Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon

Ypsilon med ekstra dører

Kall det gjerne en flunkende ny bil, den 5-dørs Lancia Ypsilon. Dessuten er den ganske nydelig.

Publisert Sist oppdatert

Det er nesten utrolig at den har klart å lure seg unna. Hvor mange bilomtaler har vi hatt fra årets Genève-utstilling? 100? Men da jeg satt og ordnet i bildene, dukket årets største unnlatelsessynd opp.

SE VÅR STORE SAMLING FRA GENÈVE

På mange måter var det vel Lancia som oppfant Premium Minibil med sin første Y for mer enn 25 år siden. Så ble konseptet forfinet i 2003, da dukket den opp i nye klær som Ypsilon. Og på Genève i år sto det en helt ny, femdørs utgave som har brakt modellen enda et skritt videre.

Selvfølgelig har de brukt det effektive Alfa Romeo-trickset med å skjule dørhåndtakene til bakdørene høyt oppe på døren, og gi dem karosserifargen. Med ekstremt tette toleranser skal du se veldig godt etter for å oppdage at det er noen dører bak fordørene.

Dermed bevarer den sin friske coupé-karakter samtidig som både konturene langs siden av bilen, og de stramme kurvene over hekken forteller at her har vi noe som er adskillig mer levende enn en Mini- eller en A1-design.

Ikke at disse er direkte konkurrenter. Til det er Ypsilon fremdeles for liten. Riktignok er Fiat 500-plattformen, som den nye Ypsilon er bygget på, forlenget med 30 cm, men akselavstanden er fremdeles 10-15 cm kortere enn disse to.

Men med Fiats nye tynn-sete konstruksjon, er det plutselig frigjort mange kritiske centimeter innvendig.

Den nye italieneren bygges i Polen på samme linje som 500 og er også tilgjengelig med de samme motorene som den. Helt ned til TwinAir-utgaven i sin mest potente form.

Det er ingen grunn til at ikke bilen skal fortsette sin suksess fra storbyene i Italia og Frankrike, der spesielt de skreddersydde, lekre Alcantara-interiørene er salgsargumentet.

Problemet er å få aksept for den andre steder. I Storbritannia skal de i hvert fall forsøke seg for alvor igjen, der skal bilen nå hete Chrysler Ypsilon. Vi får håpe det kan hjelpe.

Powered by Labrador CMS