Taket nede for mindre penger - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img
3 bilder i galleri
Taket nede for mindre penger

Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Prisklasse mellom 50.000 og 150.000 kroner:

Smart Roadster (2003-2006)

Det er kanskje overraskende, men det er siden 2003 tatt inn nesten 400 Smart Roadster og Roadster Coupé til Norge (22 ny-solgte, og 372 bruktimporterte)! Senest i går så jeg en – og på et tidspunkt var jeg veldig nær ved å kjøpe en. De fleste er nok 82-hesteren, men toppen av kransekaka er Brabus-utgaven med sine 101 hestekrefter.

Bilen er riktignok ikke helt uten sine feil og problemer. Den robotiserte manuelle girkassa er jevnt over mislikt, Brabus-felgene har dårlig kvalitet og tidlige modeller slet med vannlekkasjer.

Merk: Coupé-utgaven har et langt mer praktisk bagasjerom enn Roadster-varianten.

Men finn en modell som har fått fikset lekkasjeproblemet, bli venn med girkassa og legg på tur. Med en Brabus!

Fakta Smart Roadster Brabus

Motor
698 ccm, R3 turbobensin

Effekt
101 hk/130 Nm

Fart
0-100 9,8 sek., toppfart 195 km/t

--

MG TF (2002-2011)

MG TF var en oppgradert utgave av MG F, som i sin tid ble introdusert i 1995. Oppgraderingen førte til at MG droppet Hydragas-demperne til fordel for tradisjonelle stålfjærer, og motoren fikk en oppgradering. Utseendet fikk seg et løft, og chassiset ble mye stivere enn i MG F.

Men drivlinjen var ellers lik, med midtmontert motor og bakhjulsdrift.

MG TF er langt fra den mest pålitelige cabrioleten på bruktmarkedet, men det kan brukes til din fordel. Toppakningen er et problem, og en rekke andre småting kan irritere. Plukk på feilene og prut i vei.

Husk også at siden bilen er midtmotorisert, har den et ekstra bagasjerom foran.

Fakta MG TF 135:

Motor
1795 ccm, R4 bensin

Effekt
136 hk/165 Nm

Fart
0-100 8,8 sek., toppfart 205 km/t

--

BMW Z3 (1995-2002)

Du kunne tenkt deg en Bond-bil, sier du? Og det må være cabriolet? Og ikke engelsk? Da er det ikke så mange muligheter igjen. Toyota 2000GT er helt urealistisk og BMW Z8 er alt for dyr. Men BMW Z3, derimot. Der finnes det muligheter!

Prisene på Z3 synker stadig, og det er mulig å få en fin bil mellom 60.000 og 70.000 kroner, faktisk.

Så fikk kanskje ikke Z3 så veldig mye tid på lerretet i GoldenEye, og et (ufortjent?) frisørbilstempel fikk den nærmest gratis. Men salget tok av – mye takket være Pierce Brosnans korte tid bak rattet på bilen.

De fleste (om ikke alle) Z3 i det lavere prissjiktet i Norge har1,8- eller 1,9-litersmotor. Om mulig vil jeg nok anbefale å se etter en 2,0- eller 2,2-liter. Da er det rekkesekser under panseret, og garantert fin motorlyd med taket nede.

En noe spesiell Z3 Coupé dukket også opp etter hvert, men kun med store motorer – og utenfor denne prisrekkevidden foreløpig.

Fakta BMW Z3 2,2

Motor
2171 ccm, R6 bensin

Effekt
170 hk., 210 Nm

Fart
0-100 7,9 sek., toppfart 224 km/t

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   


F-F-F-F-Facebook
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: