Chryslers store show

Sergio Marchionne, Fiat-sjef - og Chrysler-overhode - presenterte denne uken sine planer for det skakk-kjørte amerikanske konsernet. Etter nesten 7 timer runget applausen og Fiat-aksjen steg med over 4 prosent.

Publisert Sist oppdatert

Sergio Magione:

Nå høres navnet på det to-hodede bilproduksjons-geniet (litt i Torino, litt i Detroit) ganske italiensk ut. Men denne levende dynamoen er halvt sveitsisk og halvt canadisk.

Han har faktisk vokst opp på den andre siden av elven, rett ovenfor Detroit, så han kjenner Motown-temperamentet like godt som de innfødte.

Likevel hadde han lagt opp til en underliggende italiensk feeling da han inviterte presse, investorer, analytikere og andre interesserte til sin store forestilling, der vyene om Chryslers fremtid skulle presenteres. 400 mennesker kom, dessuten satt en halv verden klistret foran skjermene, der en fantastisk web-oveføring kunne følges.

Ved inngangen sto det en umiskjennelig italiensk espressomaskin som produserte brygget i små kopper -ikke akkurat noen amerikanske mugger her nei. Og det man tygde på var miniatyr-muffins, helt Torino.

Men over høyttalerne var det dempet amerikana, med en stor dose av Bruce Springsteen. Da han sang Pay Me My Money Down, var det mange som så forbindelsen med den statlige amerikanske hjelpen til GM og Chrysler.

Men slike usømmelige tanker var blåst bort da Marchionne tegnet opp en lys fremtid, men med masse slit underveis.

Først fikk man imidlertid en forestilling der fly, innleid av fagforeningene, trakk rundt på store bannere som protesterte mot at Chrysler nå vil senke distribusjonsomkostningene ved å bruke ikke-organiserte lastebileiere.

Men det var bare en liten distraksjon før Marchionne, i sin karakteristiske rundhalsstrikkede genser (bare at denne gangen var den grå og ikke blå) kjempet seg frem mot podium med en 40x40 meter stor skjerm ved siden av.

Som en skikkelig showman åpnet han med å opptre som Zsa Zsa Gabors femte ektemann:
"Jeg vet hvorfor jeg er her og hva som ventes av meg, jeg vet bare ikke om jeg kan gjøre det spennende nok”.

I store trekk var budskapet fra sjefen og en rekke av hans løytnanter blant annet:

.

  • Nå er det slutt på kjedelige interiører med lav kvalitet
  • Alle modellene skal gjennom en kjapp face lift. Cool blir gjennomgangsmelodien
  • Det kommer nye B-segment modeller som skal møte bl.a. Fiesta ”head-on”
  • Dodge kommer med en helt ny syv seters cross over
  • Det vil bli introdusert 21 nye modeller, mange av dem i lave segmenter hvor Chrysler er helt fraværende i dag
  • Antall plattformer skal reduseres med fire
  • Fiat 500 kommer til USA neste år. En turboversjon kommer i 2011
  • Fiats 1,4 liters MultiAir motor vil bli brukt i flere USA-modeller
  • Innen 2014 vil Fiat-konstruerte drivlinjer finnes i 42 prosent av alle Chryslers biler
  • Chrysler vil dra store veksler på Fiats styrke på dieselmotorer
  • Ram kommer ikke bare til å fortsette, merkevaren vil bli styrket
  • Man regner med at innen 2011 skal alle forhandlerne representere alle gruppens produkter. (I dag er det 80 prosent)
  • Med 12 prosent av USAs forhandlere er man der man skal være. Tidligere hadde man alt for mange
  • 88 prosent av Canadas Chrysler-forhandlere tjener penger
  • Dodge Caravan selger glimrende, ”den har fart som meslinger i en barnehage”!
  • Chrysler er nr. 2 i Mexico, men trenger flere personbiler
  • Det kommer en ny Chrysler-logo
  • 75 prosent av produktlinjen vil bli oppdatert, eller helt ny, ved utgangen av 2010
  • Man regner med å doble den globale omsetningen inn 2014
  • I USA regner man med å øke markedsandelen fra dagens 9 prosent til 13 innen 2014
  • I 2014 får Chrysler et driftsresultat på 3 milliarder

Marchionne avsluttet med å si at fra nå av var Chrysler og Fiats fremtid linket svært tett sammen.

Ikke bare gikk tilhørerne fornøyde hjem. Da børsen åpnet i Europa noen timer senere gikk Fiat-aksjen opp med 4,4 prosent.

Powered by Labrador CMS