Subaru BRZ: Subaru oppgraderer BRZ - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Subaru oppgraderer BRZ
Små endringer ut- og innvendig har gitt Subaru BRZ litt mer «showroom appeal» – inkludert en liten effektøkning.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet BilAutofil (1996-2022).

Twitter RSS
bsgif

Nye ventiler, ny kamaksel og topplokk er utviklet for å redusere friksjonen i motoren, mens en ny eksosmanifold og innsugsmanifold hjelper til med å øke effekten i Subaru BRZ dramatisk.

Dramatisk lite: Fem fattige hestekrefter er alt Subaru får ut av endringene … To og en halv prosent økning.

Virker nesten litt fåfengt.

Og de som (dessverre) velger BRZ med automatkasse får ikke nyte godt av effekt-løftet. De er fortsatt bare tilgodesett med 200 hestekrefter.

I meldingen fra Subaru står det også en overskrift om «Performance package» – men den dreier seg ikke om å kjøre fortere. Den inneholder større Brembo-bremser og Sachs-dempere foran og bak.

Og om noen skulle være i tvil om at manuelt gir er det rette valget: Performance-pakka er ikke tilgjengelig sammen med automatkassa.

Det er heldigvis ikke de eneste endringene Subaru har foretatt seg. Nye lykter (LED-lamper rund baut) og nye fangere drar opp helhetsinntrykket noen knepp.

Innvendig har det skjedd litt mer. De av oss som har kjørt BRZ og har prøvd å bruke multimedieanlegget, vet at det er omtrent like frustrerende som å skjære løk med en spiseskje.

Nå har Subaru montert det langt mer moderne, og faktisk ganske brukervennlige, systemet som også står i Outback, Levorg og ansiktsløftede XV.

Instrumentpanelet huser nå også en større skjerm for kjørecomputer og avlesing av kritisk informasjon som g-krefter, gasspedalvandring og styrevinkel. Ting jeg virkelig irriterer meg over å ikke ha tilgjengelig til enhver tid.

Olje- og vanntemperatur, batterispenning og rundetidtager er også integrert.

Øvrige endringer begrenser seg til litt nye stoffvalg og lett redesignede kontroller for klimaanlegget.

Toyota har også foretatt en ansiktsløftning av sin BRZ; GT86. Mye den samme oppskriften utvendig, men ikke et ord om motor og multimedieanlegg.

Pussig nok er det multimedieanlegget som står i «nye» BRZ nå det samme Toyota bruker i USA – og langt, langt bedre enn det Toyota selv velger å bruke her i Europa, som vi bare kan anta også er å finne i GT86.

Men la ikke en småsarkastisk nyhetssaks harselas over manglende effekt skremme deg fra å kikke nærmere på de japanske tvillingene. 200 – eller 205, for den del – hestekrefter er nok til å gi mye kjøreglede, og jeg stoler på at bilene er minst like morsomme å kjøre selv etter litt kosmetisk finpuss.

Veldig morsomme, med andre ord.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: