Dekktips for julen

Har du tenkt deg til fjells i juleferien bør du sjekke vinterdekkene dine ekstra nøye. Her får du flere tips.

Publisert Sist oppdatert

Skiftende temperaturer i store deler av landet kan by på ubehagelige overraskelser for bilister i form av speilblanke veier. Dersom det er fare for isete føre, er piggdekk det sikreste alternativet, sier dekkekspert.

Juleferien 2015 er ekstra lang ettersom både julaften og nyttårsaften faller på en torsdag, og kanskje er du blant dem som velger å ta turen til fjells. I tillegg til å huske både pakker, klær og julemat, gjør man lurt i å ta en ekstra titt på vinterdekkene før avreise, anbefaler Fredrik Hauge, produktsjef i Nokian Tyres.

Piggdekk det sikreste valget
Flere steder i landet, ser det dessverre dårlig ut for de som drømmer om en hvit jul. Plussgrader og ujevnt vintervær kan skape utfordringer, selv for erfarne sjåfører. Da gjelder det å ha gode dekk. Ifølge Fredrik Hauge er piggdekk det beste alternativet for de som ønsker et godt grep i varierende vær.

– Generelt vil piggdekk være det sikreste valget ved varierende vinterføre. Disse bremser klart best, og er spesielt godt egnet for områder hvor risikoen for isete veier er stor. Piggdekk anbefales både for uerfarne sjåfører og for de som må kjøre uansett vær- og føreforhold, sier han.

Vinterdekk krever høyere lufttrykk
Før avreise anbefaler Hauge å sjekke lufttrykket i dekkene, som i vinterperioden bør ligge på ca. 0,2 bar (20 kPa) høyere enn om sommeren. Lufttrykket synker i kulden, og feil lufttrykk vil kunne øke bilens drivstoffbruk og påvirke kjøreegenskapene ved at dekkene slites raskere.

– Et tips er å se på kantene av dekket. Er det sliteskader på begge kantene, kan dette være et tegn på at det er fylt for lite luft. Dersom midten av slitebanen har mer slitasje enn ytterkantene, kan det tyde på at dekkene har for høyt lufttrykk. Når bilen er fullastet, kan du øke lufttrykket med 10-15 prosent, sier Hauge.

Ikke last tungt i takboksen
Hauge anbefaler bilister til å tenke nøye gjennom hvordan de pakker bilen før de drar på hytta. Mange biler har tung last, fylt med både gaver og skiutstyr. I kombinasjon med utfordrende vinterføre og høy fart, kan det være ekstra vanskelig å ha god kontroll på bilen.

– Ikke legg tunge gjenstander i takboksen, den tyngste bagasjen skal ligge lavest og så langt frem i bagasjerommet som mulig. Dette gir lavt tyngdepunkt og bedre feste, sier han.

Rotér dekkene
Har du en tohjulsdrevet bil bør du også sjekke om det er ujevnheter i slitasjen på drivhjulene og hjulene som ruller fritt. Er forskjellen i mønsterdybden mellom dekkene på drivakslingen og de andre dekkene over to millimeter, bør du ta fram jekken og rotere dekkene for å jevne ut slitasjen.

– Dekkene som er montert på drivakslingen vil alltid slites mer enn dekkene som ruller fritt. En god tommelfingerregel er at de beste dekkene alltid skal være montert på bakakselen, selv på en bil med forhjulsdrift, sier Hauge.

Kjører man lite om vinteren kan vinterdekkene gjerne se fine ut, selv etter mange år på veien. Men det er viktig å undersøke hvor gamle dekkene faktisk er. Gummiblandingen i dekkene blir nemlig hardere med årene, noe som svekker vintergrepet.

Dekkets produksjonsuke står stemplet på sideveggen i en firesifret kode. Hvis koden f.eks.er 3012, betyr det at dekket ble produsert i uke 30 i 2012.

– Har du hatt dekkene lenge eller er usikker på hvor gode de er på vinterføre, kan det være lurt å ta turen innom et verksted eller en dekkforhandler for å få hjelp. De fleste dekkforhandlere vil gi deg en gratis uforpliktende vurdering, opplyser Hauge.

Powered by Labrador CMS