Maserati Ghibli
Maserati Ghibli
Maserati Ghibli
Maserati Ghibli
Maserati Ghibli
Maserati Ghibli
Maserati Ghibli
Maserati Ghibli
Maserati Ghibli

Maserati utfordrer

Italienske Maserati har satt seg ambisiøse salgsmål. Med nye Ghibli på plass vil de selge 50.000 biler i året innen 2015.

Publisert Sist oppdatert

Da jeg tidligere år var i Detroit, sto Maserati der med sin oppdaterte Quattroporte. I Shanghai hadde de tatt med seg en mindre og mer førerorientert nykommer som satser på å jakte på konkurrenter som Mercedes E-Klasse, Audi A6 og BMW 5-serie.

Mest oppsiktsvekkende er det at Maserati kom til Kina med en helt ny dieselmotor. Den treliters turbodieselen leverer 275 hester – noe som skal sørge for at 0-100 går unna på 6,3 sekunder.

Utslippet er ikke oppsiktsvekkende lavt, men 160 gram per kilometer vil likevel gjøre et bra inntrykk på norske avgifter sammenlignet med hva vi har vært vant med så langt.

For Kina og USA er bensinmotorer fortsatt viktigst, og basismotoren blir en turbomatet V6 med 300 hestekrefter. For den som vil ha mer fins Ghibli S som med to turboer løfter hestekreftene til 410.

Etter hvert lover Maserati oss at den også vil bli tilgjengelig med V8…

Mens den minste bensinmotoren presterer sprinten på 5,6 sekunder har Maserati presset S-modellen ned i fem sekunder blank.

Nytt er også at bilen, i første omgang bare Ghibli S, kan leveres med firehjulsdrift, eller Q4 som det heter hos Maserati.

Motorene er utviklet under ledelse av Paolo Martinelli, for de som kjenner igjen navnet var han sentral i utviklingen av Ferraris F1-motorer da de var dominerende med Michael Schumacher som førstefører.

Da FIA bestemte seg for å fryse reglementet for motorutvikling, forsvant også Martinelli, sammen med flere andre sentrale motorfolk, fra F1 til andre steder i Fiat-systemet.

Fra motorene sendes kreftene gjennom en åttetrinns girkasse fra ZF.

For de som vil ha noe annet
Maserati-sjef Harald Wester var under avdukingen i Shanghai tydelig på at de fortsatt skal være et alternativ.

- Vi skal appellere til kunder som ønsker å være annerledes. Dette segmentet domineres av to eller tre merker – våre kunder kan kjøpe noe annet, og likevel få kvaliteter som italiensk stil og materialer – ting som alltid har gjort Maserati annerledes.

Han avviste samtidig at de kunne komme til å redusere verdien på merkevaren, selv om de ønsker å komme opp i en produksjon på 50.000 biler i året.

- Vi devaluerer ikke merkevaren, for 50.000 er fortsatt ikke mange biler. Det er sant at vi ikke har solgt mer enn 9000 biler på det meste, men markedet vårt har blitt veldig mye større. Nye markeder har kommet, særlig i Asia, Russland og Sør-Amerika.

Viktig
For å oppnå målene som Wester og Maserati har satt seg blir Ghibli ekstremt viktig.

Navnet er hentet fra en modell som forsvant i 1997, og er merkets første forsøk på en bil i E- segmentet.

I bunnen for den nye bilen ligger en kortere versjon av plattformen som Quattroporte bygger på. Den skal produseres side om side med søstermodellen på den tidligere Bertone-fabrikken i Grugliasco, utenfor Torino.

Begge bilene er tegnet av et team under ledelse av Lorenzo Ramaciotti, som tidligere var designsjef hos Pininfarina, men som nå har den samme jobben i Fiat-gruppen, samt Maseratis egen designsjef, Marco Tencone.

Til tross for at Ghibli av Maserati regnes som en kompakt bil, er den lang nok. Den mangler tre centimeter på å være fem meter, det er 29 centimeter kortere enn storebror Quattroporte.

Når jeg endelig fikk kavet meg helt frem til Ghibli på utstillingen, er det ingen tvil om at Maserati har fått frem et uttrykk som skiller den fra konkurrentene. Når det er sagt er det enkelte trekk i fronten som minner litt om BMW.

Taklinjen minner om Quattroporte, og den store grillen i front etterlater ingen tvil om hvor denne bilen kommer fra.

Standard kommer Ghibli med 18-tommers hjul – men både 19-, 20- og 21-tommere vil være tilgjengelig. Visuelt er det selvsagt lekkert med store hjul, men Ghibli er en bil som skal kjøres.

Den har en avansert forstilling, og multi-link bakaksel. Dessuten kommer Ghibli med en mekanisk differensialbrems som standard på alle de tre ulike modellene.

Høy standard
Også innvendig byr Ghibli på høy standard helt fra basismodellen. Hudinteriør kommer fra hjemmespesialisten Poltrona Frau, og Bowers & Wilkins sørger for lyd, om du mot formodning skulle bli lei av å høre på motoren.

Produksjonen er rett rundt hjørnet, de første kundene skal kunne få bilene sine allerede til sommeren.

Prisen for innstegsmodellen ligger på rundt 500.000 kroner før norske avgifter.

Maserati tror Ghibli vil stå for minst halvparten av merkets produksjon fremover.

De ligger nemlig ikke på latsiden i Modena om dagen. Når Ghibli er trygt ute hos forhandlerne, setter de fullt trykk på SUVen Levante som skal være på plass i begynnelsen av 2015.

LES: Mer om Maseratis fremtid

Wester avkreftet imidlertid ryktene om at de også jobbet med en mindre bil en Ghibli. Det har nemlig blitt antydet at en liten Maserati med en firesylindret turbomotor kunne være aktuelt.

Etter å ha sett markedspotensialet for store dyre biler i Kina, kan vi forstå at de velger å prioritere annerledes.

Powered by Labrador CMS