-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Hamar:
Biloppretter og Billakkerer
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Bilia JLR Import Norway:
Warranty specialist, Bilia JLR
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nedtelling til ny 911 - del 7
Natten til onsdag norsk tid skal Porsche avduke åttende generasjon 911 på bilutstillingen i Los Angeles. Vi tar et tilbakeblikk på noen milepæler fra den 55-årige 911-historien.
Av en eller grunn gikk man bakover i tallrekken da syvende generasjon 911 ble lansert i 2011. Fra 997 var nå internkoden 991.
Den så kraftigere ut enn noen av sine forgjengere, en effekt som ble understreket av økt sporvidde og en akselavstand strukket med hele ti centimeter. Den var også utstyrt med aktiv aerodynamikk – teknologi som var utviklet for den hybride supersportsbilen 918 Spyder.
Interiør var inspirert av en annen storhet – Carrera GT. Her kombinerte man klassiske 911-elementer, som fem runde instrumentklokker – en av dem som en høyoppløselig multifunksjonsskjerm – med moderne design og ergonomi.
Samtidig ble Porsche Communication Management (PCM) introdusert med enklere tilkoblingsmuligheter, berøringsskjerm og «real time» trafikkinformasjon.
Det velkjente sportsbilikonet ble mer atletisk og kraftigere enn noen gang. Karosseriet i aluminium-stål ble enda stivere og mer solid og besørget i tillegg en vektreduksjon på 45 kg.
Den minste boxer-sekseren hadde et slagvolum på 3,4 liter, men vartet likevel opp med 350 hestekrefter. S-modellene var utstyrt med en 3,8-liter som ytte 400 hk, mens man i GTS hentet ut 430 hk fra samme blokka.
Da 991 fikk en overhaling og ble til 991.2 i 2015, ble turbo innført også i Carrera-modellene. I kombinasjon med en treliters motor fikk nå Carrera 370 hk, Carrera S 420 hk og GTS 450. Med andre ord 20 ekstra hester over hele fjela. Samtidig sank forbruk og utslipp.
Effekten nådde nye høyder med Turbo- og GT2-variantene, sistnevnte med hele 700 hester. Med en toppfart på 340 km/t var den raskeste serieproduserte 911 i historien.
GT3 RS slapp unna turboriseringen, men likevel klarte man å hente ut så mye som 520 hestekrefter fra boxeren med fire liters slagvolum. Og den fikk motorsport-teknologi som aldri tidligere var benyttet i en gatebil.
Et av høydepunktene i 991-familien var 911 Targa som kombinerte den klassiske bøylen med en smart takløsning.
Andre spesialiteter var den vekt-+optimaliserte 911 Carrera T, den ekstremt lette 911 R som ble produsert i et antall av 991, så vel som 911 GT3 RS som bare veide 1370 kg.
50-års jubileums-modellen ble bygget 1963 eksemplarer og revet unna som varmt hvetebrød. En annen viktig milepæl inntraff 11. mai 2017 da Posrche 911 nummer 1.000.000 rullet av samlebåndet – en grønnlakkert bil som forblir i Porsches eierskap.
991-generasjonen var Porsches absolutte bestselger og er produsert i 217.930 enheter i perioden 2011 til og med 31. oktober 2018, og den bygges fortsatt. Om vi summerer alle 911-er bygget fra 1963 til samme dato, kommer vi til 1.049.330 eksemplarer.
LES OGSÅ: