![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Forsiden // LA Auto Show // Lanseringskalender // Spionbilder // Bilvideoer // Bilsport // Bilutstillinger // Bilhistorie // Biløkonomi // Yrkesbil // Nyhetsbrev |
|||||||||||||||||
![]() |
Biltester:
![]() Norges største samling biltester fra bladet BilAutofil (1996-2022). |
![]() |
|||||||||||||||
![]() Alle vet vel hva E30 er. Den første av de virkelige Q-bilene fra BMW. Den opprinnelige M3. Så finnes det en entusiastgjeng i Østlandsområdet som kaller seg E30Meet, hvis eneste egentlige formål er å hylle dette ikonet ved å arrangere årlige treff på Rudskogen. Som etter bare to år er blitt det største BMW-treffet i landet! Og nå har de igjen tatt ansvar og sørger for en av de mer iøynefallende stands på Oslo Motorshow på Lillestrøm til helgen. Gamle helter En Alpina E12 b7 og en E28 b7 turbo kommer du også til å finne der, vi snakker altså om verdens raskeste sedaner fra de tretti siste ti-årene før vi tippet over til 2000. Så blir det en samling ganske blanda BMW-drops – de er ikke bare blandet, men de er sterke også. Alle med mer enn 1000 hk. Og selvfølgelig er E30 M3 der. Fire stykker, minst. Inklusive en finsk bil som er blitt en myte på Internett. Juvelen Kortversjonen er at med de nye to-dørs modellene og med TII-utgaver og med andre, manglet ikke BMW akkurat sportslige biler med tak. Men de manglet helt klart sportsbiler, åpen eller lukket. En fyr som hadde jobbet hos Mercedes-Benz, men som nå tegnet karosserier hos Brissoneau & Lotz, kom stadig opp med smarte sportsbilforslag, stort sett basert på 1600. I begynnelsen av 70-tallet begynte BMW å se seg om etter alternative produksjonsmuligheter for en alternativ bil. Ville utfordre Ferrari Det var legendariske Bob Lutz, som da var salgsdirektør hos BMW, som så potensialet i denne futuristiske konstruksjonen og som selvfølgelig luktet muligheten til å erte Ferrari, både på bane og landevei. M1 ble den nye bilen av en eller annen grunn døpt, og den debuterte på Paris-utstillingen i 1978. (Dette var før BMW M GmbH ble grunnlagt, men sportsavdeling hadde de jo). Italiensk ekspertise Paul Bracq syslet da med andre ting, så Giorgetto Giugiaro, Italdesign, ble bedt om å skape formen «og det gjør ikke noe om du tar utgangspunkt i gamle Turbo». Lamborghini fikk i oppdrag å gjøre konstruksjonsarbeidet med utgangspunkt i M88-motoren. På denne tiden var Lamborghini inne i en av sine kroniske kriser. Eierne, Georges-Henri Rossetti og René Leimer, hadde kastet inn håndkledet og fabrikken var faktisk under administrasjon helt til Patrick Mimran (og deretter Chrysler) overtok i 1987. Men i 1977 var det slett ikke åpenbart at Lamborghini ville klare å overleve. Lamborghini-stimulans E26 het dette prosjektet nå, og da BMW ga grønt lys til konstruksjonen og ba Lamborghini gjøre produksjonslinjer klare nede hos dem, var det åpenbart at dette ville bli en Superbil. Avtalen var fantastisk for Lamborghini. BMW skulle sende sine komponenter på kreditt, og selv betale alle underleverandører på forhånd, og så kjøpe bilen tilbake fra Lambo til en pris som ville garantere gode marginer for italienerne. Samtidig jobbet de imidlertid på Countach LP400S – det kostet penger det, og en vakker dag banket italienerne på døren i München og ba om et lån på 10 millioner kroner. Kort prosess Det vil si, ikke rett hjem, for de stoppet i Torino og hørte med sine venner hos Italdesign om bilen kunne bygges der. Glassfiber-karosseriet og innredning skulle produseres lokalt, BMW skulle sørge for å montere alt det mekaniske og så skulle Italdesign montere det hele samme og trimme det. Det viste seg også å bli en for omfattende jobb, så prosjektet ble overlatt til tyske Baur, som BMW kunne stole på (selv om de holdt til i fiendeland: Stuttgart). De var fabrikkens faste leverandør av utrolig stygge cabrioleter på 1600-2 og på 2002. Men de leverte i tide og med kvalitet. Ble ingen Ferrari-knuser 54 av disse ble bygget som konkurransebiler, men det var selvfølgelig forholdsvis ydmykende for BMW å måtte arrangere sin egen racingserie, med innkjøpte stjerner, for å vise frem Ferrari-knuseren sin på racerbaner over hele verden. Niki Lauda vant serien i 1979, Nelson Piquet året etter. Heller ikke på landeveien ble BMW den superbilen Bob Lutz hadde sett for seg. Selv ga han nok blaffen, han hadde for lengst meldt overgang til Ford. Bak rattet Jeg husker hvor lav jeg syntes den var, selv om 114 cm jo ikke var ekstremt, at sittestillingen var ekstremt rett i ryggen, noe som gjorde at beina var endra strakere rett frem enn vanlig – og at det praktfulle rattet forbandt meg med en av de mest eksakte styringene jeg hadde opplevd. Styringen var også fullstendig uberørt av hvilken hastighet man hadde – og dette var vel kanskje (bortsett fra motorlåten) den sterkeste kontrasten til en tilsvarende Porsche. Jeg tror fabrikken snakket om litt over 5 sekunder til 100, og om de nevnte noen toppfart har jeg glemt den, men jeg glemmer ikke den silkemyke motoren, mekanisk innsprøytning, aldeles sømløs opp til de 5000 vi stoppet på. Som fabrikkfersk gjorde den gjerne sine 6.500. Og vi snakket også om at P7 Pirelliene satt minst like godt som på den Porschen vi nettopp hadde levert fra oss. Siden Porschen var flere hundre kilo lettere, og dekkene hadde samme dimensjoner, sier det en del om hvor glimrende opphengningen til Dallara var. På plass i minneboka I 1981 syntes BMW de hadde bidratt godt nok til eksentriker-fraksjonen og trakk i snoren. På en måte levde ideen videre i M635Csi og den første M5 – de hadde i hvert fall også M88-motoren, i fargerike versjoner. Men de var selvfølgelig biler av en helt annen klasse enn denne nesten 300-hesters, 1300 kg tunge toseteren som falt fullstendig utenfor BMWs vante mønster. Og det er vel fordi den er en slik praktfull avviker at den står så sterkt i bilhistorien. Og som gjør at den kommer til å bli et garantert sentrum på Oslo Motor Show.
annonse
|
|||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
Annonse:
| ||||||