-
Werksta Bergen:
Takserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ingen krav til svensk bilindustri
Den svenske regjeringens støtte til landets bilindustri stiller ingen formelle krav til ledelsen. Næringsministeren kritiserer i stedet Ford og General Motors.
- Det er eierne, Ford og General Motors, som er årsaken til Saab og Volvos problemer. Det antydet den svenske næringsministeren, Maud Olofsson, under gårsdagens pressekonferanse. De har ifølge henne satset for lite. Det skriver den svenske avisen Dagens Industri.
Næringsministeren sa at hun også tidligere er blitt overrasket over de amerikanske selskapenes uvilje til å utvikle mer miljøvennlige biler.
Tre milliarder
Den svenske regjeringen har lagt tre milliarder svenske kroner på bordet til et svensk selskap som skal drive forskning, og på den måten også øke farten på utviklingen i Sverige.
Så langt har ikke den svenske regjeringen sagt noe om hvor dette forskningsinstituttet skal ligge, eller hvor mange jobber det kommer til å generere.
Både den svenske finansministeren og næringsministeren har også hele tiden vært tydelige på at det er uaktuelt for staten å eie noen av de to bilprodusentene. De avviser også at det er snakk om å stille krav til endringer i ledelsen, eller måten selskapene drives på.
Trenger kapital
- Den akutte krisen består i at selskapene har problemer med å skaffe kapital, sier finansminister Anders Borg. Han sier at det viktigste for dem er å sikre at produksjon og utvikling fortsatt skal skje i Sverige.
Den svenske regjeringen har garantert for kreditter på 20 milliarder til de selskapene som endrer sin produksjon til å bli mer miljøvennlige. Dessuten forslår man støttelån til selskapene på fem milliarder.
Den siste utviklingen hvor senatet i natt stoppet den forslåtte redningsplanen for amerikansk bilindustri, har neppe gjort situasjonen lettere for Volvo og Saab. De vil komme til å se endringer i eiersituasjonen i løpet av ganske kort tid.