholden
Hos BMW Norge AS ønsker ikke salgsdirektør Øystein Sponheim å fortelle for meget om dette nye tilleggutstyret, der i gården har de problemer nok med å forklare Efficient Dynamics, men BilNorge erfarer at importøren allerede er i kontakt med Norsk Språkråd for å undersøke om for eksempel en formulering som Kjør, din hælvetes stut kan oppfattes som diskriminering av norsk dyreliv og viktige norske agrar-interesser.
NAFs juridiske avdeling er meget betenkt, de sier at fordi det er umulig, på grunn av polariseringseffekten, å ta bilder av, og dermed få bevis for, de budskap som blir avgitt, vil man kunne få ekstreme eksempler på road rage som tilsynelatende er uprovoserte, men som altså startes av slike frontrute-budskap.
En av våre større BMW-forhandlere, Egil Stenshagen er imidlertid ikke så opptatt av dette problemet. Han ønsker heller at veiene fortsatt vedlikeholdes som de gjør. Da får vi i hvert fall solgt noen støtdempere, sier han.