MG ZT 160: Rover med løpesko

Der Rover skal være britisk eleganse og komfort, er MG den sportslige tvillingen. MG ZT gjør en god jobb i så måte.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i BIL 10 - 2004.

Rover 75 er en elegant bil som har fått en ansiktsløftning på 2005 modellene, og MG ZT har fått samme behandling. Tydeligst ser man det på de doble frontlyktene som nå er smeltet sammen og skjærer ned i støtfangeren. Dessverre ser selve grillen fortsatt litt plastikkaktig ut.

Det er ikke få som snur seg etter bilen ute på veien. Vi velger å tro at det skyldes pene linjer, ikke fordi MG ZT er et sjeldent syn her til lands. Innvendig er den typisk britiske stilen med edeltre og lyse farger hos Rover byttet ut MGs mer sportslige trekk. Det fungerer godt, og man finner lett en sittestilling som passer.

Under panseret jobber det en 1,8-liters firer med turbo som ikke skuffer. Sammen med den manuelle gearkassa sørger den for å oppmuntre til frisk kjøring på landevei, men gjør seg også til behagelig motorvei-cruising. Forbikjøringsressursene er overraskende gode.

Med 18-tommers lavprofildekk ligger bilen stødig på veien, og den kjennes stiv ut. Kanskje for stiv for mange. Styringen er herlig direkte, sånn som vi liker det på sportslige biler. Men under sterk akselerasjon hugger dekkene etter grep, og fronten blir litt lett. Verken antispinn eller stabilitetskontroll er tilgjengelig.

Som en Rover 75 i treningstøy og med løpesko gjør MG ZT et godt inntrykk. I forhold til en del konkurrenter kan den virke noe umoderne, men den har samtidig særpreg.

MG ZT 160
Pris: kr. 379.900
Motor: 4-sylindret. Turbo m/ladeluftkjøler. 1796 ccm. 118 kW (160 hk) v/5500 o/min. 215 Nm v/2100 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 474 x 178 x 141 cm. Akselavstand: 274 cm. Egenvekt m/fører: 1535 kg.
Dekk: 225/45R18.
Bagasjerom: 432 liter (VDA).
Tankvolum: 65 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 8,9 sek
Toppfart: 220 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,81 l/mil
CO2-utslipp: 194 g/km

Powered by Labrador CMS