-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Suzuki med fingeren
Suzuki-standen kommer nok til å bli sjekket ut ekstra nøye på årets Tokyo-utstilling. Hva kan VW ha gått glipp av etter at den lille japaneren ga dem fingeren?
Som mange sikkert husker, skulle Suzuki vært en del av VW-sfæren nå. Sannsynligvis hadde de gravalvorligste fjesene fra Styret i Wolfsburg begynt å pakke nå, for å være til stede når teppet går til side for bilutstillingen i Tokyo som åpner for publikum den 3. desember.I stedet har Suzuki for lengst sagt fra hva de synes om Volkswagen, og har i realiteten slått opp. Så nå står de på helt egne ben igjen – og det er vel ingen gitt å si noe om hvor stødige disse bena er. Suzuki er bitte liten og lever i en brutal jungel, men de er smarte og kjappe på foten, og når de virkelig var attraktive for VW, er de selvfølgelig også attraktive for andre. Kanskje for Fiat-Chrysler, for eksempel.Men i Tokyo står de alene. Og mens den mengden av nye motorsykler de skal vise sikkert er helt topp, vil det nok stilles litt flere spørsmålstegn ved bilinnslagene. Foreløpig vet vi bare om tre nyheter, kanskje komme det flere – vi får se.Den største av dem – i størrelse – er en Swift som de kaller hybrid, men som er en range extender utgave. Skjønt vi snakker ikke Opel Ampera-spesifikasjoner, Suzukis kjører nemlig ikke mer enn 30-35 km på ren batteridrift.Deretter slår forbrenningsmotoren inn og lader batteriene som så bringer deg hjem. Du kan til en viss grad styre denne virksomheten selv, slik at du kan kutte ut forbrenningsmotoren før batteriene er toppet.Det hadde vær litt teit å komme hjem til egen kontakt med forbrenningsmotor-fulladede batterier – da hadde liksom litt av vitsen forsvunnet.Den mellomste bukken Bruse har et eget navn og heter Regina – dronning. Den siste Regina jeg var borti er faktisk en engelsk Daimler, og modellen hørte til første halvdel av 50-årene.Dagens Regina – vi har til nå bare sett noen dårlige renderinger av henne – kommer nok til å vekke diskusjon. Det er ganske mange linjer der, for å si det sånn. De markerte profilene langs siden danner nesten en ellipse, oppå den sitter vinduer og tak som kunne vært hvorsomhelstfra.Men tar du fronten for seg, så har du en gammel Renault 8. Og isolerer du deler av nedre bakvogn finner du spor fra en Citroën Ami.Men så kommer godbitene. Suzuki kaller dette en kommende global småbil, og gjerne for meg – for den designen kommer ikke til å slippe gjennom en eneste kundeklinikk.Så når den blir renset opp og de samtidig beholder de eksellente strømlinjene – 10 prosent under den beste av dagens, sier de – og superlavt forbruk, 0,3 l/mil (litt over 70 g CO2) – hvilket gjør at det høres ut som en konvensjonell drivlinje – burde ting begynne å bli interessant.Ikke minst fordi Suzuki forteller at denne veier 730 kg – og at det også er målet for produksjonsbilen. Hørte dere Volkswagen, Up toucher ett tonn!Den siste, og minste, heter Q-Concept. Dette er i ferd med å bli en stim. Enda en ny mikro-pod, to seter, ekstrem bytransportør. Vi har hatt noen forslag i Europa en stund nå - Twizy fra Renault, bb fra Peugeot, Kia Pop (tysk) eller RAKe fra Opel.Suzukis er bitte liten og har førersetet i sentrum foran, med enten et passasjersete i tandem bak, eller et sete med plass til to barn eller en kurv som kan brukes til varer eller smågods.Det er mange sirkler i denne designen, den er rar og søt og vi kan godt se for oss at den også leveres halvåpen, med dører kuttet på midten.Få detaljer selvfølgelig, for dette er bare en morsom flip (selv om etter at Renault får sin utgave på gata om noen måneder, må alle bilfabrikkene ta denne typen på alvor), men vi vet i hvert fall at den måler 2,5 meter og at den er eldrevet.I den utstilte versjon har den en radius på bare 10 km – ikke engang egnet for å kjøre til jobben med.Det kommer stadig flere signaler på at Tokyoutstillingen begynner å nærme seg gammelt nivå.