-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
1956 – 1978:
23 år med norsk bilsalg
Da har vi også lagt sammen litt og kan presentere deg for noe intet øye noensinne har sett, og som intet øye ante at det skulle få se.
Det du får her er de 20 mest solgte bilene i perioden, og de 20 som solgte færrest. Men før vi tar en titt på det skal du få løsningene på gårsdagens oppgave:
I vår periode ble det registrert litt over 1,46 millioner nye personbiler. Og siden summen for hele etterkrigstiden ligger oppunder 4,4 millioner, kan vi vel være enige om at en tredel av totalmarkedet er nærmere enn både en halvpart og en firedel.
Tar du en titt på listen er det vel ikke akkurat overraskende at VW (det vil si Bobla) topper suverent.
Men på den annen side var jeg ikke klar over at Opel-totalen var større enn VWs i denne perioden. Eller at Ford samlet lå såpass langt foran begge disse to.
Hyggelig også at Amazon er den mest solgte Volvoen her, men det holder selvfølgelig ikke når virkeligheten skal telles opp – 200-serien varte for eksempel til langt inn på 90-tallet.
Det som virkelig overrasket meg var at Skoda klarte å komme inn på denne listen, det var tross alt bare et par år hvor det merket hadde fordel av at det ikke var rasjonert, og at den grusomme VW 1600 hadde solgt såpass bra.
Og når vi går gjennom de 20 siste listen er det nesten så vi feller en tåre. Av de 18 merkenavnene vi finner der, er det bare Renault, Mercedes-Benz, Opel, Ford, Peugeot, VW og Suzuki vi har tilbake. Mer enn halvparten er forsvunnet.
Tyve-på-topp:
Tyve-på-bånn:
Renault Andre | 9 |
AMC Pacer | 8 |
Goliath Expressbuss | 8 |
Mercedes-Benz 190SL/300SL | 6 |
Opel | 6 |
Willys | 5 |
Ford Popular | 4 |
Peugeot Småbuss | 4 |
Standard Herald | 4 |
VW 181 | 4 |
VW Porsche | 4 |
Javelin | 3 |
Matador | 3 |
Austin | 2 |
Opel Monza | 2 |
Packard | 2 |
Suzuki | 2 |
Armstrong Siddeley | 1 |
Lanchester | 1 |
Maico | 1 |
VW | 141.385 |
Opel Kadett | 66.462 |
Opel Rekord/Caravan | 66.007 |
Ford Cortina | 50.305 |
Ford Taunus | 45.761 |
Volvo Amazon | 33.047 |
Volvo 144/142/145 | 30.026 |
Ford Escort | 29.957 |
Ford Taunus 17M | 27.692 |
Toyota Corolla | 26.566 |
Volvo 242/244/245 | 25.910 |
Ford Granada | 25.327 |
Opel Ascona | 24.125 |
Volvo 140/240 | 23.828 |
Skoda | 21.259 |
Mazda 929 | 19.929 |
Saab 99 | 19.053 |
Ford Taunus 12M | 15.626 |
VW 1600 | 14.912 |
Volvo 444/445/544/Duett | 14.636 |