-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway:
Aftersales Operations Specialist
-
XPeng Motors Norway:
Warranty Specialist
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
Uvettig mobilbruk
Dette kan koste deg 9700 kroner
På drøyt to år har bøtene for å bruke mobiltelefon i bil økt med 94 prosent. – Svært mange aner ikke hva det koster og får sjokk når de blir stoppet, sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge.
1. februar økte bøtesatsene for mobilbruk i bil fra 7450 kroner og tre prikker i førerkortet, til 9700 kroner og tre prikker. Økningen kom som et resultat av Samferdselsdepartementets høringsforslag fra i høst.
Har ikke peiling på straffen
En undersøkelse utført av Norstat for Frende viser at 7 av 10 ikke vet hva straffen er for å bruke mobil i bil.
– 20 prosent aner ikke hva boten er i det hele tatt, mens halvparten av de spurte sier at de vet den er blitt høyere, men ikke hva den er. Da forstår jeg det er et sjokk å bli stoppet og få et forelegg på nesten 10.000 kroner, sier Roger Ytre-Hauge.
Femdoblet på fire år
Den siste økningen kommer på toppen av en rekke endringer de siste årene. I januar 2019 var straffen 1700 kroner og tre prikker. Siden den gang har bøtenivået økt med 470 prosent.
– Det svir skikkelig i en, for mange, allerede skrapt lommebok, men det er et viktig tiltak for trafikksikkerheten. Altfor mange ser bort på mobilen mens de kjører. Enten de tar telefonen, svarer på meldinger eller lar seg forstyrre av pushvarslinger mens de sitter bak rattet, sier fagsjefen.
– Alle har gjort det
Han nevner flere eksempler som mange kjenner seg igjen i, men som altså er ulovlig.
– For eksempel at du får en melding fra din datter som du begynner å lese mens du bremser ned mot rødt lys. Eller at du ser over på mobilen for å se hvem som ringer mens du ligger rolig i høyrefeltet i tunnelen. Eller du har forsovet deg og bare må svare sjefen som lurer på hvor du blir av, sier han.
– Jeg tror de aller fleste sjåfører har gjort noe av dette, men det gjør det ikke greit. Loven gjelder uansett, og hvis du blir tatt for å sjekke SMS på rødt lys er boten nå nesten 10.000 kroner, sier han.
Men vi synes ikke det er greit …
Frendeundersøkelsen til Norstat viser også hva bilførere synes er skummelt i trafikken. Der er folk som bruker mobilen er på andreplass, kun slått av rusede sjåfører.
– Vi har også spurt bilførere hva de synes om mobilbruk i bil. Da sier kun én prosent at det er greit å bruke mobilen mens de kjører. 13 prosent synes det er greit å bruke den når bilen står i ro i lyskryss eller i kø, sier Roger Ytre-Hauge.
Resten synes den kun skal brukes med handsfree eller aldri i det hele tatt.
– Vi vet tydeligvis at det ikke er riktig, trygt eller ok å bruke mobilen mens vi kjører, men gjør det likevel, sier motorfagsjefen i Frende.
Dette er lovlig, og dette er ikke greit
Dersom mobiltelefonen er koblet til bilens håndfri-system eller montert i en godkjent holder nær rattet er det tillatt å ringe eller svare på anrop. Bruk stemmestyring eller knapper på rattet om mulig.
Det som IKKE er lovlig er å sjekke og svare på meldinger eller surfe på nett, selv om mobiltelefonen er montert i egen holder. Du kan heller ikke bruke mobilens navigasjonssystem ved å taste aktivt på telefonen under kjøring.
Når det gjelder bruk av bilens infotainment-skjerm er dette ikke lovregulert, men omfattes av Vegtrafikklovens §3 som sier:
«Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.»