Jeep Compass

Jeep Compass

Jeep Compass

Jeep Compass

Jeep Compass

Jeep Compass

Jeep Compass

Jeep Compass

Jeep Compass

Jeep Grand Cherokee

Jeep Grand Cherokee

Jeep Grand Cherokee

Jeep Grand Cherokee

Jeep Grand Cherokee

Jeep Grand Cherokee

Jeep Grand Cherokee

Jeep Patriot

Jeep Patriot

Jeep Patriot

Jeep Patriot

Jeep Patriot

Jeep Patriot

Jeep Wrangler Apache

Jeep Wrangler Apache

Jeep Wrangler Apache

Jeep Wrangler Apache

Jeep Wrangler Apache

Jeep Wrangler Apache

Jeep Wrangler Apache

Jeep Wrangler Apache

Jeep Wrangler Apache

Jeep Wrangler Apache

Jeep Wrangler Apache

Satsingsområde: Jeep

Jeep markerer seg som juvelen i den Chrysler-samlingen Fiat steg inn i, i 2009, og som de nå er i ferd med å overta. Masse nytt Jeep i Detroit, og det kommer mye mer.

Publisert Sist oppdatert

I 1999 solgte Jeep 675.000 biler – en rekord som ikke ble slått før i fjor. Litt over 700.000 endte Jeep-volumet på i 2012 «men vi kunne solgt 900.000», sa Fiat-sjefen på Detroit-utstillingen.

Kapasiteten er imidlertid ikke der. Men nå skjer det mye. Fabrikkene i USA oppgraderes og nye skift innføres. Toledo-fabrikken alene får 500 millioner av de til sammen 1,8 milliarder dollar som investeres i Jeep-utvikling og -produksjon i USA.

Derfra venter vi Liberty-erstatningen (den har ennå ikke fått noe navn) som nok er klar i løpet av dette året. Den skal forresten få den ni-trinns automaten som Sergio Marchionne sier han skal selge minst 200.000 av i år.

Mer enn en milliard euro skal investeres i Melfi-fabrikken i Italia der den kommende 500X og en ny «EuroJeep» skal bygges. De kommer på veien en gang neste år.

Og uten at han nevnte tall, eller datoer, bekreftet Marchionne at lokale utgaver av Jeep vil bli produsert der markedet er. Først ut er Kina, og deretter kommer Russland.

Han snakker om 800.000 Jeep i 2014, det kan umulig ta lang tid før han forteller oss om den første millionen.

Det sier litt om dynamikken i modellutviklingen at både Compass og Patriot ser ut som de skal avløses allerede i løpet av neste år. Begge ble lansert som 2014-modeller i Detroit, med en rekke virkelig store forbedringer.

De er for eksempel begge kvitt den umulige CVT-transmisjonen og har fått en lydsvak seks-trinns automat med hilsen PowerTech. Bare hvis du bestiller bilen med Freedom Drive II, den seriøse enden av off-road mulighetene, blir du hengende med CVT’en.

Det er heller ikke uviktig at Compass har fått litt Botox som definitivt har gitt den sitt beste utseende ever.

Grand Cherokee ser også tøffere ut – den har arvet litt fra C 300 så det høres kanskje underlig ut, men de nye lyktene, sammen med en litt mer forsiktig 7-kolumners grill, står så det holder.

Den er forresten blitt tøffere også, i den grad du regner en treliters Pentastar V6 som tøffere.

Dieseltilbudet her har vært elendig tidligere. En 8-trinns automat er også blant de nye spesifikasjonene, sammen med – selvfølgelig – Chryslers nye Uconnect aktive infotainment-system som leveres over hele Chrysler-linjen nå.

La meg bare få gi et eksempel på hvor moro Jeep-folket synes det er å foredle merkevaren. I fjor viste Chrysler en konseptbil de kalte Wrangler Apache. Den var egentlig en oppskrift på hvordan folk kunne «byggesette» opp sine gamle Wranglere.

For nå er Mopar, Chryslers deleavdeling, ute med en utvidelse av sine Crate Engine Offerings – komplette motorer du får levert på døra i en pakk-kasse.

Dagens tilbud er en V-åtter fra Hemi-familien. 5,7 eller 6,4 liter og inntil 470 hk som du vil bruke rundt 12 timer på å få på plass i din 2007-2011-modell Wrangler. 18.600 dollar for det største kittet.

I USA er det i hvert fall slik at når installasjonen er utført, eller gjennomgått, av en forhandler, er det klart for nye ekspedisjoner på landeveien – eller utenfor.

Powered by Labrador CMS