-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Isuzu Axiom
Crossover har lenge vært et moteord på restaurantfronten, nå kommer Crossover også inn i bilspråket.
Først publisert i BIL 10 - 2001.
Crossover oppsto innen restaurantbransjen med kokker som spesialiserer seg på å sette sammen ingredienser som egentlig ikke skulle passe smaksmessig. Så viser det seg at det går an å kombinere langt utover den konvensjonelle skole på en vellykket måte.
Nå ser vi den samme tendensen innen bildesign. Er Isuzu Axiom en SUV, minivan eller stasjonsvogn – eller er den alt i ett – populært kalt en Crossover?
Uansett hvilken bås du velger å sette bilen i, er Axiom en cool og velutstyrt familiebil. Og når familien er borte – ja da er den også en spennende kjøremaskin. Axiom er konstruert som et lastebilchassis for å oppnå maksimal styrke og stivhet. Men det forhindrer ikke at karosseridesignen er både frekk og samtidig elegant.
Under panseret på den distinkte fronten humrer en 3,5-liters aluminium 24-ventilers V6 med fire overliggende kamaksler. Ytelsene runder 233 hk ved 5400 o/min, og de datastyrte ventilene sikrer høyt dreiemoment over store turtallsområder. Ønsker du en sportslig kjørestil, er det bare å trykke "Sport Mode" på dashbordet, og du får kjappere akselerasjon med kortere gearutvekslinger. For landeveiskjøring er bakhjulsdrift standard, men du har flere muligheter helt ned til firehjulsdrift på lavgear dersom det er behovet. Systemet er raskt og enkelt å betjene via den elektronisk styrte firetrinns automatkassen.
Gearskiftene er like myke som du forventer å finne i en luksussedan. Sammen med uavhengig fjæring på alle hjul og intelligent styring av støtdemperne gir det en suveren komfortfølelse under nær sagt alle kjøreforhold. Følerne på hvert hjul justerer hver av de fire støtdemperne optimalt i en av 17 stillinger hvert 40. millisekund.
Axiom gir et solid inntrykk av komfort, sportslighet og godt veigrep. Inne i bysentrum manøvrerer den enkelt i tett trafikk, mens den også byr på god komfort når du kjøres offroad. Styringen er presis med god respons under alle forhold.
Interiøret er påkostet. "Min bil" var fullt utstyrt, og det tofargede skinninteriøret er nydelig. Kjørestillingen er meget komfortabel. Det justerbare fire-ekers skinnrattet føltes perfekt. Instrumentpanelet er enkelt og oversiktlig med alle de funksjoner du forventer å finne, inklusive kjørecomputer med informasjon om utetemperatur, kompassretning, tid, servicepåminnelser og lignende. Av andre interiørdetaljer likte jeg det selv-dimmende bakspeilet og Homelink-systemet for å kunne fjernbetjene garasjeporten eller slå på lys hjemme.
Axiom ser ut til å kunne være en bil å vokse med – god plass, fleksible, sikre setearrangementer, gode kjøreegenskaper. Det er en veldesignet, kvalitetspreget bil som starter omkring $25,000 (kr 222.500,-), med en toppmodell til $28,000 (kr 249.200,-). Axiom er ikke billig – men den er morsom for alle!
Harvey Schwartz er bosatt i Los Angeles og følger det amerikanske bilmarkedet for BIL. Hans reportasjer bærer preg av at han har sitt ståsted i California.
ISUZU Axiom:
Motor: 6-sylindret V-motor. Sylindervolum: 3494 ccm. Effekt: 171 kW (233 hk) v/5400 o/min. Dreiemoment: 312 Nm v/3000 o/min.
Dekk: 235/65R17.
Mål: Lengde: 464,0 cm. Bredde: 179,5 cm. Høyde: 170,5 cm. Akselavstand: 270,0 cm. Sporvidde f/b: 151,5/152,0 cm.
Vekter: Egenvekt: 1900 kg.
Tankvolum: 74 liter.
Toppfart: 190 km/t
Forbruk bykjøring: 1,47 l/mil
Forbruk landevei: 1,18 l/mil
Forbruk snitt: 1,38 l/mil
Pris i USA: kr. 222.500,-
Forbruk i følge EPA/USA.