Isuzu Axiom

Crossover har lenge vært et moteord på restaurantfronten, nå kommer Crossover også inn i bilspråket.

Publisert Sist oppdatert

Isuzu Axiom
Isuzu Axiom

Først publisert i BIL 10 - 2001.

Crossover oppsto innen restaurantbransjen med kokker som spesialiserer seg på å sette sammen ingredienser som egentlig ikke skulle passe smaksmessig. Så viser det seg at det går an å kombinere langt utover den konvensjonelle skole på en vellykket måte.

Nå ser vi den samme tendensen innen bildesign. Er Isuzu Axiom en SUV, minivan eller stasjonsvogn – eller er den alt i ett – populært kalt en Crossover?

Uansett hvilken bås du velger å sette bilen i, er Axiom en cool og velutstyrt familiebil. Og når familien er borte – ja da er den også en spennende kjøremaskin. Axiom er konstruert som et lastebilchassis for å oppnå maksimal styrke og stivhet. Men det forhindrer ikke at karosseridesignen er både frekk og samtidig elegant.

Under panseret på den distinkte fronten humrer en 3,5-liters aluminium 24-ventilers V6 med fire overliggende kamaksler. Ytelsene runder 233 hk ved 5400 o/min, og de datastyrte ventilene sikrer høyt dreiemoment over store turtallsområder. Ønsker du en sportslig kjørestil, er det bare å trykke "Sport Mode" på dashbordet, og du får kjappere akselerasjon med kortere gearutvekslinger. For landeveiskjøring er bakhjulsdrift standard, men du har flere muligheter helt ned til firehjulsdrift på lavgear dersom det er behovet. Systemet er raskt og enkelt å betjene via den elektronisk styrte firetrinns automatkassen.

Gearskiftene er like myke som du forventer å finne i en luksussedan. Sammen med uavhengig fjæring på alle hjul og intelligent styring av støtdemperne gir det en suveren komfortfølelse under nær sagt alle kjøreforhold. Følerne på hvert hjul justerer hver av de fire støtdemperne optimalt i en av 17 stillinger hvert 40. millisekund.

Axiom gir et solid inntrykk av komfort, sportslighet og godt veigrep. Inne i bysentrum manøvrerer den enkelt i tett trafikk, mens den også byr på god komfort når du kjøres offroad. Styringen er presis med god respons under alle forhold.

Interiøret er påkostet. "Min bil" var fullt utstyrt, og det tofargede skinninteriøret er nydelig. Kjørestillingen er meget komfortabel. Det justerbare fire-ekers skinnrattet føltes perfekt. Instrumentpanelet er enkelt og oversiktlig med alle de funksjoner du forventer å finne, inklusive kjørecomputer med informasjon om utetemperatur, kompassretning, tid, servicepåminnelser og lignende. Av andre interiørdetaljer likte jeg det selv-dimmende bakspeilet og Homelink-systemet for å kunne fjernbetjene garasjeporten eller slå på lys hjemme.

Axiom ser ut til å kunne være en bil å vokse med – god plass, fleksible, sikre setearrangementer, gode kjøreegenskaper. Det er en veldesignet, kvalitetspreget bil som starter omkring $25,000 (kr 222.500,-), med en toppmodell til $28,000 (kr 249.200,-). Axiom er ikke billig – men den er morsom for alle!

Harvey Schwartz er bosatt i Los Angeles og følger det amerikanske bilmarkedet for BIL. Hans reportasjer bærer preg av at han har sitt ståsted i California.

ISUZU Axiom:
Motor: 6-sylindret V-motor. Sylindervolum: 3494 ccm. Effekt: 171 kW (233 hk) v/5400 o/min. Dreiemoment: 312 Nm v/3000 o/min.
Dekk: 235/65R17.
Mål: Lengde: 464,0 cm. Bredde: 179,5 cm. Høyde: 170,5 cm. Akselavstand: 270,0 cm. Sporvidde f/b: 151,5/152,0 cm.
Vekter: Egenvekt: 1900 kg.
Tankvolum: 74 liter.
Toppfart: 190 km/t
Forbruk bykjøring: 1,47 l/mil
Forbruk landevei: 1,18 l/mil
Forbruk snitt: 1,38 l/mil
Pris i USA: kr. 222.500,-
Forbruk i følge EPA/USA.

Powered by Labrador CMS