Merkevarer topper dekktester

Forbrukerrådet har analysert dekktester fra de siste 10 årene. Konklusjonen er klar – de kjente merkevarene topper statistikken.

Publisert Sist oppdatert

Hele 307 dekkmodeller fra 53 produsenter er analysert i tester foretatt av den tyske bilistorganisasjonen ADAC i samarbeid med den europeiske testorganisasjonen ICRT. Svenske Råd & Rön er et av medlemmene i sistnevnte.

Testene er meget omfattende og sannsynligvis verdens grundigste i og med at det hvert år testes to ulike dimensjoner. Totalt er det testet 11 ulike dimensjoner, fra 155/70-13 til 225/45-17 slik at man dekker det meste fra småbiler til lette sportsbiler.

Årsaken til at man hvert år tester to dimensjoner er at dekkenes egenskaper varierer med dimensjonen.

Forbrukerrådet konkluderer med at Continental er den suverene ener, foran andre kjente dekkmerker som Pirelli, Bridgestone, Dunlop og Michelin. Finske Nolian kommer på sjetteplass.

Men merkevare er ikke ensbetydende med kvalitet – på sisteplass i testen finner vi nemlig amerikanske BFGoodrich som eies av franske Michelin. Andre merker som kommer dårlig ut er slovenske Sava, franske Kleber, britiske Avon og sør-koranske Nexen.

Les hele testen hos Forbrukerrådet

Her finner du også linker til mer detaljerte omtaler av de forskjellige merkene og andre nyttige dekktips.

Powered by Labrador CMS